چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «مسافر کربلا» با پایان تدوین، راهی جشنواره فیلم فجر می‌شود

این محصول تازه سینمای کودک و نوجوان را بیژن شکر‌ریز کارگردانی کرده است که اولین تجربه بلند سینمایی او به شمار می‌آید. نویسنده قصه فیلم‌نامه سیدمهدی شجاعی و ایرج عاشوری مدیر فیلم‌برداری آن است. کاوه ایمانی کار تدوین فیلم را انجام داده و فردین خلعتبری موسیقی متن آن را ساخته است. مریم کاظمی، مهرداد ضیایی، متین حیدرنژاد، احمد عباسقلی، ارسطو خوش‌رزم، سیما مطلبی، طاهره اعلایی و حسین پرستار بازیگران این فیلم هستند. مریم کاظمی بازی‌گردان فیلم است که تماشاگران کودک و نوجوان او را با چند کار موفق تلویزیونی‌اش می‌شناسند.

مسافران کربلا در آغاز راه / عکس‌ها: امیر عابدی

قصه «مسافر کربلا» در باره پسری به نام یوسف است که آرزوی سفر به کربلا را دارد. او روزی به آرزوی خودش می‌رسد و همراه گروهی از اهالی روستایش، راهی سفر می‌شود. اما اتوبوس آنها در بین راه خراب می‌شود، یوسف در کنار بقیه مسافران، تلاش می‌کند تا اتوبوس را درست کرده و به سفر خود ادامه دهد.

شکرریز قبل از مسافر کربلا، تعدادی فیلم مستند و تلویزیونی ساخته و سابقه عکاسی برای فیلم‌های سینمایی را نیز دارد. او در باره انتخاب یک مضمون نوجوانانه برای اولین کار بلند سینمایی خود به دوچرخه می‌گوید: «کودکان و نوجوانان به دلیل طبیعت ذاتی‌شان صادق‌ترین، سالم‌ترین و پاک‌ترین بیننده برای تولیدات سینمایی هستند. آنها به دور از هرگونه ذهنیتی، نگاهی پاک و انسانی به همه چیز دارند و فیلم‌ها را هم با همین دیدگاه نگاه می‌کنند. بهترین داور برای یک فیلم کودکانه یا نوجوانانه خود آنها هستند. قصه مسافر کربلا جزء قصه‌های معناگرا و دینی است.آنها همراه و همسفر قصه یوسف می‌شوند و با او می‌خندند و گریه می‌کنند. زمان ساخت فیلم به این نکته دقت داشتم که برای تماشاچی کودک و نوجوان تکنیک خیلی مطرح نیست و  اهمیت زیادی ندارد. در اینجا، این موضوع قصه است که او را جذب و جلب می‌کند. با آنکه کار کردن با بچه‌ها خیلی سخت است، ولی ترجیح دادم کار اولم را با آنها و برای آنها انجام بدهم. طرح اولیه قصه متعلق به داود امیریان بود که نوشته‌هایش برای بچه‌هاست. این طرح انگیزه خوبی برای ساخت فیلم بود. سید مهدی شجاعی فیلم‌نامه را نوشت. برایم خیلی مهم بود که فیلم شعاری نشود و یک فضای معنوی و عرفانی برای یک نوجوان خلق کنم.»

صحنه‌ای از فیلم مسافر کربلا

این فیلم‌ساز در باره سختی‌های کار تولید فیلم می‌گوید: «فیلم یک کار جاده‌ای است که بخش اعظم آن در جاده اتفاق می‌افتد. مخاطب اصلی من نوجوانان هستند، ولی به مخاطب بزرگسال هم نظر داشتم. در قصه فیلم، این نوجوان قصه است که همه را به سمت کربلا می‌کشد. فکر می‌کنم این اولین بار در سینمای ماست که 70 درصد قصه فیلم در داخل یک اتوبوس در حال حرکت می‌گذرد. برای اینکه حس حرکت القا شود، ما در زیر اتوبوس وسایل حرکتی  کار گذاشتیم و صحنه‌ها را فیلم‌برداری کردیم. سختی کار در عین حال لذت‌بخش بود. فکر کنید در گرمای طاقت‌فرسای 60 درجه در جاده هستید و با یک اتوبوس پر از آدم کار دارید. ما حدود 55 روز فیلم‌برداری کردیم و متین حیدرنژاد بازیگر نقش یوسف رابطه خیلی خوبی با بقیه برقرار کرد و طاقت خیلی خوبی داشت.»

کد خبر 69784

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز