همشهری‌آنلاین: یادداشت‌های احمد صدر حاج سید جوادی، نخستین وزیر کشور انقلاب با پژوهش و ویراستاری سید مسعود رضوی ‌از سوی انتشارات شهید سعید محبی به بازار کتاب عرضه شده است

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب 530 صفحه‌ای یادداشت‌های روزانه صدر حاج سیدجوادی از 9 دی 1357 شروع و تا 11 بهمن 57 که ایشان به عنوان وزیر کشور دولت موقت مشغول به کار شدند، ادامه می‌یابد.

ارزش این یادداشت‌ها از آن جهت مهم است که در این دوره زمانی آقای صدر حاج سید جوادی در کانون مبارزات بر علیه شاه قرار داشت و منزل وی محل رایزنی‌ها و نیز ارتباطات میان افراد و گروه‌های مختلف بوده است.

یادداشت‌های برخی روزها طولانی و باذکر جزییات است و ای کاش این یادداشت‌ها بعد از تصدی وزارت کشوری آقای صدرحاج سید جوادی هم ادامه می‌یافت که در این صورت منبعی دست اول از پشت صحنه برخی رخدادهای مهم را در اختیار داشتیم.

کتاب البته با پانوشت‌ها و دوگفت وگویی که ویراستار با آقای صدر حاج سید جوادی کرده است،‌ کامل تر شده است و بسیاری از توضیحات مختصر در یادداشت‌ها در پانوشت های مفصل و گف وگو تفضیلی تمام و کمال یافته و خواننده را با مجموعه‌ای از اطلاعات دقیق و کامل درباره شخصیت‌ها و رخدادهای صدر انقلاب آشنا می‌سازد. به همین دلیل است که حجم عمده کتاب را توضیحات ویراستار شکل می‌دهد.

ویراستار در توضیح مقولات  و اعلام درون یادداشت‌های صدر حاج سید جوادی ، کوشیده با استفاده از منابع معتبر، اطلاعاتی را با تفضیلی دقیق‌تر به کتاب اضافه کرده‌اند.
همچنین در بخش ضمائم اسناد ومقالاتی آورده شده است که به فهم خواننده ودرک مستندش از یادداشت‌ها اضافه‌ می‌کند.

پس از ضمیمه‌ ها چند گفت وگو با صدر حاج سید جوادی تدارک دیده شده است. گفت وگوی نخست ، تلخیصی از چند ساعت مصاحبه ویراستار، که خود دستی چیره در تاریخ انقلاب دارد،است که درباره خانواده، سوابق، فعالیت‌ها و مسائل عمومی صدرحاج سیدجوادی اطلاعاتی دقیق در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

گفت وگو‌های بعدی درباره مسائل کردستان و برخی نکات تاریخ حقوق ایران نیز با ذکر منبع و به اشارت‌آقای صدر حاج سید جوادی برای تکمیل و تمیم یادداشت‌ها افزوده شده است.
کتاب «خاطرات صدر انقلاب» در 512 صفحه به قیمت7500 تومان از سوی نشر شهید سعید محبی به بازار کتاب عرضه شده است

کد خبر 69482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز