گروه بورس: وقتی تابستان امسال بعد از مدت‌ها کشمکش و چانه‌زنی بالاخره رئیس‌کل موقت بانک مرکزی ساز مخالف را زمین گذاشت

و با معامله طلا در بازار سرمایه موافقت کرد درهای بورس کالا هم به روی مشتریان خرد بازشد و صاحبان سرمایه‌های اندک فرصت یافتند از طریق معاملات آتی، بخت خود را در این بازار جدید بیازمایند. به این ترتیب انتظار می‌رفت بعد از آغاز خرید و فروش شمش طلا به سبک معاملات آتی، سرمایه‌گذاران بیشتری راهی بورس کالا شوند، اتفاقی که رخ نداد و تعداد مشتریان این بازار جدید محدود باقی ماند؛

به‌عبارت دیگر، با استناد به گفته‌های نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اهالی بازار هنوز اطلاع دقیقی از امکان خرید  بورس کالا ندارند و از مزایای این خرید هم بی‌خبرند.

با این اوصاف ظاهرا متولیان بورس کالا و مجریان طرح معاملات آتی در نظر دارند با افزودن کالایی جدید و البته پرطرفدار به فهرست معاملات، پای سرمایه‌ها و نقدینگی بیشتری را به تالار باز کنند.

برای دستیابی به همین هدف هم احمد رضایی، مجری طرح مبادلات آتی در بورس کالا در گفت‌وگو با «همشهری» از آغاز معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران آن هم از ابتدای آذر ماه خبر داد.

به گفته او، معاملات آتی سکه طلا- طرح جدید - از ابتدای آذر ماه در بورس کالا آغاز می‌شود و در مراحل بعد محصولات دیگری نظیر مس و محصولات پتروشیمی هم به این فهرست اضافه خواهد شد.

این تحولی بود که پیش‌تر علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از وقوع آن خبر داده بود.

به گفته صالح‌آبادی، سکه طلای تمام بهار آزادی در دستور کار هیات‌پذیرش بورس کالای ایران قرار خواهد گرفت تا این محصول به‌عنوان چهارمین قرارداد پذیرفته شده در معاملات قراردادهای آتی، فعالیت خود را در بازار آغاز کند.

درنهایت اینکه ظاهرا از اول آذرماه معامله گرانی که برای شرکت در معاملات آتی سکه طلا آستین‌ها را بالا می‌زنند قادر خواهند بود با پرداخت درصدی از ارزش معامله به جمع مشتریان بورس کالا بپیوندند.

به‌معنای دیگر، خریدار با پرداخت درصدی از قیمت سکه به‌منظور تضمین از انجام کامل معامله و تحویل کالا در زمان مقرر اطمینان می‌یابد، در سوی دیگر فروشنده هم مابقی وجه را هنگام تحویل دریافت می‌کند؛

البته همه این تحولات خوب به شرطی سراغ بورس کالا خواهد آمد که وعده‌های متولیان، مشمول مرور زمان و اما و اگرها نشود و معامله آتی سکه طلا در مهلت اندک باقی مانده به نفع مشتریان خرد کلید بخورد.

محمود خواجه نصیری، عضو هیات پذیرش بورس کالای ایران معتقد است:  تغییری در زمان اعلام شده برای آغاز معاملات آتی سکه روی نخواهد داد و سکه از اول آذر ماه میهمان تالار معاملات بورس کالا خواهد شد.

به گفته خواجه نصیری چهارشنبه همین هفته هیات پذیرش بورس کالا تشکیل جلسه خواهد داد تا مهر تایید نهایی را روی مجوز معامله آتی سکه طلا بزند.

او تاریخ آغاز معاملات آتی سکه را کماکان نخستین روز آذر ماه اعلام کرد و افزود: در این معاملات سکه‌های استاندارد شده از سوی بانک مرکزی خرید و فروش خواهد شد.

رئیس اداره بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس قابلیت مانور بالا را از مزیت‌های معامله آتی سکه طلا عنوان کرد و به مشتریان توصیه کرد که قبل از حضور در این معاملات از آخرین شرایط بازار طلا و اخبار آن مطلع شوند.

او ادامه داد: مشتریان بورس کالا و معاملات آتی سکه این امکان را دارند که تا 10 برابر سرمایه خود در این بازار اقدام به خرید کنند

کد خبر 68527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز