همزمان با نزدیک شدن به موعد نهایی برای تعیین تکلیف برجام شیب قیمت ارز نزولی شد و قیمت هر دلار آمریکا بعد از ماه‌ها به محدوده ۳۰هزار تومان رسید. همگام با این اتفاق، قیمت طلا، سکه و خودرو نیز با نزول مواجه شدند.

500

 به گزارش همشهری آنلاین، قیمت هر دلار آمریکا که ماه‌ها است در کانال ۳۱هزار تومان در حال نوسان است و برای نزول بیشتر مقاومت می‌کرد ظرف چند روز گذشته با نزول مواجه شده است و در دادو ستدهای روز گذشته بعد از مدت‌ها بالاخره به محدوده ۳۰هزارتومان رسید انتظار می‌رود درصورت تداوم روند نزولی، قیمت هر دلار آمریکا به کانال ۲۹هزار تومان سقوط کند این در حالی است که دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار توافقی ارز به محدوده ۲۸هزار تومان رسید.

 همزمان با این رویداد قیمت هر سکه نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۱۳میلیون تومان سقوط کرد و بازار خودرو هم با شیب نزولی مواجه شد. این اتفاق‌ها بعداز آن افتاد که طبق اعلام برخی رسانه‌ها شب گذشته موعد نهایی تعیین تکلیف برجام بود. برهمین اساس روز گذشته امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به‌صورت نسبی انعطاف‌هایی را به‌صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و به متن تبدیل شود و مسئله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم.

افزایش فشار فروش در بازار ارز

شواهد میدانی نشان می‌دهد ظرف دو روز گذشته فشار فروش ارز از سوی سرمایه‌گذاران در بازار ارز بیشتر شده است و این موضوع عاملی برای نزول قیمت دلار بوده که روی سایر بازارها ازجمله طلا، سکه و خودرو هم تأثیر گذاشته است. به‌گفته فعالان بازار عامل این افزایش فروش نزدیک شدن به موعد تعیین تکلیف برجام است. این موضوعی است که دیروز دبیر کل کانون صرافان کشور نیز آن را تأیید کرد و گفت: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.
کامران سلطانی‌زاده تأکید کرد: وضعیت بازار ارز طبق پیش‌بینی هفته‌های گذشته و با توجه به خبرهای مثبت برجامی و سیاست‌های اثرگذار بانک مرکزی، همچنان با کاهش همراه است. به‌گفته سلطانی‌زاده با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین‌المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش‌بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روزهای آینده باشیم.

بازگشت قیمت سکه به کانال ۱۳ میلیون

به‌دنبال نزول قیمت ارز قیمت طلا و سکه هم دیروز با افت مواجه شدند به‌طوری که قیمت هر سکه طرح جدید بعد از مدت‌ها مقاومت در کانال ۱۴تا ۱۵میلیون تومان روز گذشته به کانال ۱۳میلیون‌تومان سقوط کرد.

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در مبادلات دیروز گفت: ارزش ریال در بازار داخلی با افزایش همراه شده و همین موضوع باعث ادامه سیر نزولی قیمت ارز و طلا و سکه در بازار شده است.

او با تأکید براینکه اگر روند به همین شکل ادامه یابد شاهد قیمت‌های پایین‌تری در روزها و ساعات آینده خواهیم بود، تأکید کرد: تحت‌تأثیر اخبار برجامی قیمت‌ها در حال کاهش است و به‌نظر می‌رسد امروز قیمت دلار به کانال ۲۹هزار تومان برسد.

در مجموع قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کرده و فروشنده در بازار بیشتر از خریدار است. او با بیان اینکه قیمت سکه طرح جدید دیروز به کانال ۱۳میلیون تومان نزول پیدا کرد، گفت: سکه طرح جدید هم‌اکنون در بازار با قیمت ۱۳میلیون و ۹۷۰هزار تومان درحال دادوستد است.

قیمت سکه طرح قدیم نیز به ۱۳میلیون و ۵۵۰هزار تومان رسیده است. کشتی آرای با تأکید براینکه قیمت سکه نسبت به روز شنبه با ۷۰۰هزار تومان و نسبت به روز پنجشنبه با ۹۰۰هزار تومان کاهش همراه شده است، افزود: هر مثقال طلای آب ‌شده هم‌اکنون ۵میلیون و ۶۵۰هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴عیار نیز یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان است. کشتی آرای تأکید کرد: باتوجه به کاهش شدید تقاضا و عرضه زیاد، حباب سکه درحال کاهش است؛ هم‌اکنون حباب سکه با ۲۵۰تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در محدوده یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان است.

کاهش قیمت در بازار خودرو

نزول در بازارها فقط مختص بازار طلاو ارز نبوده است. تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد انتشار برخی اخبار در مورد مذاکرات هسته‌ای، بسیاری را در بازار خودرو فروشنده کرده است و این موضوع منجر به افت قیمت خودرو شده است.
طبق گزارش‌های دریافتی بیشترین کاهش قیمت در پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ دو رنگ اتفاق افتاده است، به‌طوری که قیمت این خودرو از محدوده ۵۶۰میلیون تومان در بیستم تیرماه، دیروز به ۴۸۵میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت کوئیک، ساینا و تیبا متعلق به شرکت خودروسازی‌ سایپا نیز ظرف یک هفته گذشته بین سه تا هفت میلیون تومان افت قیمت داشته‌اند. در گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از ابتدای هفته تاکنون شاهد افت ۲ میلیون تومانی پژو ۲۰۶ تیپ دو، کاهش سه تا چهار میلیون تومانی قیمت سمند و افت چهار میلیون تومانی پژو پارس بوده‌ایم.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه گفت: با دریافت پالس‌ها و سیگنال‌های مثبت از احتمال امضا شدن برجام و در کنار آن پایین آمدن نرخ ارز، افت قیمت‌ها را در روزهای گذشته شاهد بودیم.
او اضافه کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اثر روانی آن سبب می‌شود حداقل در هفته‌های ابتدایی شوک شدیدی را در بازار شاهد باشیم. در عین حال نحوه و میزان عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی نیز می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

سایر دلایل نزول

به زعم کارشناسان مذاکرات هسته‌ای یکی از مولفه‌های مهم برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. با این حال به‌نظر می‌رسد سایر عوامل نیز در افت قیمت دلار نقش داشته‌اند. آن طورکه آمارها نشان می‌دهد افزایش درآمدهای ارزی و عمق معاملات توافقی ارز نیز بر نزول قیمت‌ها تأثیر داشته است.
علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تأثیر این دو عامل بر بازار ارز گفت:براساس آمارها در پایان تیرماه بیش از ۱۴میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تامین شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

هم‌اکنون شرایط ارزی خوبی داریم و در بازار حواله نیز حجم عرضه‌ها و معاملات روزانه به بیش از ۲۰۰میلیون دلار می‌رسد و عرضه همیشه بیش از تقاضاست.

او همچنین با اشاره به آغاز مبادلات توافقی ارز توسط صرافی‌ها گفت: خوشبختانه حجم معاملات در بازار توافقی ارز به میزان قابل توجهی افزایش یافت و نشان می‌دهد که عمق بازار در حال افزایش است.

به واقع معاملات توافقی ارز باعث آرامش بازار ارز شده است. کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان نیز با اشاره به اقدامات و تصمیمات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: بانک مرکزی، پایه واساس درست درخصوص سیستم عرضه و تقاضا را پایه ریزی کرد که در نتیجه این اقدامات، شاهد اثرات درست و مثبت آن در بازار هستیم.

کد خبر 698263
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیستانک IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    سلام: متاسفانه عدم برنامه ریزی و سیاست اقتصادی این افزایش و کاهشها که بدنبال اخبار برجام حاصل میشود بجز ضرر و آسیب جدی به قشر متوسط و ضعیف هیچ حاصلی ندارد و بسا میزان قدرت بانک مرکزی و نهادهای اقتصادی هم بعلل حتی نادرست ضعیف و فرسوده نشان داده شود. دولت در اینگونه مواقع باید سیاست تخریبی بازار ارز را بکار ببندد. تا حتی در صورت نشد مذاکره به قیمت سابق برگردد و بالاتر نرود. یعنی ارز را بمدت یکماه بصورت بسیار محدود تزریق کند. البته بوسیله نا شناخته شده یا معرفی علل دیگر.