بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان، وزیر نیرو در سفر خود به کابل بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرد.

دیدار علی‌اکبر محرابیان با طالبان

به گزارش همشهری آنلاین «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیروی کشورمان که به کابل سفر کرده، با «عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت طالبان در این دیدار هیات ایرانی بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرده است.

همچنین هیات کشورمان برای همکاری در بخش‌های تولید و صادرات برق و پروژه‌های انتقال آب به شهرهای بزرگ ابراز آمادگی کرد.

محرابیان در سفر خود به کابل همچنین با «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، هر دو طرف درباره اجرای توافق‌نامه سال ۱۳۵۱ آب هلمند، مشکلات مهاجرین و تاجران افغان در ایران، موضوعات مرزی و ترانزیت میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

جزئیات دیدارها محرابیان با مقامات طالبان | تاکید وزیر نیرو بر عملی سازی معاهده هیرمند با افغانستان

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان هر دو طرف بر تقویت روابط دوجانبه، حل مشکلات دیپلماتیک، مشکلات مهاجران افغان در ایران و تسهیلات در بخش ترانزیت در مرز میان دو کشور، گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران به‌منظور گفت‌وگو با مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان درباره حقآبه هیرمند عصر روز گذشته وارد کابل شد.

اخیرا و برای نخستین بار، حکومت موقت طالبان با افزایش بارش ها در افغانستان، در اجرای معاهده حقابه، سد کمال خان را به روی ایران باز کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می‌کند.

کد خبر 697109
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • صدر FR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    الله اکبر به امید اتحاد هر چه بیشتر و قوی تر مسلمانان و احیای مجد صدر اسلام. هر مسلمانی از دیدن این صحنه ها لذت میبره
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 1
    وای باز شروع شد. باز شروع شد. آقا طالبان ادم نیست. والسلام. امروز سلام میکنن فردا خنجر میزنن از پشت.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    دیروز یک کلیپ توضیحات آقای محرابیان روی نقشه را دیدم که نشان می داد بند کمال خان طوری ساخته شده که اگر پر شود سرریز آن به صورت طبیعی به سمت شوره زار گودزره در افغانستان می رود یعنی اگر روزی سیل هم بی آید به جای رفتن به راه طبیعی خود به سمت دریاچه هامون، از کوهها سرارزیر شده و به گودزره می ریزد خیانت اشرف غنی فقط به ایران نبوده بلکه زرنج افغانستان و هامون افغانستان هم بی بهره می مانند حتی فکر کنم دریچه ها را کامل باز هم کنند باز بخش اعظم سیلهای بزرگ به گودزره می ریزد.