در حالی که پیش فروش لوازم خانگی که هنوز تولید نشده، غیرقانونی است، یکی از برندهای مطرح لوازم خانگی اقدام به پیش فروش ۹۰ روزه می کند و درصورت انصراف مشتری هم حاضر به پرداخت پولش نیست.

لوازم خانگی

به گزارش همشهری آنلاین، با ممنوعیت واردات لوازم خانگی قرار بود فضا برای توسعه این صنعت فراهم و تولیدکنندگان روند ارتقا کیفیت محصولات را در پیش بگیرند اما متأسفانه پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کیفیت تولید نه تنها ارتقا نداشته بلکه بعضا افت کرده، خدمات پس از فروش هم ضعیف شده است، علاوه بر این یک واحد تولیدی که مدعی توانمندی بالایی در تولید است تحویل کالا به مشتری را با تأخیر چند ماهه انجام می دهد که همین امر سردرگمی خریداران را در بازار به وجود آورده است.  

این اقدام در حالی در بازار انجام می شود که براساس اعلام سازمان حمایت به هیچ عنوان نمی توانند کالایی که موجود ندارند را پیش فروش کنند.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این ارتباط می گوید: طبق قانون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هیچ فروشگاه و مغازه‌ای حق ندارد کالایی که در انبارش وجود ندارد را پیش فروش کند و این امر تخلف محسوب می‌شود، اگر فروشگاه یا مغازه‌ای چنین اقدامی را انجام داد، خریدار می‌تواند شکایت کند چرا که کار فروشگاه و مغازه‌دار غیرقانونی است، فروشگاه یا نمایندگی موظف است کالایی که موجود دارد را به مردم عرضه کند.

مشاهدات بازار نشان می دهد فروشگاه یا نمایندگی های یک برند در برابر خواسته مردم برای خرید ساید بای ساید، آنها را ترغیب به خرید نوع دیگر کالاها می‌کنند و می‌گویند ساید با تأخیر تحویل می‌شود و قیمت در زمان تحویل که بعضاً ۹۰ روزه است به روز محاسبه می‌شود. همچنین تأکید می‌شود که اگر قیمت تغییر کند، خریدار باید مابه‌التفاوت قیمت را بپردازد. بدتر آن که این امکان به خریدار داده نمی‌شود که در صورت عدم تمایل بتواند پول خود را پس بگیرد چرا که فروشنده می‌گوید پول به حساب کارخانه واریز شده و امکان برگشت پول نیست.  

این گونه اقدامات و فضای انحصاری به وجود آمده در صنعت لوازم خانگی باعث شده تا حقوق مصرف کنندگان تضییع گردد و خبری هم از نظارت یکپارچه بر بازار نیست. قرار بود با ممنوعیت واردات مردم از تولید ایرانی با کیفیت استفاده کنند، نه اینکه تولیدکننده به اجبار مصرف کنندگان را به خرید کالاهای خود وادار کنند که از لحاظ کیفیت و قیمت مورد رضایت مصرف کنندگان نیست.

هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در همین ارتباط می گوید: تحویل کالای مدت دار یک بدعت در بازار لوازم خانگی است که باید با آن برخورد لازم صورت گیرد. این تولیدکننده عضو انجمن ما نیست و باید نسبت به این اقدامات پاسخگو باشد.

وی افزود: نباید با دریافت هزینه کالا آن را چند ماه بعد تحویل مشتری داد آنهم در شرایطی که بازار در رکود بسر می برد و موجودی انبارها هم مناسب است.

کد خبر 694931
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 5
    انگار باید خرید کالای ایرانی رو هم تحریم کنیم!!
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 7
      تبلیغات منفی علیه صنعت موفق لوازم خانگی کشور است. اتفاقا ایران در ساخت لوازم خانگی خوب کار میکند.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 6
      همین برندی که نام نمیبرید حتی در اروپا هم بازار خیلی خوبی دارد. الکی خبر منفی کار نکنید
  • GB ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    9 4
    اخه برا وی انحصار درست میکنید.بازار بسته فساد زا هست چند بار میخواین اینو امتحان کنید؟ صنعت اکه خودش پا نگیره با حمایت هیچوقت پا نمیگیره.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      5 3
      لوازم خانگی کاملا رقابتی است و برندهای خارجی هم موجود است. من خودم از برند اسنوا یخچال خرید کردم و خیلی هم خوبه. تازه امکان مرجوعیت کالا هم دارید.
    • زوج جوان IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      6 4
      زوج جوان هستیم و لوازم خانگی از اسنوا خریدیم ما که راضی هستیم و واقعا آبرویی که صنعت خودرو از برند ایران برده همین اسنوا ابرو را برگردانده است.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      1 1
      ۱۳:۵۳ ولی من نشنیدم امکان مرجوعیت کالای اسنوا را. البته اگه چنین باشد خیلی عالی است و از طرف شرکت باید اطلاع رسانی کافی شود
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      13:24 من هم یخچال خونه ام سوخت و برای جایگزین برند اسنوا را انتخاب کردم چون قوی تر از بقیه کار می کند و کیفیتش هم بسیار عالیست و البته نمایندگی اعلام کرد به هر دلیلی که خواستید امکان مرجوعیت کالا وجود دارد و اگر هر کالایی که از اسنوا خرید کردید بیش از یکبار نیاز به بررسی یا تعمیر داشت در جا تعویض میشود. اما ظاهرا اطلاع رسانی لازم را ندارند
  • AU ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 2
    ببخشید من چندباره این را خواندم لوازم خانگی‌ها را خودروسازان را می‌روند؟ یعنی چی ؟ فروشنگان لوازم خانگی ، راه خودروسازان را می روند ؟
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      به نظر من صنعت لوازم خانگی تا حد زیادی نام ایران را زنده نگه داشته و باعث شده کم کاری خودروسازها جبران شود. برندهای خوبی داریم که وقتی نظرات را خواندم دیدم به اسنوا اشاره کرده اند. البته من هنوز از اسنوا خرید نکردم ولی با دیدن نظرات به این نتیجه رسیدم خرید از این شرکت اطمینانی است.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 2
    ورود کالا و خودروهای باکیفیت به کشور را بستید و تولید کننده داخلی با وقاحت هرکاری دلش خواست انجام میدهد
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      این حرف شما در مورد خودرو درست است چرا که امکان قاچاق خودرو به کشور وجود ندارد و پلیس شماره گذاری نمی کند. اما در مورد لوزام خانگی اینطور نیست در حال حاضر هر برند خارجی لوازم خانگی که بخواهید در بازار موجود است. لذا اگر برندهای ایرانی سهم بسیار بیشتری از بازار را دارند و یک شرکت هم که بسیار در مورد آن بحث صورت گرفته است، سهم بالایی از بازار داخلی و منطقه ایی و حتی اروپایی را به خود اختصاص داده است، نشاندهنده توان رقابتی صنعت لوازم خانگی ایران است و البته موجب افتخار هم هست. توصیه بنده بعنوان یک خواننده این است که مدیران این صنعت از فرصت موجود استفاده کرده و خود را در حد برندهای قابل قبول جهانی ارتقا بدهند. انشالله
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 0
    آقای همشهری، لوازم یعنی چیزهای لازم خودش اسم جمع میباشد. لوازم خانگی ها غلط است. غلط.
  • Davud66253 IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 1
    اسم برند اسنوا هست ماهم ازش ۳ ماهه یخچال خریدیم ولی باقیمت قطعی و اقساط ۱ ساله بدون سود و افزایش قیمت درحالی که اگه از سطح شهر میخریدیم بایدکلی روش میکشید و اقساطشم حتما چند ماهه میداد
  • NL ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    1 3
    قسطی میدن ولی چقدر هم روش میکشن یه ماشين لباسشویی ۱۹میلیون برات آب میخوره
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 3
    یک ماه یخچال اسنوا خرید کردم هنوز به دستم نرسیده زنگم میزنیم پاسخ گو نیستن سراغش رفتیم ازما شاکی و تعهد گرفتن
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      2 0
      ولی بنده از خرید از اسنوا کاملا راضی هستم و به نظرم خوب کار میکنند و مشتری مداری شأن عالی است و بین همه برندهای لوازم خانگی از همه پیشروتر است.
  • عسکر ابن عزیز US ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 2
    منظور نویسنده شرکت دوو هست که زیر مجموعه اسنوا هستند من فروشنده هستم و به عینه کالا با سه ماه تاخیر تحویل فروشگاه ها میشه
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 0
    دلیل گرونی محصولات دوو نسبت به برندهای دیگه چیه؟؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
      1 1
      به نظرم الکی گرونه. برخی خوانندگان به نام های خوبی برای خرید اشاره کردند و البته قیمت بسیار مناسبی دارند و کیفیتشان هم کاملا قابل قبول.
  • متخصص تبلیغات IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 0
    صنعت لوازم خانگی ایران نیاز خود را بیشتر معرفی کند به عنوان متخصص تبلیغات عرض میکنم برندهای لوازم خانگی که برخی به نام یکی دو برند در بالاتر اشاره کرده اند، خیلی کمتر از توان و کیفیت کارشان شناخته شده اند. تبلیغات حرف اول را میزند اما صنعت لوازم خانگی ایران در اینراه مشکلاتی دارد و الا کیست که نداند لوازم خانگی ایرانی از کیفیت قابل قبول برخودار است و توان رقابت با برندهای خارجی مشابه را دارد.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 0
    گزارش های اینچنینی کمک خاصی به پویایی صنعت خودرو نمی کند. باید دقیق نقاط قوت و ضعف را گفت نه اینکه جوری وانمود شود که خطای عمدی بزرگی در کار است.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 0
    از این همه دقت نظر خوانندگان کیف کردم. نشان میدهد مردم به کیفیت و قیمت بسیار حساس هستند. البته از اینکه همه در مورد برند اسنوا حرف میزنند و بیشتر نظرات هم در تایید کیفیت تولیدات اسنوا هستش، نشان میدهد در شرایط رقابتی این برند پیش افتاده و حالا صف موافقان و مخالفان هم راه افتاده است. اتفاقا باید در صنعت چنین فضای رقابتی وجود داشته باشد و همه تمام توانشان را برای جلب مشتری به کار گرفته و هر کدام موفق شدند، سود بدست امده هم نوش جانشان.
  • لوازم خانگی فروش IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 0
    در مورد اینکه بازار لوازم خانگی ایران رقابتی هست یا خیر نمیتوان براحتی حکم صادر کرد. مثلا میشود قاطعانه گفت که در خودروسازی رقابت نیست و انحصار 50 ساله داریم اما در مورد لوازم خانگی چنین نیست چرا که لوازم خانگی رسمی و غیر رسمی راهی بازار مصرف میشود و نمیتوان جلوی تولیدات خارجی را گرفت برای همین برندهای ایرانی چون اسنوا و دوو توانسته اند با افزایش کیفیت تا حدی سهم خود را از بازار مصرف بیشتر کنند و البته بهتر است در راه تقویت کیفیت هم کار کنند.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    لوازم خانگی ایرانی قابل قبول است بر خلاف صنعت افتضاح خودروسازی