دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

آمنه فرخی: هلن سیمپسون نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار انگلیسی اگر چه سال‌هاست در زمینه ادبیات داستانی، نمایشی و اشعار حماسی در رسانه‌های مختلف قلم می‌زند اما در طول این سال‌ها هرگز سوژه اصلی فعالیتش، نوشتن از زنان و نوشتن برای زنان را فراموش نکرد

 و همواره چه در آثار ادبی و چه آثار غیرادبی‌اش به‌طور خاص به مشکلات و دغدغه‌های این گروه پرداخته است.

هلن سیمپسون که او را بیشتر به خاطر داستان‌های کوتاه و اشعار حماسی‌‌اش می‌شناسند، در بریستول انگلیس به دنیا آمد و در لندن پرورش یافت.

 او تحصیلات مقدماتی را در مدرسه‌ای در لندن و تحصیلات آکادمیک را در دانشگاه آکسفورد گذراند و پایان‌نامه‌اش را در رشته ادبیات نمایشی با عنوان «بازگشت نمایش‌های کمدی» به این دانشگاه ارائه کرد. او بعد از فارغ‌التحصیلی به‌مدت 5 سال به‌طور مستمر و حرفه‌ای عضو هیات نویسندگان روزنامه صبح انگلیس، مجلات ادبی و انتشارات کوکری در لندن بود. نخستین مجموعه‌ داستان‌های کوتاه وی در سال 1990 جایزه ادبی جوان‌ترین نویسنده انگلیس را از آن خود کرد و پس از آن موفق به دریافت جایزه ادبی «سامرست موام» شد.

وی در سال 1993 نیز به‌عنوان یکی از 20 نویسنده برتر انگلیس در حوزه ادبیات داستانی توسط نشریه ادبی «گراناتا» انتخاب شد و به خاطر فعالیت مستمر و مداوم در سرویس‌های ادبی روزنامه‌ها، مجلات و انتشار آثار ادبی‌اش مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. دومین مجموعه داستان‌های کوتاه او با نام «جورج عزیز» در سال 1995 منتشر شد و پس از آن سیمپسون به‌طور حرفه‌ای و جدی وارد عرصه نویسندگی شد. پس از این ،  او در سال 2000 کتاب «مستقیم به سمت زندگی» را منتشر کرد. این مجموعه‌ شامل داستان‌هایی مستقل درباره زندگی زنان در دنیای مدرن، زنان مدرن و وظیفه مادری آنان در عصر حاضر بود.

او با انتشار این مجموعه در سال 2001 نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان ادبی را به‌خود جلب کرد و موفق به دریافت جایزه معتبر ادبی «هاثورندن» شد. آخرین آثار این نویسنده که در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند با نام‌های «قانون اساسی» و «صندلی راننده» در سال‌های 2005 و 2007 به بازار ادبی جهان معرفی شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.مطالعه هر یک از رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه سیمپسون جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. توانایی قلم او در ارائه و پرداخت فضاها و به تصویر کشیدن کشمکش‌های داستانی به قدری حساب‌شده و قدرتمند است که بسیاری از منتقدان ادبی بارها از این ویژگی آثار او در مقالاتشان یاد کرده‌اند. زبان این نویسنده در آثارش بسیار غنی و مجلل است.

به گفته منتقدان هلن سیمپسون به لحاظ زبانی در آثارش ابتکارهای بسیار بجا و مناسبی داشته است. او گاهی از واژه‌ها و ترکیب‌هایی در آثارش استفاده می‌کند که خواننده کمتر می‌تواند آنها را در لغت‌نامه پیدا کند. وی در نخستین مجموعه داستانی‌اش به‌خوبی و به‌طرزی ماهرانه توانسته است خواننده را از فضای مدرن انگلیس جدا کند و به روستایی دورافتاده در گوشه‌ای از انگلستان قرن 17 ببرد. یکی از موضوعات و تم‌هایی که او در این مجموعه داستانی بسیار مورد توجه قرار داده است کشمکش‌ها و درگیری‌هایی است که بعد از ازدواج میان زوج‌های جوان و شیوه اداره زندگی بروز می‌کند.

در مجموعه دوم داستان‌های کوتاهش سیمپسون موضوع بارداری، زایمان و کودک را محور اصلی داستان‌هایش قرار می‌دهد. ظاهرا مسئله زنان و مشکلات آنان در جوامع صنعتی و مدرن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این نویسنده انگلیسی به شمار می‌رود. سیمپسون در آثارش بیشتر با بهره‌گیری از شخصیت زن دمدمی‌مزاج دنیای مدرن و همین‌طور مشکلات زندگی‌ مشترک، بارداری و مشغله‌های اجتماعی زنان را بررسی کرده و مورد واکاوی قرار می‌دهد.

کد خبر 70312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز