مجموع نظرات: ۴
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
۱ نفر

مالیات، کلمه‌ای که این روزها شاید بیشتر از هر زمان دیگری ذهن شما را درگیر خود کرده باشد. با آغاز سال ۱۴۰۱ زمزمه هایی در خصوص مسائل مالیاتی به گوش رسید که به نظر می‌رسید امسال شرایط اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ متفاوت‌تر نسبت به سال‌های پیش باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

قوانین جدید مالیاتی؛ آیا همه باید مالیات بدهند

اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱

قوانین جدید مالیاتی در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که تقربیا هر قشری را در بر می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مالیات و قوانین مالیاتی مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم. مالیات انواع مختلفی دارد و این تعاریف هر کدام روش‌های مختلفی جهت پرداخت و یا بخشش مالیاتی دارد، برخی از انواع مالیات عبارتند از: مالیات بر ارث، مالیات داروخانه ، مالیات بر املاک و مستغلات، مالیات بر ارز و سکه، مالیات حق تمبر، اظهارنامه و . . .

تاریخچه مالیات

ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورهایی است که اقدام به اخذ مالیات از شهروندان خود کرد؛ درواقع طبق ثبت و گفته مورخان ایرانیان اولین مالیات را حدود ۵۰۰۰ سال پیش به دولت و حکومت خود پرداخت کردند. اما ابتدایی ترین مالیات ثبت شده و در دسترس، زمان حکومت داریوش بزرگ تنظیم و میزان پرداخت آن توسط مردم به حکومت تعیین شده است. همچنین زنان و کودکان معاف از پرداخت مالیات بودند.

هدف از مالیات چیست

همانطور که در بخش مالیات چیست گفته شد، مالیات برای تامین هزینه‌های دولت است تا بتواند کشور را از نظر اقتصادی و جنبه‌های دیگر به راحتی مدیریت و ساماندهی کند.

از دیگر اهداف و مزایای مالیات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش نرخ تورم
  • تقویت زیرساخت اقتصادی کشور
  • امنیت و رفاه مردم
  • حمایت از فقرا و اقشار کم‌درآمد
  • به جریان افتادن منابع اقتصادی کشور
  • کمک به تحقق اهداف سیاسی کشور
  • افزایش تولید و ثروت ملی
  • رشد سریع صنعت و تجارت
  • توجه مراقبت‌های بهداشتی
  • تامین کالاهای عمومی
  • و …

مالیات چیست

مالیات چیست

در واقع مالیات از دوران قدیم تاکنون یک راه کسب درآمد و پرداخت هزینه های عمومی (شهروندی و رفاهی مردم) توسط دولت‌ها بوده است. تقریبا در تمام کشورها مالیات به عنوان یک منبع درآمد مهم برای دولت و حکومت بشمار می‌رود و عدم پرداخت آن جرایمی را در پی دارد. میزان پرداخت مالیات یک مبلغ مشخص نیست در واقع نظام‌های دولتی به ازای درامد و دارایی افراد این میزان را مشخص می‌کنند تا هیچ خللی بر کسب و کارها وارد نشود. در گذشته پرداخت مالیات به دولت‌ها تنها به عنوان یک منبع درآمد برای دولت‌ها ارزیابی می‌شد اما امروزه در کشورهای پیشرفته به عنوان ابزاری جهت برپایی سیاست های عدالتی، قوانین شهروندی یک کشور و کاهش فشار بر افراد با درآمد ناچیز، کاربرد دارد.

چه کسانی باید در سال ۱۴۰۱ مالیات بدهند؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که طبق گروه‌های اعلام شده از طرف سازمان مالیاتی مشمول هستند باید مالیات پرداخت کنند. جهت اطلاع دقیق می‌توانید با یک مشاور مالیاتی صحبت کنید.

 مشاوره مالیاتی که عمدتا رایگان هستند ابهامات شما در خصوص مسائل مالیاتی را به راحتی پاسخ می‌دهند و این شفاف سازی به شما در روند پرداخت و مسائل دیگر مالیاتی کمک خواهد کرد.

شخص حقیقی کیست؟

به هر کدام از افراد جامعه یا مردم که با اتکا به شخصیت خود موظف به پرداخت مالیات هستند شخص حقیقی گفته می‌شود. به طور ساده تر همه‌ی انسان ها از زمانی که متولد می‌شوند تا زمانی که می میرند دارای شخصیت حقیقی هستند. “بر اساس بندهای ۲ و ۳ ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم در ایران، هر شخص حقیقی نسبت به درآمدهایی که از ایران یا خارج از ایران کسب می‌کند مشمول به پرداخت مالیات است؛ همچنین هر شخص حقیقی مقیم خارج از ایران نیز نسبت به درآمدهایی که در ایران کسب می‌کند مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.”

شخص حقوقی کیست

شخص حقوقی کیست؟

شخص حقوقی در واقع در مورد افراد کسب و کارها و تجار است در واقع هر شرکت، کسب و کار یا موسسه را یک شخص حقوقی می‌نامیم. شخص حقوقی متشکل شده از دو یا چند شخص حقیقی می‌باشد.

در انتها مسئله مهمی که در خصوص مسائل مالیاتی وجود دارد؛ آگاه شدن از این موارد است. اگر در خصوص این مسائل شک دارید و یا نمی‌دانید که مشمول پرداخت مالیات هستید یا خیر حتما با یک کارشناس مالیاتی مشورت کنید.

مالیات ترس ندارد اما پشت گوش انداختن این مسئله می‌تواند دردسر ساز شود. در خصوص مسائل مالیاتی هر سوالی که داشتید گروه مالیاتی امیدان تکس در خدمت شما عزیزان است.

منبع: امیدان تکس

کد خبر 685000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 2
    بسیار مطلب جالبی بود - مالیات این روزها خیلی سختگیر شده و باید دقت کرد که جریمه نشیم