شهر رومیا در لهستان، ساخت یک مخزن زیرزمینی غول‌پیکر آب را در پیش گرفته است که آب‌های اضافی شهر را تصفیه و ذخیره می‌کند و در نتیجه از خشکسالی و بروز سیل جلوگیری می‌کند؛ این اقدام هزینه‌های زیادی را برای شهرداری کاهش می‌دهد.

لهستان

به گزارش همشهری آنلاین، شهرداری رومیا لهستان اعلام کرده است که یک سیستم ذخیره‌سازی آب زیرزمینی عظیم را تا پایان سال ۲۰۲۳ خواهد ساخت. مقادیر آب جذب شده در این مکان، فیلتر می‌شود و برای آبیاری پوشش‌های گیاهی اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسئولان اعلام کرده است که این اقدام به بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم حفاظت در برابر سیل شهری تبدیل خواهد شد.

رومیا قبلاً بودجه‌ای را برای ساخت این سیستم نوآورانه تأمین کرده است که عملکرد اصلی آن، به طور طبیعی حفظ کیفیت خوب آب برای زمان مورد نیاز خواهد بود. مقامات توضیح می‌دهند که این اقدام به روشی نوآورانه انجام می‌شود، زیرا به جای اینکه آب در یک تانک یا مخزن بتنی ذخیره شود و به روش کلاسیک تخلیه شود، آب ابتدا تصفیه خواهد شد و تحت فشار زیر زمین نگه داشته می‌شود. برای این کار شهرداری از تاسیساتی استفاده خواهد کرد که عمدتاً از لوله‌های متصل به قطر تا ۲.۵ متر و لامپ‌های UV تشکیل شده است.

راه حل جالب شهر اروپایی برای ذخیره آب و جلوگیری از سیل | ساخت مخزن زیرزمینی غول پیکر این شهر را از سیلاب حفظ می‌کند

مخازن زیرزمینی قادر خواهند بود در مجموع حدود ۷۵۰۰ متر مکعب آب را برای آبیاری پوشش گیاهی شهری ذخیره کنند. این بدان معنی است که این مقادیر آب خریداری نمی‌شود یا برای مصرف آن پولی پرداخت نمی‌شود و به این ترتیب شهر صرفه‌جویی زیادی خواهد داشت و در عین حال با مشکل کمبود آب نیز مقابله خواهد کرد.

در نهایت، مقامات مطمئن هستند که این تصمیم، یک اقدام سرمایه‌گذاری زیست‌محیطی است زیرا به ایمنی در برابر سیل کمک می‌کند. برای مثال، مخازن واقع در نزدیکی شهر بلونی، آبی را ذخیره می‌کنند که در صورت مهار نشدن، به طور بالقوه باعث بروز سیل می‌شود.

پروژه ساخت مخازن ذخیره‌سازی زیرزمینی و استفاده از آن برای آبیاری پوشش گیاهی، ۴.۲۵ میلیون زلوتی لهستان از بودجه دولتی را دریافت کرده است، در حالی که هزینه کل احداث آن حدود شش میلیون زلوتی( واحد پول لهستان) برآورد شده است.

منبع: ایمنا

کد خبر 698165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha