گروه بورس: بازار سرمایه ایران این روزها به شنیدن اخبار شگفت انگیز و تغییرات ناگهانی عادت کرده و به عبارت دیگر مشتریان بورس‌های اوراق بهادار و کالا چند روزی است

 به این نتیجه رسیده‌اند که پاییز87 را باید در تقویمشان فصل تحولات مدیریتی ثبت کنند

این تغییر در هرم مدیریت همین 3‌روز پیش با برکناری ضربتی مدیرعامل شرکت بورس آغاز شد آن هم در شرایطی که بازار تهران سردترین وبی رونق‌ترین روزهای خود راپشت سر می‌گذارد، روز بعد هم نوبت به مشتریان بورس کالا رسید تا از شنیدن خبر استعفا یا شاید هم برکناری علی اکبر هاشمیان حیرت زده شوند.

2تغییرآن هم در 2 روز متوالی هم به تنهایی کافی بود تا بازار را به مرکز اخبار تایید و تکذیب شده تبدیل کند.

گروهی از حرفه‌ای‌ها این تحولات را ناشی از تغییر جهت سیاست‌های بورس و تضارب آرا می‌دانند و البته گروه دیگر به‌خصوص متولیان و دست‌اندرکاران دلایل و تبعات جابه‌جایی‌ها را طبیعی و کاملا معمول توصیف می‌کنند.

حسین ملاحسین آقا می‌گوید: مدیرعامل بورس کالا از یک ماه پیش به‌دلیل رسیدن به سن بازنشستگی درخواست استعفای خود را به هیأت‌مدیره تقدیم کرده بود.

به گفته او، در پاسخ به این در خواست، هیأت‌مدیره به مدیرعامل شرکت بورس کالا توصیه کرده دست کم تا زمان برگزاری مجمع و پایان عمر هیأت‌مدیره فعلی به فعالیت خود ادامه دهد.

شنیده‌ها

اما ملاحسین آقا در شرایطی از مقاومت هیأت‌مدیره بورس کالا خبر می‌دهد که شنیده‌ها حاکی است در پی نشست اعضای این هیات و رئیس سازمان بورس، محمدرضا پورابراهیمی به‌عنوان گزینه مناسب برای سمت مدیرعاملی معرفی شده ودر نهایت با توجه به این پیشنهاد هیأت‌مدیره یک ماه پس از ابراز تمایل هاشمیان به‌صورت ناگهانی و البته تلویحی با استعفای او موافقت کرده است.

این موضع‌گیری ناگهانی ظاهرا به جز فعالان بورس کالا شخص مدیرعامل را هم غافلگیر کرده چون با توجه به عملکرد قابل دفاع هاشمیان در تلفیق بورس فلزات و کشاورزی و روند رو به رشد اقبال از این بازار جدید انتظار نمی‌رفت هیأت‌مدیره‌ای که قبل از پایان سال دوران مسئولیت خود را به آخر خواهد رساند به همین سادگی با استعفای مدیرعامل 60 ساله موافقت کند.

به جز این، مشتریان بورس کالا فراموش نکرده‌اند که در دوران مدیرعاملی هاشمیان بالاخره طلسم بورس فراورده‌های نفتی پس از ماه‌ها کشمکش وزارت اقتصاد و نفت شکست و محصولات پتروشیمی راهی بازار شد و البته به لطف آغاز معاملات آتی و معامله شمش طلا، صاحبان سرمایه‌های کوچک فرصت حضور در بورس کالا را به دست آوردند.

اما ظاهرا هیچ‌کدام از دلایل گفته شده باعث نشده تا هیأت‌مدیره بورس کالا و شخص ریاست سازمان بورس تلاش بیشتری برای جلب نظر مدیرعامل و ادامه دوران مدیریت او دست کم تا پایان سال مبذول کنند.

نقل و انتقال حتمی نیست

به هر جهت با وجود همه آنچه گفته شد رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا کماکان معتقد است که هنوز نقل و انتقالی حتمی و قطعی نیست.

ملاحسین‌آقا می‌گوید: هیأت‌مدیره علاقه‌مند است تا پایان دوره مسئولیت خود به همکاری با مدیرعامل فعلی ادامه دهد.

او به هاشمیان لقب پدر بورس کالای ایران هم می‌دهد اما به این نکته هم اشاره می‌کند که درصورت اصرار مدیرعامل به استعفا، هیأت‌مدیره در اولین گردهمایی خود یعنی تا 2 هفته دیگر در مورد جانشین هاشمیان تصمیم خواهد گرفت و در این رایزنی محمدرضا پور ابراهیمی یکی از گزینه‌ها خواهد بود.

به گفته او بعد از پذیرفتن درخواست، گزینه‌های مورد نظر بررسی خواهد شد. به این ترتیب تا زمانی که فرد مناسبی به‌عنوان مدیرعامل انتخاب نشود هاشمیان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

اما نکته جالب‌تر اینکه برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد وزیر صنایع و معادن که وابستگان به مجموعه تحت رهبری‌اش 4 کرسی از 7 کرسی هیأت‌مدیره بورس کالا را در اختیار دارند درصدد است تصمیم تغییر مدیرعامل را وتو کند.

براین اساس از آنجا که 3 کرسی هیأت‌مدیره به نمایندگان شرکت‌های توسعه و معادن، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافته و دیگر عضو  هیات، یعنی شرکت توسعه معادن روی درصورت لزوم از تصمیم وزارت صنایع حمایت می‌کند، متولی این وزارتخانه در نظر دارد در جلسه هیأت‌مدیره که 2‌هفته دیگر تشکیل می‌شود، با برکناری مدیرعامل فعلی مخالفت کند.

آقای وزیر وتو می‌کند

این اخبار همچنین حکایت از آن دارد که علی اکبر محرابیان در تماسی تلفنی به هاشمیان وعده داده که از حضور او در سمت مدیر عاملی حمایت خواهد کرد، بنابراین بهتر است او با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

به هر صورت مدیرعامل بورس کالا که دست کم تا اطلاع ثانوی رهبری بازار کالا را برعهده دارد در این شرایط ترجیح می‌دهد از حاشیه پرهیز کند اما با این اوصاف داستان استعفا را هم نمی‌پذیرد.

هاشمیان در مورد استعفای خود به ایسنا می‌گوید: از یک ماه پیش کارهای مقدماتی را انجام داده و خود را برای رفتن آماده می‌کردم تا به کارهای مطالعاتی مشغول شوم.

او ادامه می‌دهد: فعالیت‌4 ساله من در بورس کالا در تاریخ اول آذر به اتمام می‌رسد و مجمع شرکت‌ هم در دی ماه آینده برگزار خواهد شد.

هاشمیان تاکید می‌کند: برای رفتن آماده‌ام و اصراری ندارم ولی نظر هیأت‌مدیره بر این است که تا برگزاری مجمع در این سمت باقی بمانم که ماندن من در این سمت بستگی به شرایط دارد.

او از اقدامات خود در بورس کالا دفاع کرده و می‌افزاید: در 2 سال گذشته به تمام وعده‌ها عمل کردم.

مدیرعامل شرکت بورس کالا راه‌اندازی بورس نفت، معاملات آتی، موبایل تریدینگ را از اقدامات انجام شده در بورس کالا ذکر کرده و از راه‌اندازی مرحله سوم موبایل تریدینگ خبر می‌دهد و می‌گوید: با راه‌اندازی مرحله اول و دوم این سامانه مرحله سوم آن در حال انجام است و به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. هاشمیان البته به این نکته هم تاکید می‌کندکه به هیچ عنوان از سمت خود استعفا نکرده است، با این حال به هر تصمیمی که هیأت‌مدیره اتخاذ کند احترام خواهد گذاشت.

کد خبر 68839

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز