مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

مهندس جعفر‌هاشمی تشکری، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهردار تهران در حاشیه برگزاری دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری گفت:

 معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهری به‌دلیل آنکه همواره با مسائل روز و حساس شهر تهران سروکار دارد اصولا نمی‌تواند کاری را بدون پیوست مطالعاتی و پژوهشی انجام دهد.

وی افزود: من فکر می‌کنم گردهمایی‌ای که در جشنواره سال گذشته در ارتباط با بحث‌های پژوهش در شهرداری انجام شد فرصتی بود تا هم با کارهای پژوهشی دیگر مجموعه‌های شهر آشنا بشویم و هم از این فرصت برای شناخت ظرفیت‌های موجود در شهرداری بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به تقدیر داوران جشنواره سال گذشته از مجموعه حوزه حمل‌ونقل به‌دلیل پژوهش‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف آن صورت گرفته است، تصریح کرد: امیدوار هستیم امسال هم به همین ترتیب بتوانیم کار را دنبال بکنیم هاشمی تشکری با تاکید بر اهمیت مشارکت و تعامل با دانشگاه‌ها و نهادهای علمی یادآور شد: اکنون معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهری شهرداری تهران با عمده دانشگاه‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل دارای تجربه هستند این ارتباط و تعامل را برقرار کرده و در ابعاد مختلفی چون مطالعات پایه و مشارکت در ساخت و تولید تجهیزات ترافیکی مورد نیاز مثل دوربین‌های کنترل سرعت با مراکز دانشگاهی همکاری می‌کند.

وی استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی را ضرورتی انکارناپذیر خواند و اظهارداشت: شرکت مطالعات حمل‌ونقل ترافیک تهران این ظرفیت را ایجاد کرده و دانشجویانی که موضوعات پایان‌نامه‌هایشان مرتبط با بحث حمل‌ونقل و ترافیک شهری باشد، حمایت و هدایت می‌شوند تا با کاربستی کردن پژوهش‌های آنها از نتایج مطالعاتشان استفاده لازم را ببریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران به یک تاخر فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: از فناوری و ماشین ابزار لازم در سطح روز جهان برخورداریم اما آنچه متأسفانه در وضعیت غیرقابل‌قبولی قرار گرفته، رفتارها، فرهنگ و نحوه تعاملات ما در حوزه ترافیک است.

از این‌رو به‌نظر من این تاخر فرهنگی وجود دارد به همین سبب هم باز ما با همه پژوهشکده‌هایی که در ارتباط با موضوعات اجتماعی فعالیت می‌کنند تعامل و ارتباط ویژه‌ای را بر قرار کرده‌ایم تا این تاخر فرهنگی را به‌عنوان یک مسئله در جامعه مطرح کنیم.

تا زمانی که مسئله نباشد راه حلی هم اتفاق نمی‌افتد. ما بنا نداریم که خودمان فرهنگ جامعه را تغییر بدهیم بلکه می‌خواهیم این احساس نیاز را در جامعه و در میان مردم و مدیران و تصمیم‌گیرندگان مطرح کنیم.

معتقدیم که باید همه دستگاه‌ها همکاری و توجه لازم را داشته باشند تا بتوانیم این مسئله فرهنگی را حل کنیم. طبیعتا یکی از جاهای اساسی مدارس هستند که ما در سازمان ترافیک تلاش زیادی کرده‌ایم و حتی کتاب تالیف و آماده کردیم تا درصورت تمایل آموزش و پرورش کشور منابع آموزشی را هم در اختیارشان بگذاریم.

مهندس‌هاشمی تشکری در ارتباط با ایجاد ساختار‌های نو و مشارکت بخش خصوصی بیان داشت: امروز 30  درصد شبکه اتوبوسرانی تهران خصوصی شده است بدون آنکه حساسیتی در جامعه به وجود بیاورد یا درخصوص دوربین‌های کنترل سرعت جدای از استفاده و به کارگیری این دوربین‌ها در سطح شهر تهران فناوری ساخت آن را نیز بومی ساخته و اکنون دوربین‌های کنترل سرعتی که در داخل کشور تولید می‌شوند به‌مراتب بهتر و مرغوب‌تر از نوع خارجی‌شان هستند.

وی درخصوص تجهیزات ترافیکی شهر تهران خاطر نشان کرد: امروز نزدیک به 320 تقاطع شهر تهران به سیستم برق اضطراری تجهیز شده‌اند و این یک تحول  تکنولوژیک در حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود.

همچنین کنفرانس مهندسی ترافیک که نزدیک به 7 سال تعطیل معلق شده بود به همت مجموعه حمل‌ونقل شهرداری تهران در 3سال گذشته 2 بار برگزار شده و هم اکنون در آستانه برگزاری سومین کنفرانس مهندسی ترافیک هستیم.

وی وسعت شبکه فیبر نوری شهرداری تهران به 400 کیلومتر را از دیگر دستاوردهای مهم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهری برشمرد و عنوان کرد: تعداد دوربین‌های نظارتی شهر تهران از حدود 100دستگاه به 350 دستگاه دوربین مگا تصویری ارتقا یافته که این رقم تا پایان سال دست‌کم به 400 دستگاه خواهد رسید.

معاون شهردار تهران ضمن تاکید بر ضرورت تعامل بین‌المللی تاکید کرد: شهرداری تهران در مجامع بین‌المللی حمل‌ونقل شناخته شده است.

بخش‌های مختلف حمل‌ونقل تهران در یو‌ای‌وی شناخته شده هستند و بخش‌هایی مثل مترو به عضویت آن در آمده‌اند تا بتوانیم بدین طریق در سطح بین‌المللی انتقال تجربه و کار داشته باشیم.

وی ساختار حمل‌ونقل کشور و به تبع آن تهران را ساختاری سنتی و قدیمی دانست و اذعان داشت: توسعه زیرساخت‌ها بدون حمایت مجلس و دولت امکان پذیر نخواهد شد.

به‌عنوان مثال یکی از اساسی‌ترین کارهای زیرساختی ما توسعه شبکه متروی تهران است که بدین‌منظور سالانه دست‌کم به هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و طبیعتا بودجه شهرداری تهران اجازه نداده و باید دولت و مجلس در این حوزه وارد عمل شوند. اگر این منابع تامین شود ما قادر به انجام این توسعه هستیم.

مهندس جعفر‌هاشمی تشکری در خاتمه اعلام کرد: اگر نگویم هزاران اتفاق خوب در شهر تهران افتاده می‌توانم بگویم صدها تحول بنیادین در سطح شهر تهران به وقوع پیوسته است.

کد خبر 70286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز