مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: انجام آزمایش‌های علمی و ساخت وسیله‌های کاربردی در خانه، شیرینی خاص خودش را دارد

ضمن اینکه باعث می‌شود آدم از نزدیک نتیجه یک فرآیند علمی را ببیند و با چگونگی ساخت یک دستگاه آشنا شود. تجربه ارزشمندی که معمولاً  از ذهن انسان پاک نمی‌شود.
اگر شما جزء آن دسته از  افرادی هستید که به آزمایش کردن و اختراع علاقه دارید، باید به شما این مژده را بدهم که از این به بعد می‌توانید در «تندر» مطلب مورد نظرتان را پیدا کنید و هر چند وقت یک‌بار دست به کار شوید و اتفاق جدیدی را تجربه کنید. البته مواظب صاعقه‌های «تندر» هم باشید!

***

برای اندازه‌گیری بلندی یک جسم، اولین وسیله‌ای که به ذهن انسان می‌رسد «متر» است. اما آیا با «متر» می‌توان ارتفاع جسم‌های خیلی بلند و یا دور از دسترس را اندازه گرفت؟ مثلاً تصور کنید می‌خواهیم بلندی یک درخت را بسنجیم، به نظر شما با استفاده از متر معمولی و یا حتی دیجیتال می‌توان این کار را انجام داد؟

ارتفاع‌سنج وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری جسم‌های بلند به کار می‌رود و روش ساخت ساده‌ای دارد. شما هم اگر دوست دارید، دست به کار شوید و با استفاده از چند قطعه چوب و پیچ، یک ارتفاع سنج بسازید و از آن برای اندازه‌گیری ساختمان، کوه، درخت و ...استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که ارتفاع سنجی که می‌سازید برای تعیین بلندی جسم‌هایی است که در فاصله 20 متری از شما قرار دارند.

برای شروع به 4 قطعه چوب به اندازه‌هایی که در شکل می‌بینید نیاز دارید. مطابق شکل سوراخ‌هایی ایجاد کرده و آنها را با پیچ‌های ریز به هم وصل کنید. هر کدام از چوب‌ها بنابه کاری که انجام می‌دهند نامگذاری شده‌اند. قدم بعدی مدرج کردن یا درجه‌بندی کردن  بازوی خط‌کش است. برای این کار دو بازوی تکیه‌گاه و آونگی را روی هم قرار داده و محل مورد نظر روی بازوی خط‌کش را با مداد علامت بزنید. سپس از همان نقطه با دقت فاصله‌های 5، 5/ 8، 3/ 11، 4/ 13، 1/ 15، 4/ 16،  7/ 17،  6 /19، 4/ 23 سانتی متر را جدا کرده و علامت بزنید. در کنار هر یک از علامت‌ها به ترتیب عددهای 5،10،15،20،25،30،35،50 ،100 را بنویسید.

حال زمان استفاده از ارتفاع‌سنج فرا رسیده است. در فاصله 20 متری از یک درخت بایستید. به جای اندازه‌گیری مسافت 20متر، کافی است 20 قدم بشمارید، چرا که هر قدم بزرگ انسان حدود یک متر است. ارتفاع‌سنج را کنار چشمتان قرار داده و از نوک آن به درخت نگاه کنید. بازوی آونگی را شل کرده تا آزادانه حرکت کند و بازوی نشانه را طوری تنظیم کنید که نوک درخت را هدف گرفته باشد. به محل قرارگیری بازوی خط‌کش دقت کرده و عددی را که کنار آن است یادداشت کنید. ارتفاع درخت مورد نظر از جمع عدد به دست آمده با اندازه قدتان حاصل می‌شود. مثلاً اگر بازوی خط‌کش عدد 11 را نشان می‌دهد و قد شما 5/1 متر است، مجموع آنها یعنی ارتفاع تقریبی درخت 5/ 12 متر است.

کد خبر 69192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز