همشهری آنلاین: وزیر نفت گفت: با اجرایی شدن تفاهمنامه ایران و ترکیه، امکان صادرات سالانه 35 میلیارد مترمکعب معادل روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز به اروپا فراهم خواهد شد

به گزارش شانا، غلامحسین نوذری روز 27 آبان در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ایران و ترکیه در بخش انرژی افزود: علاوه بر میزان گاز صادر شده به اروپا روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر خواهد شد و در مجموع 160 میلیون متر مکعب گاز به مرز ترکیه انتقال خواهد یافت.

وی حجم گاز منتقل شده به مرز ترکیه را بسیار وسیع ارزیابی کرد و گفت: از این میزان، روزانه 110 میلیون متر مکعب آن از طریق خط لوله سراسری نهم به مرز ترکیه منتقل خواهد شد.

وزیر نفت به امضای تفاهمنامه یاد شده اشاره کرد و گفت: پس از سفر رئیس جمهوری به ترکیه، بحث های مفصلی انجام شد که یکی از محورهای اساسی آن موضوع انرژی بود و مقرر شد با تشکیل گروه و تعیین چارچوب، همکاری جدیدی میان ایران و ترکیه در بخش انرژی آغاز شود.

نوذری میزان صادرات کنونی گاز ایران به ترکیه را روزانه 27 میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: این میزان صادرات گاز در فصل زمستان به دلیل برودت هوا که خارج از اراده شرکت ملی گاز ایران است کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در این راستا با طراحی خط لوله نهم سراسری که هیچ انشعابی نخواهد داشت امنیت تامین گاز تا مرز ترکیه تامین خواهد شد.

وزیر نفت به استراتژی این شرکت در بخش صادرات گاز اشاره کرد و گفت: استراتژی ما در بخش گاز آن است که کشورهای خریدار گاز ایران باید در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری کنند از این رو با طرف ترک برای توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی مذاکره شده است که 50 درصد از گاز تولیدی 3 فاز یاد شده به کشور ترکیه صادر خواهد شد.

نوذری افزود: مبنای توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی بیع متقابل است که طرف ترکیه با سرمایه گذاری و توسعه میدان گاز را به کشور تحویل می دهد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن خط لوله نهم سراسری به ظرفیت روزانه 110 میلیون متر مکعب، 50 میلیون متر مکعب گاز به ترکیه و 60 میلیون متر مکعب گاز به اروپا صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: انتقال گاز عسلویه به ترکیه به صورت مشارکتی و با تشکیل شرکت هایی اجرا می شود که تامین مالی و اجرای آن با مشارکت طرف ترک انجام خواهد شد.

وی موضوع دیگر بحث شده با ترکیه را اجازه ترانزیت گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه به میزان 35 میلیون مترمکعب در روز اعلام و تصریح کرد: در عین حال به طرف ترک نیز اجازه داده می شود که گاز ترکمنستان را از سرزمین ایران به مرز ترکیه برساند.

وزیر نفت اظهار داشت: کشور ترکیه از یک سال گذشته با دریافت اطلاعات فنی از ایران در خصوص قرارداد بیع متقابل، چارچوب و بازپرداخت این قرارداد مطالعاتی انجام داده و با فضای کار در ایران آشنا شده است.

نوذری با بیان این که تفاهمنامه همکاری ایران و ترکیه در بخش انرژی طی یک سال آینده به قرارداد تبدیل خواهد شد، گفت: در این هفته باید گروه کاری را مشخص کنیم تا مفاد قرارداد، قیمت گاز و نحوه سرمایه گذاری در خط لوله نهایی شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد تحت فشار قرار دادن کشورها از سوی آمریکا برای عدم سرمایه گذاری در ایران، اظهار داشت: تقاضا برای گاز ایران همچنین سرمایه گذاری در کشور به یکی از مباحث جدی در دنیا تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اجلاس سه جانبه ایران، قطر و روسیه نیز بنیادی بود که بسیاری از معادلات بین المللی را تحت الشعاع قرار داد و این نشان دهنده توجه خاص به کشور ایران است.

وی افزود: همچنین افرادی که اجرای خط لوله نوباکو را دنبال می کنند اعلام کردند که بدون حضور ایران اجرای این خط لوله عملی نیست.

وزیر نفت در مورد حجم سرمایه گذاری ترکیه برای اجرای سه بند یاد شده تفاهمنامه ایران و ترکیه گفت: پیش بینی می شود کشور ترکیه 12 میلیارد دلار برای اجرای این تفاهمنامه در ایران سرمایه گذاری کند.

نوذری با بیان این که سرمایه گذاری بخش بالادستی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی بر عهده کشور ترکیه است، گفت: با تعیین پیمانکاران بخش خشکی قیمت نهایی آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش خط لوله نیز احداث 1000 کیلومتر خط لوله در کشور به حدود 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. از این رو احداث خط لوله عسلویه به ترکیه با طول تقریبی 2 هزار کیلومتر به 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وزیر نفت در مورد این که آیا با اجرای تفاهمنامه منعقد شده میان ایران و این کشور قرار است تخفیفی در قرارداد پیشین صادرات گاز ایران به ترکیه لحاظ شود، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.

نوذری با تاکید بر این که احداث خط لوله نهم سراسری برای تامین امنیت انرژی تا مرز ترکیه انشعاب داده نمی شود، گفت: خط لوله ششم سراسری، گاز را به غرب کشور و استان های آذربایجان شرقی، غربی، کردستان، لرستان و اردبیل منتقل می کند و به منظور بالا رفتن امنیت و پایداری این خط لوله، باید خط لوله دیگری برای پایداری آن احداث شود.

وی در مورد تقویت فشار گاز شهرهای شمال کشور گفت: فعالیت هایی به منظور تقویت فشار خط لوله شمال کشور انجام شده و به موازات آن مذاکرات ایران با ترکمنستان برای افزایش واردات گاز از این کشور در حال انجام است.

وی اظهار داشت: طرف ترکمنستان بر حق همسایگی و ارتقای همکاری با ایران تاکید دارد و بحث های کارشناسی در خصوص صادرات گاز ایران به ترکمنستان انجام شده است اما تاکید اصلی ما تامین گاز از داخل کشور است.

وزیر نفت به تولید کنونی گاز کشور اشاره و تصریح کرد: هم اکنون روزانه 474 میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید می شود که بیش از پیک مصرف گاز است.

نوذری با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز افزود: با 15 درصد صرفه جویی در مصرف گاز روزانه 75 میلیون متر مکعب معادل 3 فاز پارس جنوبی گاز صرفه جویی خواهد شد.

وی با مقایسه گاز مصرفی ایران با اروپا گفت: اروپا با چندین برابر جمعیت ایران تنها 500 میلیون مترمکعب در روز وارد می کند، از این رو با همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف گاز زحمات چند ماه گذشته کارکنان این صنعت به هدر نخواهد رفت.

وزیر نفت در باره نشست مشورتی اوپک در قاهره اظهار داشت: پس از ملاقات با وزیر نفت کویت پیشنهاد تشکیل این نشست مطرح شد، چراکه کشورهای توسعه یافته پس از ایجاد بحران مالی، به طور تقریبی هفته ای چند بار جلسه تشکیل می دهند، کشورهای عضو اوپک نیز باید در شرایط کنونی نشست‌های بیشتری با یکدیگر داشته باشند و برای حل مشکل کاهش قیمت نفت چاره‌ ای بیاندیشند.

نوذری اظهار داشت: هم اکنون ایران مصوبات جلسه اخیر اوپک را رعایت کرده و کاهش تولید ایران به میزان 199 هزار بشکه انجام شده است

کد خبر 68718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز