جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عملیات انتحاری یک افغانی در استان بابل عراق منجر به کشته و مجروح شدن 28 نفرشد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اصوات العراق، یک مقام امنیتی استان بابل اعلام کرد: بر اثر عملیات انتحاری که توسط یک عامل انتحاری خارجی انجام شد، 12 تن کشته و 16 تن دیگر مجروح شدند.

بنا به گزارش‌های صادر شده از مدیریت تحقیقات جنایی عراق عامل انتحاری مذکور افغانی بوده است.

این انفجار پیش از برگزاری نماز جمعه یک حسینیه را در منطقه المسیب هدف قرار داد.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی بغداد از انفجار در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در شهرک صدر خبر داد.

به گفته‌ این مقام عراقی انفجار مذکور صبح جمعه در نزدیکی یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در شهرک صدر نزدیک به میدان الحمزه روی داد که تاکنون گزارشی از خسارت‌ها گزارش نشده است.

این مقام عراقی تصریح کرد: نیروهای آمریکایی ضمن بستن خیابان‌های منتهی به محل انفجار مانع از نزدیک شدن غیر نظامیان به این منطقه شده‌اند و هواپیماهای آمریکایی نیز در آسمان شهرک صدر به پرواز درآمدند.

کمیته بررسی توافقنامه در سفارت آمریکا

از سوی دیگر سفارت آمریکا خبر داد کمیته‌هایی در چهار سطح برای اجرای مفاد توافقنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی از عراق تشکیل می‌شود.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد به این خبرگزاری اظهار داشت: سفارت آمریکا و دولت عراق چهار کمیته برای اجرای مفاد توافقنامه‌ی امنیتی تشکیل خواهند داد.

وی افزود: سفارت آمریکا منتظر موافقت شورای ریاست جمهوری عراق با توافقنامه است تا آن را به اجرا درآورد.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد تاکید کرد: کمیته‌های مذکور در سطح اداری، عملیات نظامی، همکاری‌های مشترک دو طرف و کمیته‌های فرعی تشکیل می‌شوند که ماموریت هرکمیته از کمیته‌ی دیگر متفاوت است.

وی عنوان داشت: دو طرف عراقی و آ‌مریکایی تدابیر لازم را برای نوع عملکرد کمیته‌ها اتخاذ خواهند کرد.

سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد درباره‌ی توافقنامه‌ چارچوب همکاری‌های استراتژیکی عراق و آمریکا گفت: دو طرف توافق کردند که یک کمیته‌ی مشترک نیز برای اجرای مفاد این توافقنامه تشکیل شود و ما منتظر موافقت شورای ریاست جمهوری با این توافقنامه هستیم.

وی افزود: این کمیته مسوولیت سازمان‌دهی همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور را در زمینه‌های دیپلماتیک، اقتصادی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی برعهده دارد.

سخنگوی سفارت آمریکا هم‌چنین تاکید کرد: بر اساس توافقنامه مسئولیت امنیتی منطقه‌ی الخضراء بر عهده‌ی نیروهای امنیتی عراق است، اما نیروهای آمریکایی آماده‌اند تا در صورت درخواست دولت عراق از واشنگتن به نیروهای عراقی در این خصوص کمک کنند.

وی درباره‌ی خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: ‌همانطور که در توافقنامه مشخص شده نیروهای آمریکایی مسوولیت امنیتی شهرها و روستاهای عراق را در زمان تعیین شده به نیروهای عراقی واگذار می‌کنند و در پایان سال 2011 به طور کامل از عراق خارج می‌شوند.

کد خبر 69478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز