همشهری آنلاین: وزیر اقتصاد روسیه سه شنبه 31 اکتبر (9 آبان) اعلام کرد طی چند روز آینده این کشور برای الحاق به سازمان جهانی تجارت با آمریکا به توافق خواهد رسید.

به گزارش مسکو نیوز،گرمان گرف با تایید اظهارات قبلی مقامات نمایندگی تجاری آمریکا در این زمینه گفت:مذاکرات روسیه با آمریکا بر سر الحاق به سازمان جهانی تجارت به مرحله پایانی خود رسیده و طی چند روز آینده به نهایی خواهد شد.

وی به خبرنگاران گفته است: "ما در مرحله مثبتی در مذاکرات خود قرار داریم و گفتگوها به صورت روزانه ادامه دارد."

گرف افزوده است: "اگر چه مذاکرات الحاق به سازمان جهانی تجارت مذاکرات ساده  و بدون مشکلات نیست اما تعداداین مشکلات به شدت کاهش یافته و امیدوار هستیم که طی چند روز آینده آن را به پایان برسانیم."

در روزهای اخیر شایعاتی زیادی در خصوص مذارکات الحاق روسیه به سازمان جهانی تجارت شایع شده است.در یک مورد اعلام شده بود که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به جورج بوش همتای آمریکایی خود هشدار داده که چنانچه طی چند روز آینده توافقی با آمریکا حاصل نشود روسیه تمامی مذاکرات الحاق به سازمان جهانی تجارت را به حال تعلیق در خواهد آورد.

اندکی بعد روزنامه روسی کامرسانت دیلی به نقل از ماکسم مددکف مذاکره‌گر ارشد روسیه گزارش داده بود که نمایندگان شرکت های بزرگ آمریکایی همچون شل و بوئینگ با ارسال نامه ای به جورج بوش از وی خواسته اند به مذاکرات الحاق روسیه به سازمان جهانی را تسریع بخشد.

در یک گزارش جدید که روز دوشنبه 30 اکتبر منتشر شد سیان اسپیسر سخنگوی دفتر نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد:ما بر این باوریم که به حل تمامی مشکلات باقیمانده در مذارکات دوجانبه نزدیک شده ایم و دو طرف اکنون در فرایند رایزنی قرار دارند.

آمریکا یکی از سه کشوری است که تاکنون مانع پیوستن روسیه به سازمان جهانی تجارت شده است.

پس از امضای موافقتنامه دوجانبه روسیه با آمریکا  این کشور باید مذاکرات دوجانبه با گرجستان و مولداوی برای امضای موافقتنامه های دوجانبه الحاق به سازمان جهانی تجارت را انجام دهد.

این دو کشور از اقدام روسیه برای ایجاد محدودیت بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی اشان به آن کشور که در واقع نوعی فشار سیاسی تلقی می شود ناراضی هستند.

کد خبر 6968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز