چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه صاحب‌نظران و تحلیلگران مؤسسه مطالعاتی بروکینگز هفته گذشته در طرحی پیشنهادی به رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواهان مذاکره دولت وی با ایران شدند

مشاوران باراک اوباما نیز همچنان از لزوم گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط آمریکا با ایران سخن می‌گویند و معتقدند با روی کار آمدن اوباما تغییری چشمگیر در سیاست آمریکا در قبال ایران رخ خواهد داد.

ویلیام ‌ام دروزباک، از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در نشستی با عنوان «تغییر در کاخ سفید و تاثیر آن بر روابط فراآتلانتیک» در برلین که ایرنا از آن خبر داد، ضمن تأکید بر نقش کلیدی ایران در تقویت صلح و ثبات در کشورهای جنگ‌زده افغانستان و عراق افزود: ایران یک بازیگر کلیدی مهم بر‌ای برقراری صلح در منطقه است و واشنگتن در خاورمیانه به تهران نیاز دارد.

وی با بیان اینکه برقراری رابطه با ایران، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در سیاست‌خارجی آمریکا در سال‌های اخیر است، خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در ایران، در یک نوآوری کلیدی برای ایجاد صلح در منطقه، دست خود را به سوی تهران دراز خواهد کرد و این اقدام به‌طور قطع با مشورت همتایان اروپایی اوباما صورت خواهد گرفت.

مشاور رئیس‌جمهوری آینده آمریکا با اشاره به اهمیت گفت‌وگو با ایران تصریح کرد: دست دراز کردن آمریکا به سوی ایران یک نوآوری کلیدی در سیاست خارجی این کشور برای ایجاد صلح در منطقه خواهد بود.

وی بدون اشاره به تسامح نیروهای آمریکایی در افغانستان در مسیر مقابله با تولید و توزیع مواد‌مخدر، مقابله با تولید و قاچاق این مواد را یکی از چشم‌انداز‌های جذاب برای همکاری ایران و آمریکا دانست و گفت: این موضوع فرصتی تاریخی برای دولت جدید آمریکا به‌منظور تأمین منافع هر دو کشور ایجاد می‌کند.

لزوم مذاکره فوری

پیش از این، مرکز مطالعات خاورمیانه مؤسسه مطالعاتی بروکینگز موسوم به «سابان» در طرحی پیشنهادی خطاب به رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواستار آن شده بود که دولت اوباما هرچه سریع‌تر و حتی پیش از انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری ایران نسبت به ایجاد رابطه و انجام مذاکره با تهران در مورد تمامی موضوعات مورد مناقشه اقدام کند.

در این طرح، ضمن تأکید بر لزوم انجام مذاکره مستقیم، از اوباما خواسته شده بود فردی مشخص در وزارت امور خارجه آمریکا مسئول هماهنگی انجام این مذاکرات شود و تلاش کند تا امور مربوط به مذاکرات را که ابتدا از سطوح پایین دیپلماتیک آغاز می‌شود، مدیریت کند.

در نوشتار مذکور که بخشی از یک طرح جامع‌تر با عنوان «برقراری تعادل: یک استراتژی خاورمیانه‌ای برای رئیس‌جمهوری آینده» است، آمده است: مذاکرات سطح پایین با این هدف انجام می‌شود تا دولت آمریکا آشنایی بیشتری با رویکردهای مقام‌های ایرانی و همچنین روند تحولات سیاسی در این کشور به دست آورد.

تأکید سیاستمداران کهنه‌کار

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز گذشته به سخنان برخی مقامات ارشد و اسبق دیپلماتیک در کنفرانس جلوگیری از بروز فاجعه هسته‌ای در لوکزامبورگ اشاره کرد که آنها ابراز امیدواری کرده‌اند دولت جدید آمریکا از مسیر گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، مذاکرات را از بن‌بست موجود نجات دهد.

به گزارش فارس، یکی از این مقامات هانس بلیکس، رئیس سابق بازرسان اتمی سازمان ملل بود که تأکید کرد انتظار دارد دولت اوباما نگرشی جدید برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کند. 

ایگور ایوانف، وزیر امور خارجه پیشین روسیه هم در گفت‌وگویی با خبرنگاران در این همایش، انتظار خود از دولت جدید آمریکا را ایفای نقشی مثبت در مناقشه هسته‌ای ایران عنوان کرد.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان نقش ایران را به‌عنوان بازیگری فعال در منطقه نادیده گرفت، گفت: روسیه در مورد موضوع هسته‌ای ایران به‌صورت دوگانه برخورد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، ایوانف افزود: روسیه معتقد است حل موضوع هسته‌ای ایران فقط با درگیر کردن تهران در حل دیگر مسائل بین‌المللی امکان‌پذیر است.

تماس در ماه‌های آتی

مهر هم به نقل از جوزف سیرینسیونی که روزنامه‌های عرب‌زبان از وی به‌عنوان یکی از مشاوران غیر‌رسمی رئیس‌جمهوری آینده آمریکا نام برده‌اند، گزارش داد: احتمالا تماس‌های بین تهران و واشنگتن در ماه‌های آتی برقرار می‌شود.

باراک اوباما که اول بهمن‌ماه رسما کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز می‌کند، یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه ان‌ بی‌سی در کنار طرح ادعاهای واهی و همیشگی واشنگتن علیه تهران، بر تصمیم خود برای انجام مذاکره مستقیم با ایران تأکید کرده بود.

کد خبر 70534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز