گروه سلامت – سمیه شرافتی: خبر مطالعه علمی موفقیت آمیز برای بررسی ایمنی و مؤثر بودن یک نوع انسولین آنالوگ روز پنجشنبه در همایش بررسی نتایج طرح ارتقای دیابت 2 اعلام شد.

دکتر علیرضا استقامتی، عضو هیأت‌مدیره انجمن غدد درون ریز و متابولیسم در تشریح روند این مطالعه گفت: در این مطالعه از یک نوع انسولین آنالوگ به جای انسولین‌های انسانی، روی 478 بیمار دیابتی نوع 2 استفاده شد.

دکتر استقامتی با بیان اینکه این برای نخستین بار است که یک دارو قبل از ورودش به کشور، روی این تعداد بیمار مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرد، به انجام این مطالعه در کشورهای دیگر دنیا اشاره کرد و افزود: ایران تنها کشوری است که در مطالعه یاد شده، انسولین‌های آنالوگ، ابزار کنترل قند، نوار کنترل قند، آموزش و همچنین ویزیت پزشکان را به‌صورت رایگان در اختیار بیماران تحت بررسی قرار داده است.

البته لازم به ذکر است که مطالعه علمی برای بررسی یک نوع انسولین آنالوگ در 5 شهر تهران، یزد، مشهد، اصفهان و تبریز تحت نظر 47 پزشک متخصص انجام شده است.

این انسولین تحت‌عنوان انسولین «SPART» است که چون از مخلوطی از دو نوع انسولین به‌دست آمده، به آن «نوومیکس» هم می‌گویند.

دکتر استقامتی خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان می‌دهد که سطح متوسط هموگلوبین در بیماران مورد مطالعه در آغاز طرح 6/8 درصد بوده که بسیار فراتر از حد استاندارد که 7 درصد است، بود.

عضو هیأت‌مدیره انجمن غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه در پایان دوره 6 ماهه مطالعه یاد شده، میزان هموگلوبین بیماران به حد 4/7 درصد تنزل یافت، اینطور توضیح داد: همچنین میزان قند خون ناشتا یا همان FBG از 193 میلی گرم به‌ازای دسی لیتر به 139 میلی‌گرم به‌ازای دسی لیتر کاهش پیدا کرد که این میزان کمتر از حداکثر قابل‌قبول است.

آنالوگ به فیزیولوژی بدن نزدیک‌تر است!

عضو هیأت‌مدیره انجمن غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه انسولین‌های آنالوگ از نظر ساختار شیمیایی با انسولین‌های انسانی موجود متفاوت است، افزود:‌ این انسولین‌ها چون دستکاری شده‌اند به فیزیولوژی بدن نزدیک‌ترند.

با این حال سؤال دیگری که در رابطه با این نوع انسولین مطرح می‌شود، این است که کدام دسته از دیابتی‌ها به انسولین آنالوگ نیاز دارند؟

دکتر استقامتی در پاسخ به این سؤال و با بیان اینکه تعدادی از بیماران مبتلا به دیابت به انسولین‌های آنالوگ نیاز دارند، اظهار داشت: تنظیم و آموزش انسولین‌های آنالوگ بسیار ساده است و برای آن دسته از مبتلایانی که کم سواد بوده یا از تزریق وحشت دارند بسیار مناسب است.

علاوه بر این، این داروی جدید برخلاف انسولین انسانی همراه با غذا و حتی قبل از غذا هم قابل استفاده است و با طراحی قلم تزریقی آن تقریبا بدون درد است و استفاده از آن بسیار آسان و در همه‌جا ممکن است.

انسولین آنالوگ باید بیمه شود

«پزشکان متخصص غدد و همچنین اعضای انجمن غدد از بیمه‌ها انتظار دارند تا با توجه به افزایش ابتلای به دیابت در کشور و همچنین گستردگی عوارض ناشی از آن این نوع انسولین‌ها را تحت پوشش قرار دهند.»

دکتر استقامتی در ادامه نسبت به پوشش بیمه‌ای انسولین‌های آنالوگ در کشور تاکید کرد و گفت:‌ در حال حاضر به‌عنوان نمونه قیمت یک نوع قلم انسولین جدید که 300 واحد انسولین را در خود جای داده، 170 هزار ریال است. پس اگر یک فرد دیابتی که به‌طور متوسط به 30 واحد انسولین طی روز نیاز دارد، این قلم فقط برای 10‌روز وی کافی است.

این عضو هیأت‌مدیره انجمن غدد با بیان اینکه بیماری، ثروتمندان را انتخاب نمی‌کند، اظهار داشت: قیمت این نوع انسولین جدید آنالوگ باید به میزانی باشد که تمام افراد دیابتی - نه فقط مبتلایان به دیابت که در عین حال ثروتمند هم هستند - از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها با توجه به مشکلات اعتباری‌شان، حداقل نیمی از هزینه انسولین‌های آنالوگ را باید تقبل کنند. اما آیا با آمدن انسولین‌های آنالوگ، ‌انسولین‌های انسانی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؟

دکتر استقامتی در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: این طور نیست. انسولین‌های انسانی، کارکرد‌های خود را دارند و استفاده نیز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع مثل این است که بگوییم فقط از خودروهای ساخت داخل استفاده کنیم، اضافه کرد: در‌حالی‌که واقعیت امر چیز دیگری است و برخی تمایل دارند تا از خودروهای خارجی به جای ایرانی استفاده کنند.

به گفته دکتر استقامتی انواع انسولین هم همین گونه است و با آمدن انسولین‌های آنالوگ، انسولین‌های انسانی از مصرف خارج نمی‌شوند بلکه براساس نظر پزشک معالج انتخاب می‌شوند.

وی توضیح داد:‌ اگر بتوانیم بیماران دیابتی را خوب و مؤثر درمان کنیم، هر چند به ظاهر هزینه‌اش زیاد می‌شود، اما هزینه‌های عوارض ناشی از دیابت مثل قطع پا، عمل قلب و کلیه کم خواهد شد.

شایان ذکر است که مطالعه طرح ارتقا در زمینه دیابت نوع 2 با بیش از 58 هزار بیمار و 6 هزار پزشک در 11کشور دنیا از جمله کانادا‌، کره‌جنوبی، چین، هند و روسیه، ایتالیا، ژاپن و یونان انجام شده است.

انسولین خون اکثر کودکان چاق بالا ست

در همایش طرح ارتقای دیابت 2 یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان هشدار داد:‌ نتایج یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی ایران نشان می‌دهد که انسولین خون اکثر کودکان مبتلا به چاقی بالاست.

دکتر مریم رزاقی‌آذر اظهار داشت: براساس نتایج این تحقیق که روی حدود 400 کودک بین 4 تا 18 سال انجام شده، به‌رغم قند خون طبیعی، انسولین خون آنها بالا بوده که این مسئله نشان‌دهنده مقاومت به انسولین در این کودکان است.

دکتر رزاقی‌آذر با اشاره به اینکه مقاومت به انسولین در کودکان مبتلا به چاقی اعلام خطری برای احتمال به ابتلای آنان به دیابت نوع 2 در بزرگسالی آنان‌ محسوب می‌شود، گفت: مقاومت به انسولین باعث می‌شود که سلول‌های بتا (Beta) مجبور شوند انسولین بیشتری ترشح کنند در حالی‌که این سلول‌ها پس از مدتی، از ترشح زیاد انسولین خسته شده و در نتیجه در ترشح انسولین کافی شکست می‌خورند.

وی ادامه داد: در نتیجه شکست سلول‌های بتا از ترشح انسولین کافی، مقدار انسولین برای تنظیم قند خون، ناکافی شده و قند خون بالا می‌رود.

کد خبر 70574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز