همشهری آنلاین: پورمحمدی درهمایش «قانونگریزی در ایران» به سوالات دانشجویان از جمله در خصوص پرونده پالیزدار پاسخ داد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا اعمال قانون از بالا به پایین باعث قانون‌گریزی می‌شود؟ گفت: قوانینی مانند راهنمایی و رانندگی چیزی نیست که از بالا به پایین باشد و درواقع مشکل ما هنجارها و فرهنگ هنجاری ماست و مشکل ما این است که آیا ما مقید به اجرای مقررات هستیم و به آن باور داریم؟

وی با بیان این‌که ما به هر حال یک جامعه‌ حق‌گرا هستیم، اظهار کرد: از سنت‌های دیرین ما این است که مساله‌ حق‌گرایی یک اصل ارزشمند بوده است و اگر شما حق‌گرا هستید باید سازوکارهای اجتماعی را بر اساس اصول حق انجام دهید؛ زیرا فرهنگ حق‌گرایی در حیات ما فوق‌العاده مهم است.

پورمحمدی با بیان این‌که ما یک سری واقعیت‌های اجتماعی داریم و قانونگذار هم باید با توجه به این موارد قانون‌گذاری کند، گفت: در اصل 44 نیز که مورد سوال شما بود همه‌ی مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی خوب تنظیم شده و اصل 44 جزو جامع‌ترین و دقیق‌ترین قوانین است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که نقش بازرسی کل کشور در قانون‌گریزی مسئولین چیست؟ گفت: وظیفه‌ی سازمان بازرسی کشور کنترل همه‌ امور کشور نیست؛ بلکه ما نظارت بر اجرای صحیح قوانین به صورت فرآیند را داریم و درواقع رفتار نظارت و بازرسی را باید به گونه‌ای انجام دهیم که مدیران احساس فشار و مضیقه نکنند و ما به دلیل این‌که ابزاری چون کارشناسان مجرب و امکاناتی دیگر را در اختیار نداریم، نه مدیران ما می‌توانند به خوبی روند وظایف خود را انجام دهند و نه من به عنوان رئیس سازمان بازرسی می‌توانم وظایف خود را به خوبی انجام دهم و می‌گویم که نمی‌توانیم بر چند درصد از امور نظارت داشته باشیم؛ چون این ابزار در اختیار ما نیست و همان‌طور که گفته می‌شود دولت سالیان سال است که باید خدمات الکترونیک ارایه دهد و قدرت پاسخگویی خوب داشته باشد، بنابراین باید از پایه و مبنا کاری انجام دهیم.

وی با بیان این که قانون‌گریزی نشأت گرفته از حکومت در ادبیات سیاسی کهن است، گفت: در گذشته که حکومت دیکتاتوری و قیم‌مآبانه وجود داشت مساله‌ قانون‌گریزی درست بود اما در فرهنگ امروز، قانون‌گریزی به حکومت مربوط نیست و مواردی چون مبنای عمومی اجتماعی، فرهنگ عامه و زیرساخت‌های انضباطی در این بی‌انضباطی شدیدا دخالت دارند که در این خصوص مطالبات اجتماعی باید جزو اولین مطالبات ما باشد و دانشگاه‌ها و مراکز نخبگی ما باید در این امر پیشتاز باشند.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره‌ پرونده‌ پالیزدار گفت: قبول داریم که باید قوانین ما روان و شفاف باشد و دستگاه‌های اداری ما باید در یک اتاق شیشه‌ای زندگی کنند و همه باید فعالیت اداری را ببینند تا پاسخگویی هم مبتنی بر شفاف‌سازی باشد.

وی با بیان این‌که این پرونده مخلوطی از راست و دروغ و پنهان و آشکار است، گفت: این‌که در این پرونده پاسخ افکار عمومی داده شود باید محاکمه‌ آن علنی برگزار گردد که در این رابطه دادستان درخواست آن را داده ولی امیدوارم که رئیس دادگاه هم آن را بپذیرد.

پورمحمدی درباره‌ لزوم برخورد قانونی با پالیزدار گفت: این‌که از فعل خلاف، درآمدی حاصل شود طبق قانون، قابل پی‌گیری است و آن‌چه که مجلس در این خصوص انجام داد شدیدترین مجازات بود و در حال حاضر بخشی از آن بیش از حد نیاز مطرح شد و این‌که با آن روان اجتماع را آزار دهند خیلی درست نبود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری اظهار کرد: جامعه‌ ایران هیچ وقت پذیرای استبداد نبوده و استعمار را در خود هضم می‌کرد و حتی فرهنگ مهاجرپذیری دارد و این قدرت فرهنگی جامعه‌ ایران را نشان می‌دهد که اجازه نمی‌دهد فرهنگ نادرست در آن هضم شود، مانند آن‌چه که در دوره‌ی مغول‌ها اتفاق افتاد.

وی هم‌چنین درباره‌ی کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این زمینه تصمیم قاطع نگرفته‌ام ولی این به دلیل بحث اجرایی نیست و ما باید فرهنگ مردسالاری، انتخاباتی و سیاسی خود را نهادینه و عاقلانه کرده و اعتلا ببخشیم و تلاش من در این جهت است که باید برای مدیریت کشور دغدغه‌ جدی داشته باشیم، اما با توجه به این‌که باید گام‌های بعدی را با سرعت بیشتری برداریم و پیشرفت کنیم اگر نیاز باشد مجری اصلی می‌شوم.

پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: در مدیریت اجتماعی موظف به نتیجه هستیم و اگر به نتیجه نرسیم باید مطالبه‌ نتیجه صورت بگیرد و ما باید محصول‌مدار باشیم و ما توانستیم در آن مدت کوتاه وزارت کشوری گام‌های رو به جلویی را برداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: حقوق، مبنا و زیرساخت قانون است و ما ساز و کارها و نیروی انسانی مستعد را برای تحول در کشور داریم و درواقع ما ابزار تحول را در اختیار داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که ساختار مصلحت باید ساختار قانونی باشد، گفت: مجری نه حق تفسیر قانون و نه توجیه و تأویل قانون را دارد، بلکه مجری وظیفه‌ی اجرای قانون را دارد و قانون در ساز و کار مناسب خودش طراحی شده است.

پورمحمدی هم‌چنین درباره‌ دوشغلی بودن ورزشی‌ها گفت: ورزش مانند حوزه‌های دیگری چون هنر و فرهنگ، فرابخشی است ولی به خاطر ورزش اجازه نمی‌دهیم قانون زیر پا برود و قانون همه جا باید محترم باشد.

وی در پایان تاکید کرد: این‌که ما باید به شخصیت تک تک شهروندان احترام بگذاریم باید تبدیل به یک فرهنگ عامه شود.

کد خبر 69223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز