سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

گروه سلامت- آذین محبی نژاد: یک پژوهش جدید که روی نوجوانان انگلیسی انجام شده نشان می‌دهد نقاشی کردن تصویری از خود می‌تواند به رعایت رژیم سالم غذایی و در نتیجه لاغری فرد کمک شایانی کند.

همه افراد در ذهنشان از خود تصوری دارند که به نام «تصویر بدنی» معروف است. تصویر بدنی موجب می‌شود که ما از خود تصوری به عنوان چاق یا لاغر داشته باشیم و بر اساس همین تصویر است که بعضی از آدم‌هایی که به نظر چاق می‌آیند چاقی خود را قبول ندارند و برخی از آدم‌های لاغر فکر می‌کنند اندامی متناسب دارند.
بر این اساس دانشمندان انگلیسی به بررسی تأثیر روش‌های مختلف بر لاغری نوجوانان پرداخته و دریافته‌اند روش‌هایی که در آن «تصویر بدنی» افراد مورد تاکید قرار می‌گیرد، بیش از روش‌هایی که در آن فقط به نوجوانان گفته می‌شود باید لاغر شوند موثرند.
در یک پژوهش جدید، بیش از 300 دانش‌آموز 13 تا 18 ساله که چاق بوده یا اضافه وزن داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهشگران این نوجوانان را به دو گروه تقسیم کرده و از یک گروه آنها خواستند تا عکس خودشان را بکشند. این کار موجب می‌شد تا نوجوانان تصویر بدنی ذهنی‌شان را بیشتر با واقعیت مقایسه کنند.
سپس دانشمندان پوسترهایی را با مفاهیم آموزشی درباره لاغری و داشتن رژیم درست غذایی به هر دو گروه نشان دادند. 75 درصد از نوجوانانی که عکس خودشان را کشیده بودند بعد از دیدن پوسترهای آموزشی ابراز کردند که مایلند عادات غذایی خود را اصلاح کرده و برای لاغر شدن ورزش کنند.
 اما در گروهی که تصویر خودشان را نکشیده بودند تنها 58 درصد بچه‌ها گفتند که آموزش اثری برایشان داشته است. یکی از پژوهشگران درباره این تحقیق می‌گوید:«ما باید درباره سالم زیستن صحبت کنیم نه لاغری یا چاقی. پیام اصلی یافته‌های ما این است که نباید چاقی را به صورتی منفی تصویر کرد.»
 ایکانت ویر از دانشگاه بث می افزاید:«اگر از جوانان بخواهیم گاهگاهی درباره خودشان فکر کنند پذیرش بیشتری در برابر برنامه‌های آموزشی تغذیه سالم و ورزش خواهند داشت.»
 به این ترتیب پژوهشگران تاکید می‌کنند نباید به بچه‌های چاق القا شود که بدریخت یا بی ارزش هستند.
بد نیست بدانید تصویر ذهنی غیر واقعی از خود در نوعی بیماری روانی موجب کم‌خوری یا پر خوری بیش از حد می‌شود. به عنوان مثال گروهی از دختران جوان مبتلا به این بیماری با وجود لاغری فراوان همچنان خود را چاق تصور کرده و به رژیم غذایی سخت روی می‌آورند.
کد خبر 6969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز