سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: 16 نفر از اعضای وابسته به لشکر طیبه از جمله یکی از فرماندهان آن‌،که متهم به طراحی حملات بمبئی است، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در پاکستان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مسئولان بلندپایه امنیتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: زکی الرحمان الاخوی از فرماندهان عملیات مسلحانه لشکر طیبه هم جزو افراد بازداشتی است.

رسانه‌های هند به نقل از تنها مهاجم زنده مانده وقایع بمبئی، زکی الرحمان را یکی از طراحان حملات معرفی کرده اند. وی به همراه 14 نفر دیگر در حمله روز یکشنبه و بامداد دوشنبه نیروهای امنیتی پاکستان به اردوگاه آوارگان در حومه مظفر آباد در بخش کشمیر تحت اداره پاکستان دستگیر شد.

این اردوگاه، متعلق به بنیاد خیریه جماعت الدعوه است که شاخه سیاسی لشکر طیبه به شمار می‌رود. به گفته مسئولان دستگاه‌های امنیتی پاکستان، نفر شانزدهم نیز که گفته می‌شود عضو لشکر طیبه است، در راولپندی در حومه اسلام آباد دستگیر شده است.

مسئولان پاکستانی هدف از حمله به اردوگاه جماعت الدعوه را جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های این گروه در کشمیر در پی اتهامات هند عنوان کردند.هند مدعی است که لشکر طیبه در خاک پاکستان آموزش می‌بیند. آمریکا و هند این گروه را مسئول حملات بمبئی معرفی کرده‌اند.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای حمله به اردوگاه لشکر طیبه در مظفرآباد کشمیر را تایید کرد. سلمان بشیر معاون وزیر خارجه پاکستان نیز در دیدار با سفیر هند اعلام کرد: یک هیات عالی‌رتبه پاکستانی به‌زودی قرار است به دهلی نو سفر کند.

از سوی دیگر، دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید درکنفرانس خبری از برخی اقدامات مثبت پاکستان در مبارزه با افراط گرایی در خاک خود ابراز خشنودی و بر لزوم همکاری این کشور با هند و آمریکا تاکید کرد.

وی گفت که هند و پاکستان و آمریکا باید به همکاری‌های خود در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه دهند و اجازه ندهند بار دیگر حملات جدیدی همانند حوادث بمبئی به‌وقوع بپیوندد.

پاکستان: مظنونان را تحویل نمی‌دهیم

پاکستان دیروز بار دیگر اعلام کرد: افرادی را که در ارتباط با حملات بمبئی بازداشت کرده است، به هند تحویل نخواهد داد.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت: بازداشت این افراد در چار چوب تحقیقات ما صورت گرفته است و بر همین اساس اگر اتهامات مقامات هند بر ضد‌آنها ثابت هم شود، آنها را به این کشور تحویل نخواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قریشی تصریح کرد: کسانی که طبق قوانین پاکستان بازداشت شده‌اند، در پاکستان محاکمه خواهند شد.

چندی پیش آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان نیز به هند هشدار داده بود که مظنونان این حملات را درصورت دستگیری به دهلی نو نخواهد داد و آنها را در دادگاه‌ها و خاک پاکستان محاکمه خواهد کرد.

زرداری دیروز هم اعلام کرد که پاکستان به تعقیب، دستگیری، محاکمه و مجازات هر فردی که در این حملات شنیع دست داشته، متعهد است. برای خنثی کردن طرح‌های تروریست‌ها، 2ملت بزرگ پاکستان و هندوستان باید به پیشبرد روند صلح ادامه دهند.

حمله مجدد به کاروان ناتو

بر اثر حمله مجدد 300 شبه‌نظامی مسلح به پایانه بلال در پیشاور پاکستان، 100دستگاه دیگر از کامیون‌های تدارکاتی نیروهای ناتو در آتش سوخت.

روزیکشنبه هم در اثر حمله موشکی به پایانه تجهیزات نیروهای آمریکایی و ناتو (الفیصل) در شهر پیشاور پاکستان، دست‌کم 106کامیون‌ حامل تجهیزات ناتو منهدم شد و 3 نفر نیز کشته شدند.

طی 3 ماه گذشته تانکرهای سوخت و کامیون‌های حامل مواد غذایی نیروهای تحت فرمان آمریکا و ناتو در افغانستان که از منطقه قبایلی خیبر پاکستان عبور می‌کنند، به دفعات مورد حمله نیروهای شبه‌نظامی طالبان محلی قرار گرفته‌اند‏.‏

کد خبر 70430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز