همشهری آنلاین: منوچهر متکی روز چهارشنبه 6 آذر در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران نسبت به ادعاهای اخیر وزیر امور خارجه انگلیس شدیدا واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اظهارات اخیر دیوید میلیبند، گفت: اظهارات وزیر امور خارجه انگلستان نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها از گذشته درس نگرفته‌اند و تمایلی به تصحیح سیاست‌های غلط خود ندارند.

منوچهر متکی، با بیان این که انگلیسی‌ها در 30 سال گذشته ایران را به خوبی ‌شناخته‌اند، افزود: مواضع به حق و اصولی و عدالت‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه پیدا می‌کند و مناسب است که انگلیسی‌ها بر کشتی شکسته سیاست‌های شکست خورده بوش بیش از این سوار نشوند.

وی تصریح کرد: عملکرد انگلیس و برخورد آن در روزهای اخیر نشان می‌دهد از گذشته درس نگرفته و کماکان بر کشتی سیاست‌های شکست خورده دولتمردان آمریکایی خود را قرار داده‌اند و این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند از این سیاست‌ها تا حدودی فاصله بگیرند؛ بنابراین انگلیسی‌ها به خوبی ملت ایران را به ویژه در سی سال اخیر شناخته‌اند و مواضع به حق و عادلانه ما را درک می‌کنند و می‌دانند ما تسلیم سیاست‌های ناعادلانه نخواهیم شد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: بر این اساس بهترین گامی که دستگاه دیپلماسی انگلیس می‌تواند بردارد این است که سیاست‌های نادرست خود در چند دهه گذشته در منطقه را بازنگری و ارزیابی کند و برای برداشتن گام‌هایی اصلاحی در این زمینه تلاش کند.

متکی گفت: انگلیس قبل از آن که سیاست شناخته شده‌اش در ایجاد تفرقه و انداختن توپ به زمین دیگران را بخواهد تکرار کند، باید بداند این سیاست، سیاست نخ نمایی شده است و بهتر است به خود و تصحیح سیاست‌های خود بپردازد.

او در پاسخ به سوالی درباره توهین به اتباع ایرانی در امارات گفت: همان گونه که در اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در هفته گذشته نیز مطرح شد، موضوع در دست پیگیری است و به مقامات اماراتی نیز منعکس شده است.

وزیر امور خارجه در مورد آخرین وضعیت کشتی ربوده شده ایرانی در سومالی نیز گفت: برای حل این مسئله وزارت امور خارجه، سفارت‌خانه‌هایش در منطقه را فعال کرده ‌است؛ هم‌چنین جلسات مشترک هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی کشور داریم موضوع را به طور مستمر در پیگیری می‌کنیم. [معاون وزیر راه: به دزدان دریایی باج نمی‌دهیم]

او ادامه داد: ایران همراه با کشورهای دیگر و جامعه بین‌الملل در حال بررسی برای حل ریشه‌ای موضوع ربایش کشتی‌ها در این منطقه بسیار حساس و استراتژیک است. این مشکلی است که بسیاری از کشورها به دنبال حل آن هستند.

متکی با بیان این که کشتی ایرانی همان گونه که گفته شد در اختیار ربایندگان است اظهار داشت: وضعیت کشتی را ما تقریبا با ارتباطاتی که داریم پیگیری و رصد می کنیم و به مسوولان ذیربط اطلاع رسانی می‌کنیم و براساس تصمیم‌هایی که در کشور اتخاذ می‌شود پیگیر آزاد کردن آن هستیم.

وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت دیپلمات‌ ربوده شده ایرانی در پاکستان نیز گفت: این موضوع حساس با جدیت در دست پیگیری است و همه احتمال‌ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما اجازه دهید تلاش‌هایی که در محل و توسط دولت پاکستان و تهران در یک مثلث هماهنگ در دست پیگیری است به نتایج مناسب خود برسد، بعد آن جزییات اعلام می‌شود.
[جزئیات ربوده شدن دیپلمات ایرانی در پیشاور پاکستان]

وی در پاسخ به این سوال که چرا خبرنگاران داخلی نسبت به خبرنگاران شبکه‌های خارجی دیرتر از برخی مسائل مانند مساله هسته‌ای آگاه می‌شوند؟ گفت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران روند طبیعی و منطقی خود را ادامه می‌دهد و در موضوع جمهوری اسلامی ایران و همکاری آن با آژانس و یا در زمینه سیاسی و تحولاتی که اتفاق می‌افتد قاعدتا در مواقعی که مورد و مساله‌ای پیش می‌آید، اطلاع‌رسانی می‌شود.

متکی هم‌چنین درباره سفر احمدی‌نژاد به قطر نیز گفت: رییس جمهور برای شرکت در اجلاس توسعه و تامین منابع لازم برای بحث توسعه که در دستور کار سازمان ملل است به قطر سفر می‌کند. اجلاس قبلی آن چند سال قبل برگزار شده که ایران نیز در آن مشارکت داشته است.

او با اشاره به ویژگی خاص این اجلاس تصریح کرد: اجلاس توسعه و تامین منابع لازم برای بحث توسعه در شرایطی برگزار می‌شود که امروز اقتصاد جهانی با آن مواجه است؛ یعنی بحران مالی که در فضای بین‌المللی ایجاد شده است. البته اصل این بحران تنها به آمریکا بر می‌گردد. تنها به دلیل گره‌خوردگی‌های ناعادلانه و نامناسب و یک‌سویه‌ای که اقتصاد آمریکا با اقتصادهای جهان ایجاد کرده و بانک فدرال آمریکا متاسفانه به عنوان بانک مرکزی دنیا عمل می‌کند. بنابراین هر بحرانی در این اقتصاد خود را به اقتصادهای دیگر جهان منتقل می‌کند.

وی افزود: در چنین شرایطی برگزاری این اجلاس و حضور کشورهای مختلف در سطوح سران کشورها و دولت‌ها و وزیران مختلف اهمیت قابلیت توجهی را نیز دارد. رییس جمهور نیز در این اجلاس شرکت می‌کند و سخنرانی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند که بعد از انتخاب باراک اوباما درخواست‌های گروه‌های مختلف آمریکا برای گفت‌وگو با ایران افزایش پیدا کرده، جمهوری اسلامی ایران چقدر به تحقق شعار تغییر اوباما با توجه به این درخواست امیدوار است؟ گفت: امیدواریم که اوباما در شرایطی که آمریکا به لحاظ سیاسی وجه آن در محیط بین‌المللی به پایین‌ترین حد تاریخ موجودیت آمریکا رسید است، به لحاظ اقتصادی با بزرگ‌ترین بحران اقتصادی قرن مواجه است و به لحاظ ناهنجاری‌های اجتماعی و نارضایتی‌های مدنی در یکی از حساسیت‌ترین شرایط خود قرار دارد، در وهله اول شرایط داخلی آمریکا را مدیریت کند که این امیدواری، امیدواری خوبی است.

متکی گفت: اما در رابطه با سیاست خارجی آمریکا هنوز رویکرد عملی مشخصی را از آمریکایی‌ها ندیده‌ایم؛ بنابراین سعی می‌کنیم بعد از قرار گرفتن اوباما در کاخ سفید ببینیم سیاست‌های عملی او چیست و براساس آن اعلام نظر و برنامه کنیم.

وزیر امور خارجه هم‌چنین درباره انجام نشدن جلسه سولانا و جلیلی گفت: من خبر از دیدار تنظیم شده‌ای ندارم ولی طبق روال ارتباطات وجود دارد.

او در توصیه‌ای به اجلاس شورای حکام که در روز پنج‌شنبه 7 آذر برگزار می‌شود، اظهار کرد: شورای حکام براساس واقعیات و عدالت بررسی و تصمیم‌گیری کند. گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انحراف نداشتن فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گواهی می‌دهد و انتظار است که آژانس تصمیم جامع، صحیح و درست خود را در بستن پرونده هسته‌ای ایران بگیرد. بنابراین ما توصیه‌ خاصی به شورای حکام جز این که براساس واقعیات و عدالت حرکت کنند، نداریم.

کد خبر 69393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز