مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

آزاده بهشتی: به‌جرات می‌توان گفت که کوالالامپور متفاوت‌ترین‌ شهر دنیاست.

 با وجود آنکه این شهر سرشار از امکانات جهان مدرن بوده و از ساختمان‌ها و آثار مدرنیسم بهره فراوان برده است اما جالب این‌است که بدانیم این شهر بزرگ دارای جمعیتی اندک است. کمتر از 2میلیون نفر ساکن این شهر بزرگ هستند و به دور از هیاهو و ازدحام به زندگی مشغولند. در این شهر ساختمان‌های مدرن سر به آسمان کشیده‌اند، اما افق شهری آن، چندان شلوغ و متراکم نیست؛ شاید به همین دلیل ساختمان‌های بلند این شهر اجازه بلندپروازی یافته‌اند و نمایان‌تر شده‌اند.

آب‌و‌هوای شرجی و استوایی متفاوت با آب‌‌و‌هوای معمول کشورها به مراکز تفریحی این شهر جاذبه‌ ویژه‌ای بخشیده است. علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، وجود فرهنگ‌های غنی آسیایی مانند مالایی، هندی و چینی بر این جذابیت افزوده است. زبان رسمی این کشور مالایی است ولی انگلیسی به‌طور گسترده توسط مردم صحبت می‌شود.

کوالالامپور به معنی بین‌النهرین در حوالی 1800میلادی منطقه تجاری کوچکی بود. این شهر امروزه پایتخت فدرال کشور مالزی‌ و مرکز فعالیت‌های سیاسی ، تجاری و تفریحی است. قدیمی‌ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر، ساختمان سلطان عبدالصمد و میدان استقلال (merdeka square) است. پرچم امپراتوری بریتانیا برای آخرین بار در سی‌و‌یکم آگوست سال 1957 میلادی در این کشور پایین کشیده شد و به جای آن پرچم جدید مالزی به اهتزاز درآمد.

امروزه قطارهای سریع‌السیر شهری مسافران و گردشگران را به‌راحتی از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر منتقل می‌کنند. در راه تبدیل شدن به یک شهر فوق‌مدرن، کوالالامپور ساختمان‌های متعلق به دوره استعمار انگلیس و بناهای متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم را حفظ کرده است. کوالالامپور را «شهر – باغ» نیز می‌نامند. گردشی در شهر بعد از غروب خورشید و دیدن درختان و ساختمان‌هایی که توسط چراغ‌های رنگی تزئین شده‌اند این ادعا را ثابت می‌کند.

هرچند پوتراجایا (putrajaya) در 25کیلومتری کوالالامپور یک شهر  فوق مدرن است که به
«باغ- شهر هوشمند» نیز معروف است اما کوالالامپور از نظر زیبایی و مدرن‌بودن، در میان شهرهای مالزی همچنان پیشتاز است. این شهر که زمانی از درختان نخل پوشیده بود امروز نیز در محاصره درختان قرار دارد. پارک‌ها و باغ‌ها در جای‌جای شهر در کنار مدرن‌ترین امکانات شهری قرار گرفته است.

کوالالامپور در عین حال ادغامی است از طبیعت دست‌نخورده و مدرنیته. در شهر نشانه‌های فراوانی از مدرنیته می‌توان دید؛ پیشرفت‌های صنعتی، ساختمان‌ها و برج‌های مدرن، فناوری سریع حمل‌ونقل، ارتباطات و مخابرات پیشرفته و سیستم اطلاعاتی بر این موضوع تاکید دارند و در عین حال همه اینها در فاصله‌ای کوتاه با طبیعت دست‌نخورده این کشور قرار دارند. خارج از شهرها، خانه‌های چوبی دیده می‌شوند و دودی که از دودکش آشپزخانه‌های آنها خارج می‌شود؛ آشپزخانه‌هایی که در آنها غذاهای محلی با اجاق‌های هیزمی تهیه می‌شود. کف‌هایی که از حصیرهای بافته شده محلی پوشیده شده اند، بچه‌هایی که روزانه از گذرگاه‌های آبی ماهی می‌گیرند و سرسبزی مناطق و زمین‌های مملو از نخل، جذابیت این کشور سبزدرسبز را صد چندان می‌کند.

کوالالامپور؛ شهر برج‌ها

کوالالامپور 3  آسمانخراش  از مجموع 25  آسمانخراش دنیا را در خود جای داده است که از آن جمله می‌توان به برج‌های دوقلو، برج‌های پرتونوس و همچنین برج 420متری منارای کوالالامپور اشاره کرد.

برج مخابراتی کوالالامپور که ساخت آن حدود ۴ سال طول کشیده، دارای 2 بخش اصلی است که سالن بازدید و رستوران گردان را شامل می‌شود و اتفاقا توسط استادان ایرانی آینه‌کاری شده است. این برج در مرکز شهر و در ارتفاع 515 متری سطح دریا با ارتفاع 421 متر بنا شده و در روزهای هفته تعداد محدودی از افراد می‌توانند از طبقات فوقانی این برج بازدید کنند. این برج که پنجمین برج مخابراتی دنیا از نظر ارتفاع است با هدف پوشش بهتر مخابراتی برای شهر کوالالامپور ساخته‌شده و در سال 1996 به بهره‌برداری رسیده است.

قطر بیرونی برج از 50/24 تا 60/13متر   ضخامت دیوار‌ها از40 /1 تا 60سانتی‌متر، عمق فوندانسیون آن نیز 17متر و حداکثر قطر فوندانسیون 54 متر است. این برج دارای چهار آسانسور و پله‌برقی و 2058 پله است. کره راس برج شامل 6 طبقه و مساحت 7700 متر مربع شامل رستوران گردان و طبقات فنی و خدماتی است.خیابان بینتانگ یا به زبان مالایی بوکیت بینتانگ (bukit bintang) که در قلب کوالالامپور قرار گرفته به‌دلیل توریستی بودن شهر، بیشتر مراکز مهم خرید و رستوران‌‌ها را در خود جای داده است. مرکز خرید لوکس استار هیل در این خیابان یکی از پر بیننده‌ترین گالری‌های هنری این شهر به حساب می‌آید.

علاوه بر این خیابان پتالینگ با دکه‌ها و سوپرمارکت‌های به سبک هندی، بازتاب این فرهنگ در کوالالامپور است.علاوه بر این خیابان تونکو عبدالرحمن، خیابان آمپانگ و همینطور مراکز خریدی همچون The Tall، Central Market و China Town محل‌های مناسبی است که برای جذب توریست در نظر گرفته شده است. این مراکز با تولیدات متفاوت و قیمت‌های مناسب هیچ خریداری را دست خالی رها نمی‌کند.

کلوپ‌های مختلف گلف در کوالالامپور و اطراف آن تجهیزات کافی برای بازی گلف در شب را نیز دارا هستند. کوالالامپور با داشتن رستوران‌های مختلف با غذاهایی از چهار گوشه جهان جوابگوی هر گردشگر و جهانگردی است.

باغ‌های دریاچه (lake Gardens) پارک بزرگی که مملو از گل‌های ارکیده و هیبیسکوس هستند، پارک پرندگان و پارک پروانه‌ها تنها بخشی از محل‌های دیدنی این شهر هستند. موزه ملی و موزه‌های دیگر کوالالامپور علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ مالزی را به‌خود جلب می‌کند.مسجد جامع، محله چینی‌ها، پارک آبی سانوی لاگون
(sunway lagoon) و چندین مرکز خرید از جمله میدولی (midvalley) و وان یو (1U)
 پر رفت‌وآمد‌ترین محل‌های توریستی کوالالامپور و اطراف آن است.

از مناطق گردشگری کوالالامپور می‌توان به پارک آهو با مساحت 2کیلومتر مربع اشاره کرد که مملو از آهو و حیوانات وحشی دیگر است؛ علاوه براین موزه ملی در مرکز کوالالامپور دارای 4 بخش میراث فرهنگی، تاریخ طبیعی، موسیقی و اسلحه است.

مسجد جامع (یکی از قدیمی‌ترین مساجد کوالالامپور) با قدمت 100سال در قلب شهر واقع شده که دارای معماری مغولی بسیار زیبا و کم‌نظیر است. در عین حال در مرکز این شهر توریستی آکواریوم بزرگی در نزدیکی برج‌های دوقلو واقع شده  که دارای بخش‌های مختلف برای تماشای آبزیان کم‌نظیر و نادر است.

با سفر به کوالالامپور از بازدید از معبد‌های ریز‌و‌درشت نباید غافل ماند. این معبد‌ها که نسبت به ادیان مختلف زیاد هستند بسته به اعتقادات مردم دارای مقدسات خاص خود بوده که یک نمونه آن  نزدیک برج‌های دو قلو قرار دارد.

فرودگاه کوالالامپور در صدر جدول فرودگاه‌های جهان

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور با ارائه طرح کاملی از سرویس‌های فرودگاهی خود در مجمع جهانی شورای بین‌المللی فرودگاه‌های بوینس‌آیرس در میان 100 فرودگاه بین‌المللی جهان خوش درخشید. علاوه بر این، فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور نخستین فرودگاه دریافت‌کننده گواهینامه امنیت جهانی است.طرح احداث فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور(KLIA ) در سال1990 و هنگامی که دولت مالزی دریافت فرودگاه بین‌المللی سوبانگ(موسوم به فرودگاه سلطان عبدالعزیزصالح) پاسخگوی نیازهای آینده صنعت هوانوردی مالزی نخواهد بود، آغاز شد. ماهاتیر، نخست‌وزیر مالزی اولین کسی بود که اجرای این طرح را با جدیت پیگیری کرد.

این تصمیم موجب شروع مباحث مهمی در زمینه‌های مختلف شد. محل احداث فرودگاه  یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بود.گروهی دیگر با اشاره به هزینه سنگین احداث این فرودگاه، نظر دولت را به انتقاد گرفته، معتقد بودند که فرودگاه سوبانگ با هزینه‌ای کمتر قابل‌توسعه است.با وجود این مخالفت‌ها و چالش‌های مالی پیش رو، این فرودگاه ساخته شد و از سال2000، جوایز متعددی را در زمینه صنعت هوانوردی از آن خود کرد، چنان‌که در سال 2006 از سوی مؤسسه AETRA بهترین فرودگاه جهان در رده فرودگاه‌های دارای ظرفیت جابه‌جایی مسافر 15 تا 25میلیون نفری طی یک سال و رتبه سوم بهترین فرودگاه جهان و بهترین فرودگاه در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شناخته شد.

کد خبر 68384

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز