مجید مهرابی: به‌نظر می‌رسد انتخاب اوباما و رویکردی که وی در شعارهای تبلیغاتی نسبت به ایران و مبتنی بر انجام مذاکره و گفت‌وگو با ایران در پیش گرفته بود، دیپلماسی پارلمانی ایران و ایالات متحده را وارد مرحله جدیدی کرده است.

این شاید در اولین نظر، باعث به جریان افتادن نامه‌هایی شده است که پیش از این اعضای کنگره آمریکا برای انجام دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان ایران و در مجلس هفتم به هیات رئیسه این مجلس تحویل داده بودند. اما پیش دستی نمایندگان کنگره آمریکا برای بهبود روابط با ایران، فراتر از مطرح شدن دوباره ماجرای نامه‌ای است که 60 نماینده کنگره آمریکا به هیات رئیسه مجلس هفتم تحویل داده بودند.

اخیرا درخواست‌هایی از سوی کنگره آمریکا، چند گروه غیردولتی آمریکا و تعدادی از فعالان اجتماعی آمریکایی برای انجام گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

این خبر را اولین بار سید‌حسین نقوی،  عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به همشهری داد. نقوی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها تاکنون چند اقدام پارلمانی برای دیدار با نمایندگان ایران داشتند از درخواست غیررسمی زنان کنگره آمریکا برای دیدار با نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نیز خبر داده و یادآور شد: این درخواست جدای از نامه‌ای است که 60 نماینده کنگره آمریکا قبلا ارسال کرده بودند.

اگرچه دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی از نامه زنان کنگره آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کردند اما فاطمه آلیا در گفت‌وگویی که پنجم آبان با مهر انجام داد تاییدی تلویحی به این خبر زد. آلیا با تاکید بر اینکه درخواست سفر و مذاکره از سوی نهادهای مدنی آمریکا به ایران در روزهای اخیر افزایش یافته است اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد با روی کار آمدن اوباما در آمریکا امیدهایی در بین مردم این کشور به‌وجود آمده و گویا شعارهای اوباما مبنی بر تغییر، روی افکار عمومی آمریکا تاثیر داشته است.

وی به حضور برخی گروه‌های صلح طلب آمریکایی در ایران اشاره کرده و ادامه داد: علاوه بر گروهی که هم‌اکنون در ایران به سر می‌برند، یک گروه نیز تحت عنوان رهپویان صلح قرار است به‌زودی به ایران سفر کنند و این گروه درخواست دارد با نمایندگان مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.شاید گروهی که آلیا به آن اشاره داشت، همان گروهی بودند که یکشنبه سوم آبان در حالی که مجلس در تعطیلات یک هفته‌ای خود به سر می‌برد، با لاله افتخاری و زهره الهیان، 2 تن از نمایندگان زن مجلس، دیدار و گفت‌وگو کردند.
این دیدار با هماهنگی کمیسیون امنیت ملی و با محور بررسی وضعیت زنان ایرانی صورت گرفت.

افتخاری در تشریح جزئیات این دیدار به همشهری گفت: ما با آنها به‌عنوان کسانی که برای آگاهی از وضعیت زنان ایران به کشورمان سفر کرده بودند دیدار کردیم ولی از موضوع درخواست مسئولان رسمی آمریکا برای مذاکره با ایران خبری ندارم.  وی ادامه داد: افرادی که ما با آنها دیدار و گفت‌وگو کردیم در حقیقت نمایندگان تشکل‌های مردمی مخالف جنگ بودند و با توجه به سیاه نمایی رسانه‌های آمریکایی از وضعیت مردم و به‌ویژه زنان ایران، آمده بودند از نزدیک واقعیت‌ها را ببینند.

نماینده مردم تهران همچنین افزود: این افراد آمده بودند بگویند اینگونه نیست که همه مردم آمریکا موافق دولت و سیاست‌های جنگ طلبانه آنها باشند. افراد و گروه‌هایی مخالف این سیاست‌ها هستند و از اینکه کشورشان وارد کشور دیگری می‌شود و در امور این کشور دخالت کرده و اقداماتی علیه مردم آن کشور انجام می‌دهد،  نگران هستند.

اردیبهشت سال 86 و در اواخر مجلس هفتم زمانی که خبرنامه غیررسمی 60 تن از نمایندگان مجلس آمریکا برای دیدار با نمایندگان ایران علنی شد کار به جایی رسید که عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام به جمع‌آوری امضا برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا کردند.  این در حالی است که اساسنامه مجلس، تشکیل گروه دوستی پارلمانی با کشورهایی که منافع ایران را به خطر می‌اندازند فاقد وجاهت می‌داند. لذا اقدام نمایندگان مجلس در آن زمان با واکنش تند عده دیگری از نمایندگان مواجه شد و پرونده تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و آمریکا بایگانی شد.

اواخر مهر ماه سال‌جاری، زمانی که سه نفر از نمایندگان ایران در قالب هیاتی برای شرکت در اجلاس صندوق بین‌المللی پول به واشنگتن رفته بودند در حاشیه این اجلاس با یکی از نمایندگان آمریکا دیدار می‌کنند. آنچنان که کاظم دلخوش اباتری گفته بود این نماینده آمریکا از بایگانی شدن نامه‌ای که 60 نماینده کنگره آمریکا به غلامعلی حداد عادل تحویل داده‌اند گلایه کرده و خواستار به جریان افتادن این نامه شده است.

دلخوش در آن زمان گفته بود که درصورت مساعد بودن شرایط و عدم‌دخالت آمریکا در امور داخلی ایران، می‌‏توان باب گفت‌وگو با نمایندگان این کشور را گشود.

دو روز پیش از این اتفاق علی لاریجانی که در ژنو به سر می‌برد در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس گفته بود برخی شخصیت‌های سطح بالا و سناتورها برای ایران نامه فرستاده‌اند و درخواست گفت‌وگو با این کشور را کرده‌اند. لاریجانی در آن اجلاس یادآور شده بود که ایران درحال بررسی این نامه‌ها است.

دو ماه پس از این اظهار نظر و پس از انتخاب باراک اوباما، در جدیدترین اظهار نظرها رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر از پرداختن به نامه 60 نماینده کنگره آمریکا خبر داد.
لاریجانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه نمایندگان کنگره آمریکا به مجلس و با بیان اینکه نامه مودبانه‌ای از سوی کنگره آمریکا درخصوص مذاکرات پارلمانی بین دو کشور به دست ما رسیده است، گفت: ما در حال مطالعه این نامه هستیم و آن را رد نکردیم ولی هنوز پاسخ مثبتی هم ندادیم.  وی علت تاخیر در پاسخ به آن نامه را انتخابات آمریکا عنوان کرد.

رفت‌وآمدها در سطح روابط پارلمانی در حال افزایش است.  این درحالی است که آلیا در اظهار نظری افزایش این رفت‌وآمدها را تنها برای روشن شدن حقایق مؤثر می‌داند و معتقد است باید هویت این گروه‌ها توسط وزارت خارجه و وزارت اطلاعات بررسی شود و درصورت خوش سابقه بودن این گروه‌ها، مجلس از گفت‌وگو با آنان استقبال می‌کند.

آلیا با بیان اینکه با توجه به نفوذ و لابی صهیونیست‌ها در آمریکا باید مشخص شود طرح درخواست گروه‌های غیردولتی برای مذاکره با ایران با چه هدفی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حرف اول ملت ایران این است که تغییر باید در سیاست‌ها و در اعمال دولتمردان آمریکایی دیده شود نه در گفتار، به‌عنوان مثال اوباما می‌تواند با یکی دو اقدام نشان بدهد که واقعا به‌دنبال تغییر است از جمله می‌تواند دارایی‌های بلوکه شده ایران را بازگرداند و یا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران اقدام کند و از دست زدن به شیطنت در صدور قطعنامه علیه ایران دست بردارد.

کد خبر 69638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز