هشمهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیس جمهوری سابق فرانسه گفت: آمادگی آن را داریم که نگاهی نو بر روابط میان کشورها را که مبتنی بر احترام به اخلاق است را از کشورهای غربی دریافت کرده و به توسعه و استقرار آن در مراودات بین المللی کمک کنیم.

محمود احمدی‌نژاد که برای شرکت در آیین گشایش اجلاس بین‌المللی شهرداران آسیایی حضور پیدا کرده بود در دیدار با دومینیگ دوویلپن نخست وزیر سابق فرانسه گفت: واقعیت این است که در 60 سال گذشته نگاه خوبی در میان دولتمردان و قدرت مداران وجود نداشته و نتیجه همین نگاه غیر منصفانه آسیب دیدن بسیاری از ملت های آزاده و آزادیخواه بوده است.

وی با اشاره به فجایعی که در جریان جنگ تحمیلی علیه ملت ایران وارد آمد به شهادت و مجروحیت بسیاری از جوانان ایرانی اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه شهردار پایتخت ایران آقای دکتر قالیباف خودشان از جمله کسانی هستند که در طول 8 سال تعرض نظامی رژیم دست نشانده صدام به دفاع از خاک و امنیت کشورشان پرداخته و در این راه متحمل آسیب‌های فراوان شدند. این درحالی است که درهمان ایام ما شاهد سکوت کشورهای اروپایی در برابر این جنایات بودیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: حالا ما آمادگی این را داریم که شاهد اصلاح رفتار و نگاه کشورهای غربی بوده و مسیری که نتیجه آن برقرار شدن اخلاق، انصاف در مناسبات میان کشورهاست به آنها کمک کنیم.

در جریان این دیدار نخست سابق فرانسه نیز با مطلب اینکه پیش از ورود به تهران، سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در جریان دعوت شهردار تهران از خودش قرار داده گفت: اتفاقا آقای ساکوزی ضمن ابلاغ پیام دوستی و محبت مردم فرانسه به مردم ایران و خصوصا شهر تهران تاکید کرده است که ما ایران را کشوری پر اهمیت و موثر در مناسبات منطقه و جهان می‌شناسیم.

دومینگ دو ویلپن خاطرنشان کرد: از نظر وی ایران می تواند بیشترین تاثیر را در مناسبات مسئله خاورمیانه و حتی فراتر از آن یعنی در مناسبات جهانی ایفا کند.

وی افزود: دعوت شهردار تهران بر همین اساس به اعتقاد ما فرصتی بسیار غنمت برای دیدار و گفتگو با هدف تحقق این هدف است.

کد خبر 68809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز