از سلسله نشست‌های علمی – تخصصی دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری، عصر دیروز نشستی با عنوان «نظام جامع اطلاع‌رسانی شهر تهران» برگزار شد.

این نشست توسط کمیته مطالعات راهبردی رسانه در حوزه مدیریت شهری برنامه‌ریزی شده بود و در آن دکتر مهدی فرقانی و دکتر علی اصغر محکی سخنرانی کردند.

دکتر فرقانی با اشاره به نقش و تاثیر فضاهای شهری در تسهیل ارتباطات میان شهروندان، یادآور شد: در گذشته سبک معماری فضاهای شهری، برقراری ارتباطات رودررو و صمیمانه را میان مردم فراهم می‌ساخت و بدین ترتیب از شکل‌گیری روحیه تهاجمی و عصبانیت پیشگیری می‌شد.

وی همچنین به تاثیر مشکلات ترافیک و حمل‌ونقل شهری در شکل‌گیری ارتباطات تهاجمی و عصبانیت شهروندان اشاره و تاکید کرد که در نظام ارتباطات شهری باید به فکر ایجاد امکانات و تسهیلات لازم برای برقراری ارتباط سالم و آسان و رودرروی شهروندان بود.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی همچنین بر ضرورت استفاده درست از امکانات شهری در جهت برابرسازی، کیفیت بخشی و تکثرفرصت‌های ارتباطی شهروندان تاکید کرد. وی افزود: نباید تصور کنیم اطلاع‌رسانی همان تبلیغ است و از نظام جامع اطلاع‌رسانی و ارتباطات انتظار کار تبلیغاتی داشته باشیم بلکه به یک ارتباط دوسویه و تعاملی بیندیشیم.

دکتر علی اصغر محکی دیگر سخنران این نشست، به ارائه مدلی برای طراحی نظام جامع اطلاع‌رسانی و ارتباطات مدیریت شهری پرداخت.

وی در پاسخ به این پرسش که: چرا مدیریت شهری به نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی نیاز دارد؟ گفت که حداقل به 3‌دلیل مدیریت کلانشهر تهران نیازمند نظام جامع اطلاع‌رسانی و ارتباطات است: اولا اینکه مدیریت شهری، یک سازمان عمومی و اجتماعی است.

سازمان عمومی نیازمند به‌دست آوردن جایگاه اجتماعی مناسب است. این جایگاه اجتماعی را سعی می‌کند از راه تعامل سازنده با جامعه به دست آورد. ثانیا چون مدیریت شهری از بودجه عمومی استفاده می‌کند، لذا باید به مردم پاسخگو باشد.

برای پاسخگویی درست به مردم، باید نظام جامع ارتباطات و اطلاع‌رسانی داشته باشد. سوم اینکه چون مدیریت شهری مهم‌ترین و گسترده‌ترین سازمان خدمات رسان عمومی است، برای جلب اعتماد و اطمینان عمومی بایستی همه امکانات موجود و ضروری را به کار گیرد و نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی از جمله این امکانات محسوب می‌شود.

محکی 2 اشتباه احتمالی مهم را در استقرار نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی، نگاه غیرتخصصی داشتن به این موضوع و محدود کردن موضوع به یک جایگاه سازمانی برشمرد و تاکید کرد: باید پرداختن جدی و همه جانبه به ارتباطات و اطلاع رسانی، اولویت دائمی ذهنی و کاری مدیران سطوح مختلف سازمان باشد و نباید ارتباطات و اطلاع‌رسانی را وظیفه خاص یک یا 2 بخش از سازمان بدانیم و آن را محدود به ارتباطات رسمی یا رسانه‌ای کنیم.

همه مدیران و کارکنان مدیریت شهری در تمام مدت زمان کار خود، دانسته و ندانسته، در حال انجام عمل ارتباط و اطلاع‌رسانی هستند و خواسته و ناخواسته بخشی از نظام بزرگ ارتباطات و اطلاع‌رسانی سازمان به شمار می‌روند.

حتی مراجعه‌کنندگان به شهرداری و نیز مردمی که در طول روز با خدمات شهرداری سروکار دارند و راجع به آن صحبت می‌کنند بخشی از نظام جامع ارتباطات و اطلاع‌رسانی شهرداری هستند.

مدیرمسئول روزنامه همشهری همچنین با بیان اینکه ارتباطات و اطلاع‌رسانی، موضوعاتی میان بخشی و میان رشته‌ای هستند و آمیزه‌ای از علم، هنر و مهارت در آنها نقش دارند، تاکید کرد: استقرار نظام اطلاع‌رسانی و ارتباطات در سازمان، نیازمند مطالعه یکپارچه و جامع و همکاری رشته‌ها و بخش‌های مختلف است.

محکی افزود: برای مطالعه در باره نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی در مدیریت شهری باید به متغیرهایی همچون اهداف و ماموریت‌ها، راهبردها و سیاست‌ها، ویژگی‌های ارکان نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی در مدیریت شهری، فرایندها و استانداردهای مربوط، منابع مورد نیاز، ابزارهای لازم و چگونگی استفاده از آنها توجه داشت.

وی آموزش‌های عمومی آیین شهروندی، آشنایی با وظایف مدیریت شهری، اهمیت و نحوه مشارکت مردم در امور شهری را از فرایندهای اصلی نظام اطلاع‌رسانی و ارتباطات مدیریت شهری دانست و اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات شهری در کلانشهر تهران، ناشی از آشنایی نداشتن مردم به آیین شهروندی، حقوق و تکالیف شهروندان، وظایف مدیریت شهری، ضرورت و شیوه مشارکت شهروندان با شهرداری است. در کشورهای پیشرفته، از سنین کودکی به موازات آموزش‌های مدرسه‌ای، موارد یاد شده به زبان ساده به شهروندان تعلیم داده می‌شود.

این آموزش‌ها نقش به‌سزایی در جلب همکاری مردم، ارتقای اعتماد عمومی، نظارت همگانی بر رعایت مقررات شهری و تنظیم نظام انتظارات مردم دارد و به نوبه‌خود به بهبود امور خدمات شهری کمک شایان توجهی می‌کند.

کد خبر 70414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز