چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان بازار اعتقاد دارند که مشکل نقد شوندگی سهام، بازو بسته شدن نماد‌ها، حجم مبنا و دامنه نوسان از مهم‌ترین موضوعاتی است که مدیرعامل جدید بورس تهران باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار همشهری، در شرایطی که 4‌روز از زمان تغییر مدیریت در بورس تهران می‌گذرد فعالان بازار خواستار در اولویت قرار گرفتن برخی مشکلات بازار و ادامه روند توسعه بازار سهام شدند.

بر این اساس بیشتر فعالان بازار عملکرد 2‌ساله شرکت بورس اوراق بهادار را مطلوب ارزیابی می‌کنند و انتظار دارند روند رو به توسعه شرکت بورس دنبال شود و برخی مشکلات از سوی محمدحسن قالیباف مدیرعامل جدید بورس تهران در اولویت قرار گیرد.

عباسعلی حقانی‌نسب، مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه معتقد است که مهم‌ترین موضوعی که مدیرعامل جدید بورس تهران باید در اولویت کاری خود قرار دهد بحث نقد شوندگی بازار است.

او می‌گوید: از سال‌های گذشته هر مدیری که وارد حوزه بازار سرمایه شده براین حوزه تاکید کرده اما هنوز مشکلاتی در مورد نقد شوندگی بازار وجود دارد.

او با بیان اینکه مشکل نقدشوندگی، دامنه نوسان و حجم مبنا منشا بسیاری از مشکلات کنونی بازار است، می‌افزاید: کنترل بازار در همه کشور‌ها اجرا می‌شود اما این کنترل به سبک و سیاق بازار ما نیست که برای بازار مشکل‌ساز شود.

او با بیان اینکه اولویت اصلی بازار در شرایط کنونی نقد‌شوندگی است، تصریح می‌کند: اگر مدیرعامل جدید تمرکز و هدف خود را برای حل این مشکل قرار دهد، می‌تواند روی مسائل مختلفی در بازار اثر بگذارد و در واقع با حل این موضوع خدمت بزرگی به بازار سرمایه کرده است.

حقانی نسب می‌گوید: ما همیشه برای کنترل بازار ترمز‌هایی را طراحی کرده‌ایم در حالی که هیچگاه شرایط عکس آن را تجربه نکرده‌ایم و اجازه نداده‌ایم برای یک بار هم که شده بازار بدون این ترمز‌ها حرکت طبیعی خود را انجام دهد.

او تاکید می‌کند: دومین موضوعی که از دیدگاه من باید در اولویت کاری قرار گیرد اصلاح نظام گزارشگری بازار و شاخص‌هاست؛ به‌طوری که واقعیت‌های بازار منتشر شود.

مدیرعامل کارگزاری آگاه ادامه می‌دهد: مدیریت جدید بازار باید اهتمام خاصی روی نظام گزارش‌دهی بازار و شاخص‌ها داشته باشد.

او می‌گوید: کلیت بازار اعتقاد دارد شاخص‌هایی که هم‌اکنون گزارش می‌شوند، یا معیار‌هایی که برای تهیه ساختار گزارش‌ها لحاظ کرده‌ایم از کیفیت اطلاع‌رسانی مطلوبی برخوردار نیستند یا اینکه شاخص‌های ما به درستی تعریف نشده‌اند.

به گفته حقانی نسب باید بازنگری جدی در شاخص‌ها و سامانه گزارش‌دهی آنها انجام شود زیرا مشخص نیست که آیا واقعا اطلاعاتی که بر این اساس گزارش می‌شود اطلاعات واقعی است یا خیر؟ او در ادامه به بحث شفافیت بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیگر مواردی که مدیرعامل جدید بورس تهران باید به آن توجه کند بحث ایجاد یک نگرش بسیار کارآمد در حوزه شفافیت بازار است.

متأسفانه در سال‌های گذشته ارائه اطلاعات در بازار صرفا متکی به اطلاعاتی بوده که از سوی مدیران شرکت‌ها منتشر می‌شد.

حقانی نسب با بیان اینکه فعالیت زیادی باید در این حوزه انجام شود، خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر تنها ملاک شفافیت بازار، انتشار اطلاعات شرکت‌هاست؛ آن هم به‌نحوی که شیوه ارائه این اطلاعات صرفا در اختیار مدیران شرکت‌هاست و این موضوع به‌شدت از شفافیت بازار ما کاسته است. 

او می‌افزاید: شرایط اقتصاد دولتی و نحوه حضور دولت در اقتصاد و دخالت‌هایی که دولت در این بخش دارد وضعیتی را ایجاد کرده که نمی‌توان در حوزه شفافیت بازار فقط متکی به اطلاعات ارائه شده از شرکت‌ها بود. به گفته او باید در این زمینه دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مدونی تهیه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به رابطه دولت با بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: تعیین یا تعریف رابط دولت با بازار سرمایه یکی دیگر از موضوعاتی است که مدیرعامل جدید بورس تهران همواره باید به آن توجه کند.

او ادامه می‌دهد: در حوزه بانک‌ها، نظام روابط بانک‌ها با بانک مرکزی و دولت تعریف شده است و همین شرایط باید در بازار سرمایه نیز وجود داشته باشد، شاید نیاز باشد تعریف جدیدی در این مورد ایجاد شود.

حقانی نسب تاکید می‌کند: با وجود آنکه در شرایط کنونی چنین قوانین و معیار‌هایی وجود دارد اما رفتار‌ها نشان می‌دهد که در رابطه دولت و بازار سرمایه اختلاط به‌وجود آمده است.

باز و بسته شدن نمادها

 شهرام شهمیری از جمله کارشناسانی است که اعتقاد دارد شرایط باز و بسته شدن نماد‌ها از جمله موضوعاتی است که باید در اولویت کاری قرار گیرد.

او می‌گوید: به‌نظر می‌رسد  باید مقرراتی اعمال شود که وضعیت بازوبسته‌شدن نماد‌ها تسهیل شود به معنای اینکه دست‌اندرکاران بازار بدانند که یک سهم به چه دلایلی بسته می‌شود و  چه زمانی باز می‌شود. به گفته او باز و بسته شدن نماد‌ها از جمله مشکلاتی است که بازار سهام از مدت‌های پیش با آن مواجه بوده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا همچنین اعتقاد دارد: باید شرایطی ایجاد شود که تالار‌های کارگزاران برای ارائه خدمات و دسترسی بیشتر مردم توسعه پیدا کنند. 

او می‌افزاید: در شرایط حاضر هزینه ارائه خدمات به مردم در تالار‌ها برای کارگزاران بسیار زیاد است بنابراین باید راه حلی برای این موضوع در نظر گرفت؛ حداقل اینکه خدماتی که شرکت بورس به کارگزاران می‌دهد ارزان‌تر حساب شود.

شهمیری همچنین به مشکل نقدینگی شرکت‌های کارگزاری و تعامل آنها با بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های کارگزاری برای گسترش فعالیت‌هایشان نیاز به نقدینگی دارند که این نقدینگی باید از طریق بانک‌ها صورت بگیرد؛ شاید شرکت بورس بتواند با تعامل بیشتر شرایط بهتری ایجاد کند.

کد خبر 68840

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز