زارع‌پور در واکنش به اظهارات دولتمردان پیشین درباره سخنان رئیس جمهور، سخنان آن‌ها را ناجوان‌مردانه دانست.

زارع پور

دیجیاتو نوشت: «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت، اعلام کرد فناوری اطلاعات و ارتباطات را یک فرصت برای کشور می‌دانند که می‌تواند مشکلات مختلف حتی در بحث اقتصاد و اشتغال را حل کند.

اما بخشی از سخنان زارع‌پور به واکنش‌های دولتمردان پیشین اختصاص داشت. سخنان روز گذشته رئیس جمهور که کیفیت پایین اینترنت را به نوعی ناشی از کم کاری دولت قبل می‌دانست با واکنش‌های وزیر سابق ارتباطات و رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات همراه شد.

اما به نظر می‌رسد دفاع آن‌ها از خود آنچنان از سوی زارع‌پور پذیرفته نبود:  «من در اولین مصاحبه‌ای که داشتم فقط به نیمه پر لیوان اشاره کرده و از کارهای خوب دوره قبلی وزارت ارتباطات تقدیر کردم اما این بدین معنا نبود که همه کارها با منطق پیش رفته و همه چیز گل و بلبل بوده است. به طور مثال به ما اعلام کردند ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده‌اند اما پس از بررسی ما این رقم زیر ۸۰ درصد بود.»

او با تاکید بر اینکه اگر زیرساخت‌ها در دولت قبلی خوب بود، مردم نسبت به وضعیت شاد که زیرساخت آن در کشور بوده معترض نمی‌شدند، اظهارات دولتمردان قبلی را ناجوان‌مردانه خواند: «بهتر است آن‌ها در فرمایشات خود بحث‌های کارشناسی را هم در نظر بگیرند. البته اخلاق ما این نیست که گذشته را تخریب کنیم. آن‌ها به طور مثال می‌گویند سرکوب تعرفه اینترنت در ۴ سال گذشته نداشتیم اما در سازمان تعزیرات پرونده ۱۱۰۰ میلیارد تومانی برای جریمه ۲ اپراتور وجود دارد که به خاطر افزایش اندک تعرفه در سال‌های گذشته بوده است؛ اگر این سرکوب تعرفه نیست پس چیست؟ آیا روا است برای محبوب ماندن، اجازه ندهیم تعرفه‌ها افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به عدم توسعه شبکه شود؟»

حل مشکل گیمرها

او با اشاره به برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات در دستور کار خود قرار داده اعلام کرد تا پایان پاییز، CDN حدود ۲۰۰ بازی پرطرفدار به داخل کشور منتقل خواهد شد تا بخشی از مشکل پینگ برای گیمرها حل شود. حل مشکل گیمرها یکی از وعده‌هایی است که رئیسی در مناظره انتخاباتی سال گذشته مطرح کرد و به نظر می‌رسد به زودی محقق خواهد شد.

رایزنی برای حل مشکل قضایی مدیر یک پلتفرم

زارع‌پور در بخش دیگر سخنان خود به تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از کسب‌وکارها اشاره کرده و گفت: «از دی ماه سال ۱۴۰۰ این کارگروه تشکیل شده تا در حد اختیارات هیئت دولت، موانع سر راه اقتصاد دیجیتال برداشته شود. به طور مثال هفته گذشته مصوبه‌ای برای حل مشکلات پلتفرم‌های حوزه خدمات بیمه‌ای داشتیم.»

وی با تاکید براینکه حمایت‌های همه جانبه‌ای حتی در زمینه قضایی از کسب‌وکارها داشته‌اند به دیدار امروزش با رئیس قوه قضاییه اشاره کرده و گفت: «امروز به دیدار آقای اژه‌ای رفتم تا شفاعت مدیران یکی از پلتفرم‌ها که با مشکل قضایی مواجه شده و حکمش برای اجرای احکام رفته است، حل شود. امیدوارم خبر خوش آن را تا یکی دو روز آینده بنشویم.» با اینکه اسمی از این شخص برده نشد اما احتمالا از منظور زارع پور، «اشکان آرمندهی» مدیرعامل دیوار بوده که چندی پیش توسط دستگاه قضایی به حبس محکوم شدن بود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد به دنبال این هستند تا فضا به گونه‌ای شکل گیرد که امنیت برای پلتفرم‌ها فراهم شود: «اگر این مسائل حل نشود، نگرانی زیادی برای کسب‌وکارها ایجاد خواهد شد.»

تشکیل کمیسیون علم و فناوری

زارع‌پور همچنین اعلام کرد کمیسیون جدیدی در دولت با عنوان علم، فناوری و هوشمندسازی شکل گرفته تا از این ظرفیت‌ها نیز استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جلسه تصویب سیاست‌های کلی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده که یکی از بندهای آن استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حل مشکلات کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال است: «این مصوبه به عنوان یک راهبرد کلی است که برنامه راه کشور تا ۵ سال آینده خواهد بود. باید وارد برنامه هفتم توسعه شویم و این‌ها را تبدیل به قانون کنیم تا براساس آن شاخص‌ها جلو رویم.»

وزیر ارتباطات: در دولت قبلی تعرفه اینترنت سرکوب شده بود

بررسی عمدی بودن آتش‌سوزی حوضچه‌های فیبر نوری

وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم افتتاحیه پروژه های ارتباطی کشور اعلام کرد برخی افراد پیرامون حادثه آتش سوزی حوضچه‌های مخابراتی دستگیر شدند و با عده‌ای برخورد شده است.

عیسی زارع پور در پاسخ به دیجیاتو تاکید کرد منظور او از عمدی بودن دستکاری‌ها در وضعیت اینترنت که چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود، همین آتش سوزی‌های اخیر بوده که پیرو آن، چند نفر مخرب دستگیر شده‌اند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد قصور برخی افراد در حادثه پیش آمده، محرز است و نوید این را داد که پیگیری و تفحص در این مورد ادامه دارد و در مورد عامدانه بودن یا نبودن حادثه، وزارت اطلاعات در حال تحقیق است.

کد خبر 702164

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز