همشهری آنلاین: مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی پس از یک سال وقفه ازسرگرفته می‌شود. پیونگ‌یانگ سه هفته پس از انجام آزمایش هسته‌ای‌اش آمادگی خود را برای انجام مذاکرات اعلام کرده است.

دور دیگری از مذاکرات شش جانبه قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.
پایگاه خبری اشپیگل آنلاین از پکن و سئول گزارش داد، وزارت امور خارجه چین بر روی پایگاه اینترنتی‌اش اعلام کرد که این توافق امروز در دیداری غیر رسمی میان مذاکره‌کنندگان کره شمالی، چین و آمریکا در پکن حاصل شده است. کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکا نیز اعلام کرد که این مذاکرات در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.
مذاکرات میان کره شمالی، کره جنوبی، روسیه، آمریکا، چین و ژاپن از سپتامبر 2005 میلادی متوقف شد. سه هفته پیش بود که کره شمالی برای اولین بار آزمایشی هسته‌ای را انجام داد. بدین ترتیب مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی بالا گرفت.
در همین حال کره جنوبی امروز اعلام کرد که به تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل انجام این آزمایش هسته‌ای خواهد پیوست. لی جونگ سئوک، وزیر دفاع این کشور در همین حال درخواست کرد که  به صورت متناسب پیشروی شود. وی در برابر پارلمان این کشور گفت، اقدامات تنبیهی باید باعث باز شدن راه مذاکره شوند و  مسیر اعتمادسازی را سد نکنند.
دولت کره شمالی به همسایه خود هشدار داده است نظارت بر کشتی‌های کره‌ای را که آمریکا درخواست آن را دارد، متوقف کند. پیونگ یانگ تهدید کرده است که در این صورت "پیامدهای فاجعه‌آمیزی" برای کره جنوبی قابل پیش‌بینی خواهد بود. آمریکا مدعی است این اقدام برای جلوگیری از اشاعه تسلیحاتی ضروری است
کد خبر 6975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز