همشهری آنلاین: هوگو چاوز اعلام کرد که حزب واحد سوسیالیست ونزوئلا، جهت برداشتن محدودیت دوره زمامداری رئیس‌جمهور می‌تواند طرح بازنگری در قانون اساسی را در مجلس ملی این کشور به رای بگذارد.

به نوشته ال پاییس، هوگو چاوز ضمن اشاره به این مساله که پیشنهاد  اصلاحات در قانون انتخاب رئیس جمهور را ارائه نخواهد داد، به طور تلویحی به این مساله اشاره کرد که اعضای حزب واحد سوسیالیست می‌توانند نسبت به انجام تغییرات در سال 2009 اقدام کنند. حزب واحد سوسیالیست حزبی است که چاوز آن را در سال 2006 تاسیس کرده است.

رئیس جمهور ونزوئلا با ذکر این مطلب که بسیاری از هم حزبی‌هایش از قصد خود در فعال کردن مکانیسم‌های اصلاحات در قانون اساسی به وی خبر داده‌اند، گفت: اگر آن دسته از ونزوئلایی‌هایی که طرفدار من هستند، مناسب بدانند، می‌توانند مکانیسم اصلاحات در قانون اساسی را به منظور مطرح کردن قانون انتخاب بدون محدودیت رئیس جمهور، فعال کنند.

چاوز با اشاره به اینکه حزب واحد سوسیالیست ونزوئلا توانست 5.5 درصد از آرا را در انتخابات محلی ونزوئلا از آن خود کند، اعلام کرد که براساس نظر سنجی‌های انجام شده توسط موءسسات وابسته به دولت ، حزب واحد سوسیالیست دست کم در میان 60 درصد از مردم ونزوئلا محبوبیت دارد.

رئیس جمهور ونزوئلا افزود: این حق مردم است، مردم خود درباره استفاده از این حق تصمیم می‌گیرند.

چاوز گفت: اگر اصلاحات در قانون انتخاب رئیس جمهور در مجلس ملی ونزوئلا نیز به تصویب برسد این قانون باید مجددا در یک رفراندوم به رای عموم گذاشته شود.

اولین پیشنهاد رئیس جمهور ونزوئلا جهت انجام تغییرات در قانون اساسی در 2 دسامبر 2007 به همه پرسی گذاشته شد و رای نیاورد.

بر مبنای قانون اساسی کنونی ونزوئلا رئیس جمهور این کشور تنها می‌تواند برای دوبار متوالی انتخاب شود. مساله تغییر در قانون انتخاب رئیس جمهور و برداشتن محدودیت قانونی انتخاب مجدد شخص اول کشور ونزوئلا در حالی عنوان می‌شود که در سال 2013 دور دوم زمامداری چاوز به پایان می‌رسد و او قصد دارد با انجام این تغییرات برای سومین بار متوالی به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شود.

این مساله که ممکن است حزب واحد سوسیالیست ونزوئلا در ماده قانونی طول مدت زمامداری رئیس جمهور این کشور تغییراتی انجام دهد، یک روز پس از آن اعلام شد که به رغم پیروزی چاوز در انتخابات محلی ونزوئلا، مخالفان نیز موفق به پیروزی در 5 ایالت پرجمعیت از 22 ایالت ونزوئلا شدند. مخالفان همچنین در انتخابات شهرداری دو شهر بزرگ از جمله کاراکاس پایتخت به پیروزی رسیدند. [پیروزی متحدان چاوز در انتخابات فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها]

کد خبر 69364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز