نوبیتکس سال ۱۳۹۶ با چهار نفر کارش را شروع کرد و اولین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران بود. حالا بیش از ۲۵۰ نفر در نوبیتکس مشغول به کارند؛ افرادی که بعضی از آنها با توجه به تخصصشان ممکن بود به خارج از ایران بروند، اما با ایجاد زمینه‎های اشتغال در ۲۸ حوزه شغلی در نوبیتکس، ماندن را انتخاب کردند.

image-20220630120646-1.jpeg

بزرگترین پلتفرم تبادل رمزارز در ایران، گزارش سال ۱۴۰۰ منابع انسانی خود را منتشر کرده تا تصویری واضح‌تر از سرمایه انسانی این شرکت دانش‌بنیان ارائه دهد.

جمعیت نوبیتکس در سال ۱۴۰۰ ، در حالی که کرونا و شرایط اقتصادی برخی را بیکار کرده بود، ۱۶۰ درصد افزایش یافت. این افزایش همزمان با رشد تعداد کاربران نوبیتکس و عبور از مرز سه میلیون کاربر ایرانی بود.

نوبیتکس در بخش سرمایه‌های انسانی، هدف خود را ایجاد موقعیت شغلی برابر برای زن و مرد می‌داند و با همین رویکرد، در حال حاضر ۴۵ درصد کارکنان نوبیتکس خانم هستند و بخش منابع انسانی نیز با ۷۰ درصد، بیشترین تعداد همکاران خانم را در خود جای داده است.  

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

تیم جوان و پویا

نوبیتکس خود را پذیرای ذهن‌های جوان، پویا و خلاق می‌داند و به همین دلیل، جوانی در عین تخصص و مهارت، ویژگی نیروی انسانی نوبیتکس است. میانگین سنی ۲۷ سال برای کارکنان نوبیتکس و میانگین سنی ۳۳ سال برای مدیران این مجموعه، گویای این دیدگاه در نوبیتکس است.

رمزارز و بلاکچین، صنعتی تازه و نوپا است و نوبیتکس مشتاق است افرادی را در تیم خود داشته باشد که شوق حرکت بر لبه فناوری‌های نوین و روز دنیا را داشته باشند. در حال حاضر ۹۱ درصد از همکاران نوبیتکس حداقل مدرک کارشناسی را دارند و ۷۵ درصد از تیم فنی، در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کرده‌اند و نوبیتکس تلاش کرده در حد توان خود از خروج این منابع ارزشمند انسانی جلوگیری کند. بیشترین رشته تحصیلی مشترک در بین نوبیتکسی‌ها نیز مهندسی نرم افزار است.

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

همکاری بدون مرز

نکته دیگر اینکه با توجه به امکان دورکاری، نوبیتکس میزبان کارکنانی از سراسر کشور است که در شهرهای خود با این شرکت همکاری می‌کنند. در حال حاضر ۲۵ درصد از همکاران غیرتهرانی نوبیتکس، ساکن استان البرز و ۱۲ درصد ساکن گیلان هستند.

گفتنی است از آنجا که توسعه نوبیتکس، همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا بود، فرهنگ دورکاری در لایه‌های مختلف نوبیتکس پذیرفته شد و با وجود عبور از پیک‌های کرونا و کاهش چشمگیر موارد ابتلا، ۴۹ درصد کارکنان نوبیتکس همچنان دورکار هستند، ۳۶ درصد ترکیبی از حضوری و دورکار و تنها ۱۵ درصد به‎طور کامل به شکل حضوری فعالیت دارند که این موضوع از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری کرده و باعث افزایش کارایی شده است.

تنوع شغلی در نوبیتکس

نوبیتکس در مجموع ۲۸ حوزه شغلی با تخصص‌های مختلف در بخش‌های فنی، مارکتینگ، پشتیبانی، سرمایه انسانی و سایر بخش‌ها دارد.

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

یادگیری مداوم

با توجه به ماهیت کسب و کار نوبیتکس و درهم‌تنیدگی آن با تکنولوژی روز دنیا، مسئله آموزش همکاران دارای اهمیت زیادی است. در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ دوره آموزشی برای کارکنان نوبیتکس برگزار شد. در این بین، تیم فنی، تیم سرمایه انسانی و تیم مالی، بیشترین دوره‌های آموزشی را دیدند. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ دستورالعمل آموزشی نوبیتکس تدوین شد که بر اساس آن، سهمیه زمانی برای آموزش کارکنان، ۱۸۰ ساعت در یک سال کاری است و سهمیه ریالی نیز برابر با دریافتی خالص یک ماه برای یک سال کاری است؛ یعنی هر نفر در سال به اندازه حقوق یک ماه می‌تواند در دوره‌های آموزشی مرتبط با کارش، در خارج از سازمان شرکت کند و هزینه آن ازسوی شرکت پرداخت می‌شود. البته این جدا از دوره‌های آموزشی است که در داخل سازمان برگزار می‌شود. نیازسنجی آموزشی نیز از سه طریق درخواست همکاران، درخواست واحد منابع انسانی و درخواست مدیریت واحد انجام می‌شود.

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

 پیوند دانشجویان فنی و رمزارز

نوبیتکس برای آموزش، جذب نیرو و ایجاد پیوند دانشجویان برتر رشته مهندسی کامپیوتر با صنعت رمزارز و بلاکچین مسابقاتی برگزار می‌کند. نوبی‌کاپ، رقابتی در حوزه برنامه‌نویسی پایتون بود که در دی سال ۱۴۰۰ برگزار شد. در این رقابت ۷۲۲ توسعه‌دهنده پایتون شرکت کردند که ۷۸ درصد آنها تحصیل‌کرده دانشگاه شریف بودند. مسابقه نوبی‌کاپ پرمخاطب‌ترین مسایفه سال ۱۴۰۰ کوئرا بود. همچنین نوبیتکس در دوره کوآپ دانشگاه صنعتی شریف مشارکت داشته است.

هر ۲ روز یک استخدام

با توسعه کسب و کار نوبیتکس، فرایند جذب و استخدام نیز سرعت گرفت، به‌طوری‌که در سال ۱۴۰۰ با دریافت ۱۱ هزار و ۳۹۴ رزومه از کارجویان، ۸۳۹ مصاحبه کاری صورت گرفت و هر دو روز یک نفر به جمع نوبیتکسی‌ها اضافه شد. همزمان با افزایش تعداد جذب و استخدام نوبیتکس، نیاز بود که این فرایند مورد بررسی قرار گیرد، به همین منظور بعد از برگزاری هر مصاحبه، یک نظرسنجی رضایتمندی برای کارجویان ارسال می‌شود تا پس از شناسایی مشکلات، فرایند جذب بهبود یابد. بر اساس این نظرسنجی، ۸۰ درصد از کارجویان از فرایند مصاحبه و جذب رضایت داشتند.

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

تعلق سازمانی

افزایش تعلق سازمانی و توانمندی، در اولویت منابع انسانی نوبیتکس بوده و بر اساس پاسخ‌های پرسشنامه‌ای که اسفند ۱۴۰۰ بین کارکنان توزیع شد، تعلق سازمانی ۷۷ درصد و رضایت از توانمندسازی کارکنان ۷۶ درصد بوده است.

سرمایه‌هایی که در کشور ماندند

کد خبر 687217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha