جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری به‌منظور شرکت در اجلاس بین‌المللی توسعه به قطر سفر می‌کند.

به گزارش همشهری، رئیس‌جمهوری در جریان این سفر قرار است با برخی مقامات شرکت‌کننده در این کنفرانس و همچنین مسئولان عالی‌رتبه قطر دیدار و گفت‌وگو کند.

هرچند سفر احمدی‌نژاد به دوحه که با دعوت رسمی امیر قطر انجام می‌شود از سوی برخی منابع خبری 2روزه اعلام شده است اما به‌نظر می‌رسد که سفر هیات ایرانی یکروزه باشد.

ایسنا نیز گزارش داد که اجلاس بین‌المللی توسعه 5 روزه است و در آن اجلاس نمایندگانی از 145کشور جهان شرکت می‌کنند که 55کشور در سطح رئیس‌جمهوری و نخست وزیر و 41کشور در حد وزیر حضور دارند.

مذاکرات ایران و تاجیکستان

رؤسای‌جمهوری ایران و تاجیکستان در جریان رایزنی‌های خود در تهران بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و تجربیات 2کشور برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های گوناگون تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و امامعلی رحمان روز پنجشنبه پس از گفت‌وگوی خصوصی، در مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور با اشاره به شرایط جهان و بحران اقتصادی غرب تصریح کردند: کشورهای دوست مانند ایران و تاجیکستان باید با توسعه همکاری‌های مشترک، نظام اقتصادی مستقلی ایجاد کنند‌. 

در این گفت‌وگوها، همکاری در زمینه‌های تبادل آب و برق‌، انرژی‌، سدسازی، راه و راه‌آهن‌، صنعت و معدن، مناطق آزاد تجاری و صنعتی و سرمایه‌گذاری از جمله زمینه‌های فراوان موجود برای افزایش تعاملات عنوان شد.

احمدی‌نژاد و رحمان همچنین با اشاره به روابط دیرینه و عمیق ملت‌های ایران و تاجیکستان بر ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی از جمله ایجاد شبکه رادیو و تلویزیون مشترک به‌منظور معرفی فرهنگ و تمدن غنی ایران و تاجیکستان به ملت‌های جهان تأکید کردند.

رحمان نیز روابط با تهران را برای دوشنبه، مهم و راهبردی دانست و تصریح کرد‌: تاجیکستان برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات با ایران در عرصه‌های مختلف محدودیتی ندارد‌.

ایران و تاجیکستان در جریان سفر امامعلی رحمان، علاوه بر صدور یک بیانیه، یک سند همکاری در زمینه راه و ترابری نیز امضا‌ کردند.

دیدار با وزیر امور خارجه

در دیدار منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری تاجیکستان ضمن بررسی روابط دو‌جانبه، موضوع همکاری 3 کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان در زمینه‌های مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر و خسارات ناشی از آن و همچنین همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

امامعلی رحمان، ظهر دیروز با بدرقه منوچهر متکی تهران را به مقصد دوشنبه ترک کرد.

کد خبر 69507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز