همشهری آنلاین: یک قاضی اسپانیایی تصمیمش مبنی بر انجام تحقیقات درباره هزاران فرد ناپدید شده در زمان جنگ‌های داخلی اسپانیال را تغییر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع قضایی اسپانیا اعلام کردند که قاضی بالتاسار گارسون با تقاضای دادستانان مبنی بر اینکه انجام این تحقیقات به دادگاه های محلی موبوطه ارجاع داده شود موافقت کرده است.

گارسون که ارشد ترین قاضی اسپانیایی محسوب می‌شود در 16 اکتبر سال جاری اعلام کرده بود که بنا به در خواست خانواده‌های قربانیان جنگ‌های داخلی اسپانیا که طی سال‌های 1936 تا 1939 رخ داد، تحقیقات درباره ناپدید شدن 114.266 نفر  در زمان این جنگ‌ها را به انجام خواهد رساند. [آغاز تحقیقات بر سر قربانیان ژنرال فرانکو]

او این تصمیم خود را بر مبنای این ادعا قرار داده بود که اسپانیا قانون عدالت بین‌المللی را رعایت می‌کند.گارسون همچنین  با استناد به این ادعا بود که تلاش کرد پرونده جرائم علیه حقوق بشر را در زمان زمامداری نظامیان در شیلی و آرژانتین مورد رسیدگی قرار دهد.

اما دافتر دادستانی کل اسپانیا با استناد به این که مساله انجام تحقیقات درباره ناپدید شدگان زمان جنگ‌های داخلی اسپانیا توافق بر سر عفو عمومی میان احزاب سیاسی را که بر مبنای آشتی ملی در سال 1977 صورت گرفته بود را نقض می‌کند، خواستار تجدید نظر درباره این تحقیقات جنایی شده بود.

دفتر دادستانی اسپانیا سپس اعلام کرده بود که گارسون صلاحیت لازم برای انجام این تحقیقات را ندارد و این تحقیقات باید در دادگاه‌های مناطقی که این جنایات در آن‌ةا رخ داده مورد رسیدگی قرار گیرد.

در روز 7 نوامبر نیز هیاتی مرکب از قضات اودینسیا ناسیونال(لفظی که در زبان اسپانیایی به معنای استماع ملی به کار می‌رود و در اصل به دادگاه عالی جنایی اسپانیا اطلاق می‌شود) نبش قبور دسته جمعی را به حالت تعلیق درآورد.

هیچگاه به طور رسمی مشخص نشد که چه تعداد از مخالفان ژنرال فرانکو طی سال‌های جنگ خشونت بار داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم کشته شدند.

تاریخ‌نگاران معتقدند که طی جنگ‌های داخلی اسپانیا قریب به 500 هزار نفر از نیرو‌های جمهوری اسپانیا و نیرو‌های طرفدار ژنرال فرانکو کشته شدند. جنگ داخلی اسپانیا در واقع با شورش ژنرال فرانکو علیه نظام جمهوری اسپانیا که چپگرایان بر آن حاکم بودند آغاز شد.

آمار دیگری نیز حکایت از کشته شدن 50 هزار نفر از نیرو‌های حامی نظام جمهوری توسط ملی گرایان اسپانیایی است، گفته می‌شود اجساد این افراد که توسط نیرو‌های ژنرال فرانکو اعدام شده بودند، در صدها گور دست جمعی در سراسر اسپانیا دفن شده است.

کد خبر 68795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز