یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دومین جشنواره موسیقی معلولان «مهرآوا» با حضور نوازندگان معلول سراسر کشور در تهران آغاز می‌شود

در این جشنواره که دوره نخستش 8 سال پیش در سال 79 برگزار شد، 59 شرکت‌کننده از میان 103 متقاضی انتخاب شده‌اند که تا چهارشنبه در 3 فرهنگسرای شفق، ارسباران و بهمن به اجرای برنامه می‌پردازند.

به نوشته ستاد خبری این جشنواره، امسال 6 گروه پاپ، 8 گروه سنتی، 17 گروه پاپ و کلاسیک، 8تکخوان و 28 تکنواز در 2 بخش رقابتی و جنبی حضور دارند.

قرار است، در افتتاحیه جشنواره دوم که امروز در فرهنگسرای هنر(ارسباران) برگزار می‌شود،  سالار عقیلی  به همراه گروه راز و نیاز قطعاتی را بخواند.

عقیلی درباره حضورش در این برنامه به فارس می‌گوید: «در این کنسرت به همراه گروه راز و نیاز قطعاتی را از ساخته‌های خودم، مهدی باقری و ارشد طهماسبی در دستگاه ماهور و مرکب‌خوانی نوا اجرا خواهیم کرد.»

به گفته عقیلی، از آنجایی که این کنسرت یک ساعته برای معلولان خواهد بود، بخشی از عواید حاصل از آن به معلولان تعلق می‌گیرد.

پس از افتتاحیه، گروه‌ها به‌صورت همزمان در فرهنگسراهای یادشده به روی صحنه می‌روند تا ساعت 9 صبح روز پنجشنبه، پس از 3 روز رقابت، برگزیدگان یک بار دیگر از پله‌های صحنه بالا بروند؛

این بار صحنه تالار وحدت و برای گرفتن جوایز. در مراسم اختتامیه که 14آذر برگزار خواهد شد، علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان، از 4 پیشکسوت معلول نیز تقدیر می‌شود.

علی جعفریان نوازنده ویلن از شیراز، نصرالله شیرین آبادی نوازنده ویلن از تهران، یعقوب صحاف نوازنده پیانو از مشهد و کریم جعفرخانی نوازنده تار از قزوین.

نکته جالب جشنواره امسال، حضور هنرمندان مختلف از 13 استان کشور است. هرچند که طبق معمول بیشترین حضور به تهران اختصاص دارد، اما پس از پایتخت، کرمان، هرمزگان، مازندران و اصفهان به‌ترتیب بیشترین هنرمندان را به جشنواره امسال فرستاده‌اند.

گذشته از این، برگزارکنندگان امسال تلاش دارند با طرح برگزاری دوسالانه جشنواره، از این به بعد جشنواره را به یکی از رویدادهای ثابت موسیقایی کشور تبدیل کنند که در این صورت، می‌توان به رشد کیفی و کمی‌اش در دوره‌های آینده امیدوارتر بود.

اجراهای روز اول

امروز در نخستین روز از جشنواره، 12گروه موسیقی و 30 تکنواز برنامه خود را اجرا می‌کنند. در فرهنگسرای ارسباران در بخش تکنوازی، مقصود لقایی از بابلسر، حمید کردار، اریک باباخانی، چاوش طاعت و ماهان مفتخری از تهران با ساز پیانو به روی صحنه خواهند رفت.

همچنین محبوبه کاظمی از کرمان، کسری فردوسی از تهران و محمد قهرمانی از ارومیه به اجرای ارگ می‌پردازند. ژیلا حسن‌لو از تهران نیز فلوت ریکوردر می‌نوازد.

امروز در همین فرهنگسرا، گروه‌های عصای سفید، پژواک و افرا از تهران و معراج از بندرعباس نیز به روی صحنه می‌روند.

اما در فرهنگسرای بهمن، گروه 2نفره خدایی، گروه فرهنگسرای بهمن و گروه فراز خنافری، همچنین گروه‌های موسیقی رعد از کرمان، کاسیت از لرستان و گروه نوازی آیینی ورستا از مازندران در بخش گروه نوازی برنامه‌شان را اجرا می‌کنند.

همچنین در بخش تکنوازی فراز خنافری و رکسانا ربانی با ساز پیانو، شهرام خدایی ارگ و امین رهنما کمانچه و مجتبی غدیری ویلن ایرانی از مازندران از جمله گروه‌هایی هستند که در فرهنگسرای بهمن اجرای برنامه دارند.

در فرهنگسرای شفق نیز محسن ایلخانی پور و ارغوان حسمی با ساز سنتور، داوود جعفری، جعفر حسینی و امین رهنما کمانچه، سامی ملک محمدی نی، نگین پرهیزی راد ومحسن ایلخانی پور سه تار سعید میرزا‌زاده تار، از تکنوازان تهرانی هستند و مهدی الصاق از شهرضا، غلامحسین محمدی از مازندران و احمد اسماعیلی از کرمان با ساز سنتور محمد رضوان نی از شهرضا و مهدی بنیادی بالابان از خرم آباد از تکنوازان شهرستانی دومین جشنواره موسیقی معلولان هستند.

همچنین گروه موسیقی میعاد از کرمان و مهرآوا از تهران از جمله گروه‌هایی هستند که دربخش گروه نوازی این فرهنگسرا به روی صحنه می‌روند.

کد خبر 69712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز