پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: توپ طلای فوتبال جهان در سال 2008 به کدام‌یک از ستاره‌های فوتبال جهان خواهد رسید؟!

نام 30 بازیکن و ستاره فوتبال در سال 2008 در فهرست نامزدهای نهایی بهترین‌های فوتبال جهان قرار داده شد تا پس از رأی‌گیری از 96 روزنامه‌نگار در سراسر جهان، ستاره خوشبخت فوتبال سال 2008  جهان، جایزه بهترین بازیکن سال جهان را دریافت کند.

با توجه به برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های اروپا (یورو 2008) و جام باشگاه‌های اروپا همان‌گونه که انتظار می‌رفت، اکثر نامزدهای  این عنوان را بازیکنانی تشکیل می‌دهند که در این دو جام درخشش داشته‌اند. در این میان کشور اسپانیا، که توانست پس از سال‌ها قهرمانی یورو 2008 را جشن بگیرد، با هفت نماینده به نام‌های «فرناندوتورس» (لیورپول)، «سک فابرگاس» (آرسنال)، «ایگر کاسیاس» (رئال مادرید)، «ژاوی» (بارسلونا)، «مارکوس سنا» (ویا رئال) و «دیوید ویلا» (والنسیا) بیشترین تعداد نامزدها را در میان کشورهای جهان دارد. باشگاه منچستر یونایتد نیز که قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شد، سه بازیکن به نام‌های «کریستیانو رونالدو» (پرتغال)، «وین رونی» (انگلیس) و «نمانجاویدیچ» (صربستان) را در این فهرست دارد. البته باز هم رئال مادرید همچون سال‌های گذشته بیشترین تعداد نامزدها را در فهرست نامزدهای انتخابی دارد.

رونالدوی برزیلی

پرافتخارترین بازیکن جهان

معرفی بهترین بازیکنان فوتبال جهان از سال 1991 آغاز شد؛ تا پیش از آن از سوی مجله «فرانس فوتبال» تنها بهترین بازیکن قاره اروپا معرفی می‌شد. کاری که از سال 1956 و با معرفی «استانلی ماتئوس»‌ بازیکن باشگاه «پلک پول» انگلیس، به عنوان بهترین بازیکن اروپا آغاز شد. ولی انتخاب بهترین بازیکن جهان برای اولین بار از سال 1991 انجام گرفت و «لوتار ماتئوس» ستاره آلمانی باشگاه اینترمیلان ایتالیا، که در اوج آمادگی خود به سر می‌برد، اولین بازیکنی بود که عنوان بهترین فوتبالیست جهان را به دست آورد. هر چند که از آن سال دیگر هیچ بازیکن آلمانی نتوانست این افتخار را برای ژرمن‌ها تکرار کند. برزیلی‌‌ها، پرافتخارترین کشور در این زمینه به شمار می‌آیند. آنها هشت بار توسط ستارگان بزرگی چون «روماریو»
(یک بار)، «رونالدو» (سه بار)، «ریوالدو» (یک بار)، «رونالدینیو» (دوبار) و «کاکا» (یک بار)  عنوان برترین بازیکن جهان را به دست آوردند.  برزیلی‌ها این‌بار در فهرست نامزدهای سال 2008 تنها «کاکا» را دارند، بازیکنی که سال گذشته با پیراهن آث ‌میلان ایتالیا، این عنوان را تصاحب کرد و در این فصل  در کنار «کریستیانو رونالدو» پرتغالی و «لیونل مسی» آرژانتینی برای تصاحب عنوان بهترین بازیکن جهان رقابت نزدیکی دارد.

 

یک توپ و سه مدعی

هر چند 30 بازیکن  برای کسب عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال 2008 معرفی شده‌اند، ولی اکثر کارشناسان بخت سه بازیکن را برای تصاحب این عنوان بیش از دیگران می‌دانند.

بخت اول

رونالدو مهاجم 23 ساله باشگاه منچستر یونایتد انگلیس و تیم ملی پرتغال، که در چند سال اخیر درخشش فوق‌العاده‌ای داشته است؛ سال گذشته بسیاری توپ طلا را حق این بازیکن می‌دانستند.

رونالدو متولد شهر «فانچال» در منطقه «مادیرا»ی کشور پرتغال است. او فوتبال را با تیم آماتوری «آندونیا» و در هشت سالگی آغاز کرد. شاید یکی از دلیل‌هایی که باعث پیشرفت رونالدو شد، پدر او بود که در همین باشگاه کار می‌کرد. رونالدو در مسابقه‌های زیر 17 سال یوفا در تیم «اسپورتینگ لیبسون» درخشید تا مورد توجه باشگاه‌های انگلیس قرار بگیرد. درخشش او در مسابقه با منچستر یونایتد در سال 2003 شانس دیگری بود تا سرالکس فرگوسن، سرمربی باتجربه و نامدار باشگاه منچستر یونایتد، بازی او را تحسین کند و رونالدو را با یک قرارداد مناسب به منچستر یونایتد بیاورد تا جایگزین ستاه‌ای به نام «دیوید بکهام» شود. ستاره‌ای که هواداران از او انتظار فراوانی داشتند و رونالدو با بازی‌های درخشان خود توانست به خوبی به این انتظار پاسخ دهد و گل‌های زیادی برای این تیم به ثمر برساند.
بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به فوتبال به دلیل نقشی که رونالدو در قهرمانی تیم منچستر یونایتد در مسابقه‌های فصل گذشته جام قهرمانی باشگاه‌های اروپا و همچنین لیگ برتر انگلیس داشت، او را شانس اول دریافت جایزه توپ طلایی و عنوان بهترین بازیکن سال فیفا می‌دانند.

کریستیانو رونالدو

مارادونای کوچک آرژانتین

لیونل مسی، ستاره آرژانتینی باشگاه بارسلونا به قدری خوش درخشید که به او لقب «مارادونا» دادند. مسی، دومین بخت تصاحب توپ طلاست.

لیونل 21 سال دارد و در شهر «روزاریو» آرژانتین به دنیا آمد. او فوتبال را در پنج سالگی در تیم «گراندولی»، تیمی که پدرش مربیگری آن را به عهده داشت، آغاز کرد و سال 1995 به «نیوولز»‌پیوست. اما قد کوتاه مسی باعث شد تا چندان مورد توجه باشگاه‌ها قرار نگیرد، ولی کمیته استعدادیابی باشگاه بارسلونا با مسی قرارداد امضا کرد. مسی در ابتدا در تیم دوم باشگاه بارسلونا توپ زد و طی 30 بازی 37 گل برای این تیم به ثمر رساند تا همه نگاه‌ها را متوجه خود کند و در 17 سالگی به تیم اول بارسلونا منتقل شود.

مسی در رقابت‌های جام‌جهانی جوانان نیز فوق‌العاده بود. علاوه بر قهرمانی با تیم ملی آرژانتین، در این رقابت‌ها با شش گل زده، کفش طلایی مسابقه‌ها و توپ طلایی بهترین بازیکن جام را هم گرفت.

مسی

دن اسپانیایی

«فرناندو تورس» مهاجم اسپانیایی لیورپول به عنوان سومین بخت تصاحب توپ طلا مطرح است. تورس با گلی که در فینال جام‌ ملت‌های اروپا (یورو 2008) درون دروازه تیم ملی آلمان قرار داد، اسپانیا را پس از سال‌ها قهرمان این جام کرد. پیش از این گل و قهرمانی اسپانیایی‌ها، به او «ال‌نینو»، یعنی «پسربچه» می‌گفتند، اما بعد از قهرمانی به او لقب «دن»، که از لقب‌های مهم اسپانیایی است، دادند.

تورس 24 سال دارد و در مادرید اسپانیا به دنیا آمده است. او فوتبال را از باشگاه آتلتیکو مادرید شروع کرد. تورس در 174 بازی خود در لالیگای اسپانیا برای این تیم 75 گل زد. درخشش او در آتلتیکو باعث شد تا سران لیورپول به سراغ او بیایند. تورس از سال 2007 به عضویت باشگاه لیورپول درآمد. ولی نخستین بازی‌اش برای تیم ملی اسپانیا‌ در برابر تیم ملی پرتغال و در سال 2003 اتفاق افتاده است.

تورس در یورو 2008 دو گل در برابر تیم‌های ملی سوئد و آلمان به ثمر رساند؛ هر دو گل او برای اسپانیایی‌ها سرنوشت ساز بود.

درخشش تورس  در جام ملت‌ها و همچنین در لیگ برتر انگلیس سبب شد تا نام او نیز به عنوان یکی از نامزدهای اصلی تصاحب توپ طلای جهان مطرح شود.

کد خبر 69202

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز