همشهری آنلاین: انتخابات فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها روز یکشنبه 23 نوامبر در ونزوئلا آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 17 میلیون نفر از مردم ونزوئلا واجد شرایط رای دادن هستند. در این انتخابات مردم ونزوئلا 22 فرماندار، 328 شهردار و روءسای 233 شورای محلی را بر خواهند گزید.

نتایج نظر سنجی‌ها حکایت از آن دارد که حزب واحد سوسیالیست ونزوئلا، حزب هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور در این دور از انتخابات شهرداری‌ها در اغلب شهرها و ایالت‌های این کشور به پیروزی خواهد رسید. البته همین نظر سنجی‌ها نیز نشانگر آن است که ممکن است حزب واحد سوسیالیست در برخی از مناطق بازنده شود.

متحدان چاوز از حزب واحد سوسالیست ونزوئلا در سال 2004 مقام  فرمانداری‌ 21 ایالت از 23 ایالت این کشور را کسب کردند. اما این بار مخالفان چاوز در تلاش هستند در 22 فرمانداری، 330 شهرداری و دیگر نهادهای محلی آرای قابل توجهی را کسب کنند که البته همانگونه که نظر سنجی ها نشان می‌دهد، محبویت چاوز از زمان شکست در رفراندوم سال گذشته احیا شده و احتمال اندکی می رود که مردم ونزوئلا اقبال چندانی به مخالفان چاوز در انتخابات محلی این کشور نشان دهند.

رسانه‌های غربی با اشاره به شکست سال گذشته رئیس جمهور ونزوئلا در رفراندوم بازنگری قانون اساسی این کشور، این انتخابات محلی را آزمونی بر میزان محبوبیت چاوز دانسته‌‌اند.

در ایالت باریناس زادگاه چاوز در جنوب غربی ونزوئلا نیز آدان برادر رئیس جمهور با یکی از مخالفان بر سر تصدی سمت فرمانداری این ایالت به رقابت می‌پردازد. برادر چاوز در صورت پیروزی در این ایالت جایگزین پدرشان خواهد شد که اکنون فرمانداری این ایالت را عهده دار است.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که ماریسابل رودریگس، همسر سابق هوگو چاوز نیز در زمره کاندیداهای جناح مخالف قرار دارد.

چاوز که در مقام رئیس جمهوری باید بی طرفی اتخاذ کند بدون منع قانونی به حمایت از کاندیداهای مورد نظرش پرداخته است از همین رو مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور برای پیروزی احزاب متحد خویش در این انتخابات از امکانات دولتی استفاده کرده است.

مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرده‌اند چاوز که به حفظ نفوذ و قدرت خود در شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نیازمند است، تلاش خواهد کرد دادگاه عالی ونزوئلا را تحت قدرت خود حفظ کند.

انتخابات فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای هوگو چاوز بسیار مهم است، به طوری که بارها اعلام کرده است مخالفان وی قصد دارند با در دست گرفت امکانات و اختیارات در شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها، علاوه بر مخالفت با اجرای طرح‌ها و سیاست‌های رئیس جمهور، انتخابات آتی ریاست جمهوری ونزوئلا را هم به نفع خود رقم زده و یا حتی تلاش کنند دولت چاوز را پیش از اتمام دوره قانونی‌اش ساقط کنند.

کد خبر 69093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز