وبگاه تخصصی نظامی نوشت دستیابی ایران به جنگنده‌های پیشرفته‌تر چالشی برای ایالات متحده خواهد بود.

چرا سوخو ٣۵ برای ارتش بهترین گزینه است؟

به گزارش همشهری آنلاین، به دنبال اعلام یکی از مقام‌های ارشد نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر در نظر گرفتن خرید جنگنده «سوخو-۳۵» ساخت روسیه، برخی رسانه‌های جهان به تحلیل‌هایی پرداخته و نوشتند، ارتش مجهزتر ایران و روابط عمیق‌تر با کرملین می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را بسیار سخت‌تر کند.

وبگاه  «۱۹ فورتی فایو» روز پنجشنبه در مطلبی به قلم «جک باک‌بی» تحلیلگر انگلیسی نوشت اگر این طرح محقق شود، اولین باری خواهد بود که ایران از دهه نود میلادی، یعنی زمانی که یک اسکادران  جنگنده بمب افکن «سوخو-۲۴» و دو اسکادران «میگ-۲۹» رهگیر را از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کرد، جنگنده از خارج خریداری می‌کند.

سوخو-۳۵، ۳۰ هدف را رهگیری می‌کند

بر اساس این گزارش، سوخو-۳۵ در ابتدا در زمان اتحاد جماهیر شوروی توسعه یافت و از سال ۱۹۹۱ تاکنون شاهد انواع و نسل‌های متعددی بوده است. کنسرسیوم دولتی هوافضای روسیه سوخو-۳۵ را به عنوان جنگنده طراحی شده برای رهگیری و انهدام همه اهداف هوایی در درگیری‌های نزدیک و دور، جنگ برای برتری هوایی و همچنین حمله به اهداف زمینی توصیف می‌کند. این جنگنده  ردیابی هدف را بهبود می‌بخشد، می‌تواند برای انجام حملات به اهداف هوایی در بردهای بلند و متوسط ‌مورد استفاده قرار گیرد و دارای یک سامانه مدیریت اطلاعات یکپارچه است که از خلبان پشتیبانی می‌کند. با این حال، این بدان معنا نیست که تواناترین جنگنده در جهان است.

سوخو-۳۵، جنگنده چند منظوره تک‌ خلبان ساخت روسیه با قابلیت مانور بالا و جنگنده برتری هوایی است. سوخو-۳۵در ناتو با نام «فلانکر» شناخته می‌شود. رادار این جنگنده توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصله ۴۰۰ کیلومتری را دارد و می‌تواند ۳۰ هدف هوایی را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری رهگیری کرده و همزمان با ۸ فروند از آن‌ها درگیر شود. سوخو-۳۵ با انوع اهداف زمینی، دریایی و هوایی درگیر می‌شود.

دستیابی ایران به «سوخو-۳۵» معادلات منطقه را به‌هم می‌زند | جزییات جنگنده روسی که ایران قصد خرید آن را دارد

سوخو-۳۵ پیشرفت قابل توجهی برای نیروی هوایی ایران است

یک کارشناس امور نظامی در این زمینه گفت: «سوخو-۳۵ می‌تواند معادلات را  به طور واقعی تغییر دهد.»

دستیابی به سوخو-۳۵ به ایران کمک می‌کند تا ارتش خود را نوسازی کند و پیشرفت قابل توجهی نسبت به موجودی جنگنده‌های «اف-۱۴» کنونی آن از دهه هفتاد میلادی خواهد بود.

یک خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا نیز گفت: «سوخو-۳۵ می‌تواند معادلات را برای ایران تغییر دهد. سوخو-۳۵ بی‌نقص نیست، اما ده‌ها سال جلوتر از جنگنده‌های اف-۱۴ قدیمی و دیگر جنگنده‌های حال حاضر ایران خواهد بود».  

این وبگاه در خاتمه نوشت دستیابی به جنگنده‌های پیشرفته‌تر احتمالاً چالشی برای ایالات متحده در سال‌های آینده خواهد بود. یک ارتش مجهزتر ایران و روابط عمیق‌تر با کرملین می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را بسیار سخت‌تر کند.

وبگاه «ارو تایم» نیز نوشته نیروی هوایی ایران ممکن است جنگنده‌های سوخو- ۳۵ که قبلاً مصر به دنبال  آن بود را از روسیه دریافت کند. تهران بیش از یک دهه است که در حال مذاکره برای دستیابی به جنگنده‌های جدید است و جدیدترین مورد، جنگنده سوخو-۳۵ چند منظوره است.

کد خبر 704127
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha