دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمار کشته و زخمی‌شدگان در انفجار بمب در شهرک صدر واقع در بغداد به 88 نفر رسید.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش کرد، بنا به اعلام وزارت کشور عراق 60 تن دیگر نیز بر اثر این انفجار مجروح شدند.

شهرک صدر اغلب هدف حمله شبه‌نظامیانی است که تلاش می‌کنند نبردهای فرقه‌ای را پیش ببرند.

فقط در ماه ژوئیه گذشته در سوءقصدهایی که با بمب‌گذاری در خودروها انجام گرفت، 60 تن جان باختند. خشونت میان گروه‌های فرقه‌گرا روزانه جان حدود 100 تن را در عراق می‌گیرد.

ماه اکتبر سال جاری میلادی خونین‌ترین ماه برای ارتش آمریکا در عراق بوده است. مرگ یکی از افراد پیاده نظام تفنگداران آمریکایی در استان غربی الانبار عراق در روز یکشنبه، شمار کشته‌های ارتش آمریکا در ماه جاری میلادی را به رقم 100 رساند.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن اعلام کرد که حمله به نیروهای آمریکایی به صورتی آشکار افزایش یافته است. وی یکی از دلایل افزایش حملات را انتخابات پیش روی کنگره آمریکا قلمداد کرد.

خونین‌ترین ماه‌ها برای نیروهای آمریکایی در عراق نوامبر 2004 با 137 کشته و آوریل همان سال با 135 کشته است. در مجموع از زمان حمله آمریکا به عراق در مارس 2003 میلادی بیش از 2800 سرباز در عراق جان باخته‌اند.

ناپدید شدن اسلحه‌های آمریکایی در عراق

مشخص شده است که سلاح‌هایی که دولت آمریکا به عراق برای به کارگیری توسط نیروهای امنیتی‌‌اش به این کشور تحویل داده است، گم شده‌اند.

بنا بر حسابرسی منشر شده در واشنگتن، تقریبا چهار درصد این سلاح‌ها دیگر قابل ردگیری نیستند و نیز برخی قطعات یدکی مهم یا دستور العمل‌ها گم شده‌اند.

بر این اساس، از زمان آغاز تحویل این تسلیحات به عراق یعنی پایان سال 2003 میلادی 14 هزار و 30 سلاح به این کشور ارسال شده است که در میان آنها کلت‌های نیمه اتوماتیک، مسلسل و خمپاره انداز نیز بوده است.

پنتاگون روز گذشته گزارشی را مبنی بر انتقال 133 میلیون دلار تسلیحات آمریکایی به وزارت کشور و وزارت دفاع عراق اعلام کرد. تا ماه دسامبر باید 235 هزار 500 تن در عراق مسلح و تجهیز شوند.

این گزارش ادامه می‌دهد، هنوز مشخص نیست که تسلیحات ناپدید شده آیا به دست نیروهای امنیتی عراقی رسیده است یا خیر.

احتمال پیدا شدن این تسلیحات نیز خیلی کم است، فقط حدود 10 هزار از بیش از 370 هزار و 250 سلاحی که قرار است به کار گرفته شوند، شماره سریال‌شان ثبت شده است که این کمتر از سه درصد این تعداد اسلحه است.

کد خبر 6866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز