مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه شهری: دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اعلام کرد که برگزاری نشست‌هایی نظیر اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی به همت شهرداری تهران، نمونه دیگری از جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی‌ایران در آسیا را به نمایش خواهد گذاشت

به گفته محمدهادی ‌نژاد‌حسینیان در هفتمین نشست سالانه مجمع مجالس آسیایی موضوع تشکیل اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی با پیشنهاد شهرداری تهران مطرح شد که مورد تصویب ‌اعضای شرکت‌کننده در اجلاس قرار گرفت.

وی ضمن اشاره به این نکته که از 57 کشور آسیایی‌ 40کشور عضو مجمع مجالس آسیایی هستند‏، هدف اصلی و اساسی از برگزاری اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی را بررسی جهت تشریح و گسترش ایده همگرایی ‌کشورهای آسیایی به‌ویژه در زمینه مدیریت شهری اعلام کرد که شهرداری تهران میزبانی آن را پذیرفته است.

نژاد حسینیان با مثبت ارزیابی کردن برگزاری اجلاس شهرداران پایتخت‌های آسیایی در تهران خاطرنشان کرد: یکی از اثرات جهانی شدن بر کشورها وابستگی آنها به یکدیگر است، امروز به تنهایی کار کردن مشکلات بسیاری دارد و بیشتر کشورها سعی می‌کنند دور هم جمع شوند و اتحادیه‌هایی را تشکیل دهند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر کار را بهتر از گذشته اداره کنند که در زمینه مدیریت شهری نیز این همگرایی می‌تواند اثرات مثبتی برای کشورهای آسیایی داشته باشد.

به گفته وی، تنها قاره‌ای که امروز اتحادیه‌ای فراگیر و مؤثر ندارد، قاره آسیاست.وی درباره برگزاری اجلاس شهرداران پایتخت‌های آسیایی نیز گفت: یکی از اقدامات خوب برای همگرایی، برگزاری چنین نشست‌هایی است.

کارهای برگزاری این اجلاس به خوبی پیش رفته است.نژاد حسینیان تصریح کرد: نباید موضوع به برگزاری یک اجلاس خاتمه یابد بلکه باید برگزاری اجلاس‌های بعدی و انجام مصوبات آن نیز پیگیری شود.

آمادگی مجلس برای انتقال تجربه  خود به اجلاس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، برگزاری اجلاس شهرداران پایتخت‌های آسیایی را موجب انسجام و ایجاد وحدت رویه بین کشورهای آسیایی و منشأ آثار سیاسی و عمرانی خواند و افزود: شهردار تهران در مدیریت شهری موفقیت‌هایی داشته که کشورهای آسیایی می‌توانند از این تجربیات استفاده کنند.

کاتوزیان با اشاره به نقش مجلس در برگزاری اجلاس شهرداران آسیایی یادآور شد: کمیسیون عمران و فراکسیون مدیریت شهری مجلس می‌توانند نقش مثبتی در برگزاری این اجلاس داشته باشند.

به عبارت دیگر تجربیات زیادی در حوزه قانونگذاری و نظارت به کار مرتبط با شهرداری و مدیریت شهری در مجلس موجود است که می‌تواند به برگزاری اجلاس کمک کند تا از این طریق مجموعه دستاوردهای جمهوری اسلامی در اختیار دیگر کشورهای آسیایی قرار گیرد.

اقتصاد، عامل اصلی برای همگرایی در آسیا

از سوی دیگر مسعود دانشمند، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز طی سخنانی درباره نقش اقتصاد برای تحقق همگرایی در آسیا گفت: زمینه‌های اصلی امکان تحقق همگرایی بین کشورها در بخش اقتصادی نمود پیدا می‌کند، وقتی در کشورهای آسیایی همگرایی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و متعاقب آن در بخش گردشگری محقق شود به‌طور حتم براساس همین شرایط امکان همگرایی سیاسی نیز به‌وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن نزدیکی فرهنگی، زندگی و حتی آب و هوا در میان کشورهای آسیایی، این شرایط می‌تواند برای ایجاد شرایط مطلوبی جهت انتقال تجارب مابین کشورها کمک فراوانی کند.

دانشمند با اشاره به‌وجود موانع برای هر نوع همگرایی تصریح کرد: برای همگرایی به‌جای دنبال کردن نقاط افتراق، نقاط مشترک را باید تقویت کنیم.

کد خبر 68530

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز