همزمان با یک‌سالگی سقوط کابل به‌دست طالبان، «انس حقانی»، از اعضای ارشد این گروه در یک گفت‌وگو با شبکه الجزیره از کارنامه یک‌سالگی طالبان دفاع کرده و گفته است که طالبان اجازه فعالیت به گروه‌های مسلح را نخواهد داد.

انس حقانی

به گزارش همشهری آنلاین‏،‏ انس حقانی یکی از چهره‌های کلیدی طالبان است که در جریان مذاکرات آمریکا با طالبان در دوحه، توسط دولت اشرف غنی از زندان آزاد شد. او بلافاصله به قطر رفت و به هیأت مذاکره‌کننده طالبان پیوست. انس کوچک‌ترین فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیانگذار شبکه حقانی نیز هست. برادر بزرگ‌تر انس، یعنی سراج‌الدین پس از مرگ پدرش رهبری شبکه حقانی را به‌دست گرفت. سراج‌الدین از ۸سال قبل همزمان معاون گروه طالبان نیز بود و بعد از به قدرت رسیدن طالبان، سمت کلیدی وزارت کشور را در دست گرفته است.

انس حقانی می‌گوید: «در طول یک‌سال گذشته، ما تحولات عظیم و متعددی را به ارمغان آوردیم که عمده‌ترین آنها آزادی و استقلال است، زیرا کشورمان را از اشغال، بی‌عدالتی و ظلم خارج کردیم. این چیزی است که مردم هر کشور تحت اشغال آرزوی آن را دارند. این آزادی مایه مباهات ماست.»

حقانی برچیده شدن عوارض اجباری در افغانستان را دستاورد مهم دولت تحت کنترل طالبان می‌داند و در این ارتباط با اشاره به آنکه برای نخستین‌بار همه افغانستان تحت کنترل یک دولت درآمده، می‌گوید: «این برای نخستین‌بار در ۴۰سال گذشته است که یک دولت مرکزی کنترل کل کشور را به‌دست می‌گیرد. موارد بسیاری برای فهرست کردن دستاوردها وجود دارد، اما ذکر این نکته مهم است که عوارض اجباری که قبلا بر مردم تحمیل می‌شد، دیگر وجود ندارد. دیگر هیچ گروه ستیزه‌جوی خاصی در کشور فعالیت نمی‌کنند. دولت مرکزی بدون هیچ‌گونه عوارض یا کمک خارجی قادر به پرداخت حقوق کارمندان دولت در تمام نهادهای دولتی است. اینها فقط چند نمونه موفقیت دولت در یک‌سال گذشته هستند.»

حقانی همچنین نقض توافق دوحه از سوی طالبان را رد می‌کند و شاهد خود برای پای‌بندی طالبان به تعهداتش در توافق دوحه را دولت قطر می‌داند و می‌گوید: «برخلاف ما، بیش از هزار مورد نقض تعهد توسط نیروهای آمریکایی و دولت سابق کابل صورت گرفت. به‌عنوان مثال، وقتی که بایدن به قدرت رسید، زمان خروج براساس توافق دوحه را به‌صورت یکطرفه تا ۴ماه بدون مذاکره با ما تمدید کرد. آمریکا همچنین تا به امروز در حذف نام اعضای طالبان از لیست سیاه تأخیر داشته و آزادی زندانیان افغان نیز به تعویق افتاده است. لیست تخلفات طولانی است. با وجود ناامیدی، ترجیح دادیم به خشونت متوسل نشویم.

حقانی در این گفت‌وگو همچنین ادعا کرد که خلأ قدرت در کابل باعث شد تا طالبان قدرت را به‌دست بگیرد. انس در این گفت‌وگو همچنین افزوده است که درخواست و دعوت حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، معاون سابق رئیس‌جمهور نیز در به‌دست‌گیری امور در کابل توسط طالبان نقش داشته است.

این عضو ارشد طالبان وقتی با سؤالی درباره دولت فراگیر و حقوق زنان روبه‌رو شد، پاسخ داد که تنها یک‌سال از به قدرت رسیدن طالبان در کابل می‌گذرد و دنیا نباید از این گروه انتظار داشته باشد که یک‌شبه به همه اهداف خود برسد؛ ضمن اینکه به‌گفته حقانی جامعه جهانی نیز به وعده خود برای به رسمیت شناختن دولت طالبان و اعطای کمک‌ها عمل نکرده است.

کد خبر 698038
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    3 1
    بایداز تمام گروهای مختلف افغانستان در دولت جدید مشارکت کنن در این صورت کشورش موفق می شود مشکلات حل کنن
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    مرگ بر طالبان