همشهری آنلاین: تازه‌ترین آمار سازمان ملل نشان می‌دهد فقط امسال بیش از سی میلیون دلار باج به دزدان دریایی پرداخت شده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان سازمان ملل اعلام کرد از ابتدای سال 2008 تاکنون به دزدان دریایی آب‌های سومالی بین بیست و پنج تا سی میلیون دلار باج پرداخت شده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت گفت: حملات دزدان دریایی در آب‌های آزاد سواحل شرقی آفریقا تاثیر منفی شدیدی بر بازرگانی گذاشته، بحران انسانی را در سومالی تشدید و دولت انتقالی سومالی را بیش از پیش تضعیف کرده است.

بان کی مون همچنین درباره پرداخت دوباره پول برای آزادی هفده کشتی و سیصد خدمه آنها از دست دزدان دریایی هشدار داد.

از جمله این کشتی‌ها نفت کش غول پیکر عربستان سعودی است که یکصد میلیون دلار نفت خام را حمل می‌کند.

اوایل هفته نیروی دریایی هند از درگیری و تبادل آتش با یکی از کشتی‌های اصلی دزدان دریایی و وارد آوردن خسارت شدید به کشتی آنها خبر داد.

از سوی دیگر روسیه برای مقابله با دزدان دریایی در سواحل سومالی‌، ناوهای جنگی بیشتری به منظور گشتی زنی در آب‌های این منطقه اعزام می‌کند.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از ولادیمیر ویسوتسکی فرمانده نیروی دریایی روسیه، اعلام کرد پس از اعزام کشتی جنگی نیوستراشیمی، کشتی های دیگری از ناوگان نیروی دریایی این کشور به این منطقه فرستاده خواهند شد.

وی این اقدام را باتوجه به ناامنی موجود در منطقه شاخ آفریقا و خلیج عدن ضروری دانست.

حملات دزدان دریایی سومالی در هفته های اخیر افزایش یافته است.

پس از ربوده شدن یک کشتی باری اوکراین حامل تانک و ملوانان روسی در سواحل سومالی در ماه سپتامبر، روسیه کشتی جنگی نیوستراشیمی مسلح به موشک و حامل حدود دویست خدمه را به این منطقه اعزام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، روسیه در ماه‌های اخیر تلاش کرده است حضور نیروی دریایی خود را در جهان تقویت کند بطوریکه کشتی‌های جنگی این کشور هفته آینده در رزمایش مشترکی با نیروی دریایی ونزوئلا در دریای کارائیب شرکت می‌کنند.

کد خبر 68878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز