مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

حسن وزینی: ایجاد همگرایی در آسیا و حرکت به سوی اتحادیه‌ای آسیایی هدف این مجمع است.

طی دومین نشست مجمع پارلمانی آسیا (APA) در تاریخ 20 نوامبر 2007 از پیشنهاد شهردار تهران برای میزبانی اجلاس شهرداران پایتخت‌های کشورهای عضو درسال 2008 به‌منظور کشف ایده‌های مرتبط با مشارکت عمومی و همگرایی بیشتر در آسیا استقبال شد.
 در همین راستا اولین اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی در روزهای 29 و 30 آبان‌ماه سال‌جاری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. با وجود اینکه در سال‌های گذشته ایجاد همگرایی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قاره پهناور آسیا،دشوار به‌نظر می‌رسید اما فراگیر شدن ارتباطات و رواج برخی مفاهیم و ایده‌های مشترک جهانی - به‌ویژه در عرصه اقتصاد و سیاست- زمینه لازم را برای همگرایی فراهم کرده است. کلانشهرها در پاره‌ای موارد، تاثیراتی فراتر از برخی کشورهای کوچک‌ در اقتصاد جهانی دارند.

در بسیاری از نقاط دنیا، شهرهای بزرگ‌ محرک اقتصاد کشورها به شمار می‌آیند و نقش مؤثری را در توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای ایفا می‌کنند. فضای مناسب برای کسب و کار، زندگی با کیفیت، امنیت بیشتر، ارتقای معنویت و در نهایت‌  برخورداری از اوقات فراغت بیشتر از ویژگی‌های زندگی در کلانشهرهاست. اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی برای نخستین نشست خود، ایده «همگرایی برای زندگی بهتر» را برگزیده است تا از رهگذر تبادل نظر و تجربیات بتواند در سطح قاره آسیا   گام‌های بلندی را در جهت ارتقای شرایط زندگی برای تمام شهروندان آسیایی بردارد.

حکومت محلی و مشارکت عمومی؛ تجارب موفق در آسیا

موضوع مشارکت مردم در امور محلی، از یک دهه قبل تاکنون به‌عنوان عاملی اساسی در بررسی‌های توسعه مورد توجه قرار گرفته است. وجه مردمی حکومت محلی در قالب شوراها، انجمن‌ها، مجالس محلی و هیأت‌های امنا پدید می‌آید که به نیابت از طرف مردم، فرآیند تشخیص و تصمیم‌گیری درباره اموری را که مستقیما به سرنوشت مردم مربوط می‌شوند و نیز نظارت بر کیفیت عملکرد نهادها و حکومت‌های محلی را بر عهده دارند.
اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی در تهران خواهد کوشید از تجارب موفق کلانشهرهای آسیا در خصوص اداره امور شهری با مشارکت مردم و نهادهای مردمی بهره گیری کند.

چالش‌های مشترک در مدیریت کلانشهرهای آسیا

مدیریت چالش‌های بزرگ به توانمندی‌های فراملی نیاز دارد که آسیایی‌ها در سایه انسجام و همگرایی قادرند به این توانمندی‌ها دست یابند. کلانشهرهای آسیا با چالش‌ها و مشکلات مشترکی روبه‌رو هستند که از جمله می‌توان به مسائل زیست‌محیطی، رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، حمل‌ونقل عمومی، بهداشت و سلامت شهری، تنوع فرهنگی و مصرف انرژی اشاره کرد. گسترش شهرنشینی، مختص برخی مناطق نبوده و روندی است که در سراسر جهان مشاهده می‌شود. هم اینک 60‌درصد جمعیت جهان در شهرهای بزرگ ساکن هستند و در اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی کوشش خواهد شد تا از طریق تبادل دانش، اطلاعات و فناوری‌های جدید، دستاوردهای مشترکی در مواجهه با چالش‌های عمده کلانشهرها حاصل شود.

همکاری شهر با شهر؛ تجارب برتر و ایده‌های مبتکرانه

تحولات و جریان‌های فراگیر جهانی موجب شده‌اند که شهرها به‌عنوان بازیگرانی جدید در عرصه‌های تعامل فراملی ظاهر شوند و در کنار بازیگران دیرینه‌ای نظیر دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، جایگاه تاثیرگذاری در مدیریت امور بین‌الملل و حکمرانی جهانی کسب کنند. در عصر اطلاعات، افزایش آگاهی فردی و اجتماعی نسبت به اهمیت زندگی مدنی و الزامات و ملزومات آن موجب شده است که شهروندان بیش از پیش، خواهان اهتمام نظری و التزام عملی مدیران شهری و دولتی نسبت به اولویت‌های «زندگی شهری» و «حکمرانی خوب» باشند. در اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی، تجربه‌های موفق و ایده‌های مبتکرانه‌ای که برای توسعه همکاری میان شهرها وجود ندارد به بحث و مذاکره گذارده خواهند شد.

دیدگاه مقامات ایرانی نسبت به اجلاس شهرداران آسیایی

محمود محمدی، دبیر این اجلاس می‌گوید: این اجلاس علاوه بر آنکه اجلاسی متشکل از شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی است همین طور گامی در جهت یک آرمان آسیایی است که سعی دارد هویت و ارزش‌های مشترک را تقویت کند.

منظور مجمع مجالس آسیا APA و رهبران قاره آسیا این است که این قاره بزرگ نظیر اروپا و در جهت همگرایی، اتحاد و همکاری حرکت کند تا بتواند در معادلات بین‌المللی نقش جمعی و فعال‌تری ایفا کند. به همین خاطر اجلاس شهرداران را باید به‌عنوان مهم‌ترین گام ارتباطی میان شهروندان آسیایی و رویکرد درون قاره‌ای ملت‌های آسیایی دانست که به پشتوانه مجالس قانونگذاری قاره آسیا، در جهت همگرایی و هویت مشترک صورت می‌گیرد و براساس مصوبه مجمع پارلمانی آسیا برگزار می‌شود.

کد خبر 68792

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز