چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

مدت‌هاست که با آمدن کالاهای لوکس فرنگی، صنایع‌دستی ایرانی بازار داخلی خود را از دست داده.

 به این ترتیب هر از گاهی آن هم در سفرهای فصلی، مسافران به رسم سوغات ساخته دست شهر‌های دور و نزدیک را به شهر خود می‌برند اما دیگر از مصرف عام وخریدهای همیشگی خبری نیست به همین علت هم ساخته‌های دست هنرمندان ایرانی در ویترین‌های شیک لوکس فروشی‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی به صف می‌شوند تا شاید ایرانگردانی که از شرق و غرب جهان به سیاحت می‌آیند و با حیرت هنر ایرانی را تحسین می‌کنند دست به جیب شوند و تکه‌ای از هنر شرقی را به‌عنوان یادبود یا سوغات به همراه ببرند.اما چند سالی است که با کاهش تعداد گردشگران فرنگی، بازار بی‌رونق صنایع‌دستی تقریبا به اغما رفته و تولیدکنندگان و فروشندگان فعلا چندان امیدی به بهبود اوضاع ندارند.

حسین شیل‌چی، قائم مقام اتحادیه اشیای قدیمی و صنایع‌دستی در این باره به همشهری می‌گوید: ایرانی‌ها چندان به خرید صنایع‌دستی عادت ندارند، به همین دلیل این صنعت به ورود گردشگران خارجی وابسته است و  رکود نسبی صنعت گردشگری، بازار صنایع را هم از رونق انداخته است.

شیل‌چی می‌افزاید: در حال حاضر و در تمام دنیا خریداران صنایع‌دستی، گردشگران‌ خارجی هستند چون می‌خواهند نمونه‌ای از فرهنگ آن کشور را با خود به سوغات ببرند؛ بنابراین زمانی که صنعت گردشگری با رکود مواجه می‌شود صنایع‌دستی هم مشتریان خود را از دست می‌دهد.به گفته او با توجه به شرایط پیش‌آمده، بسیاری از هنرمندان ترک کار کرده و برای امرار معاش به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.

او می‌گوید: برای بهبود شرایط، صنایع‌دستی جزو جوایز بانکی و هدیه‌های سازمان‌های دولتی قرار گرفت اما متأسفانه این اقدام هم نتوانست تاثیر چندانی بر رونق این صنعت داشته باشد.

شیل‌چی با بیان اینکه بسیاری از فروشندگان به خاطر افزایش مالیات دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند می‌افزاید: مالیات‌های یک میلیون تومانی به 11‌میلیون تومان رسیده و فروشندگان به‌علت رکود حاکم بر بازار قادر به پرداخت مالیات نیستند و به صرافت تعطیل فروشگاه‌های خود افتاده‌اند.

او تصریح می‌کند: در همه جای دنیا دولت یارانه‌هایی را در اختیار فروشندگان صنایع‌دستی قرار می‌دهد. در ایران اگر از یارانه خبری نیست دست‌کم این صنف را از مالیات معاف کنند تا هنرمندان مجبور به ترک حرفه خود نباشند.

قائم‌مقام اتحادیه صنایع‌دستی می‌افزاید: وقتی خریدار نباشد تولید هم کم شده و دیگر هیچ هنرمندی رغبتی برای کار کردن نخواهد داشت.

او با اشاره به صادرات صنایع‌دستی هم تاکید می‌کند: متأسفانه دولت برای صادرات صنایع‌دستی کاری انجام نداده است.

کد خبر 68791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز