والدین از مشاهده بیماری فرزندشان متنفر هستند؛ بنابراین اولویت آنان این است که فرزندان خود را از بیماری‌های عفونی در امان نگه دارند. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های کودک تقویت سیستم ایمنی بدن او است.

کودک بیمار - مریضی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث، بر اساس نتایج تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC) حدود ۲.۶ درصد از کودکان ضعف ایمنی دارند؛ به این معنا که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و قادر به مبارزه با بیماری نیستند.

ممکن است کودکان به دلیل عوامل مختلفی از جمله HIV، بیماری‌های مزمن مختلف مانند دیابت، واکنش به برخی داروها، کمبودهای تغذیه‌ای و آسیب اندامی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند. با این حال مساله قطعی این است که به‌ طور کلی سیستم ایمنی کودکان به ویژه نوزادان بسیار قوی‌تر از سیستم ایمنی بزرگسالان است و در واقع به خوبی برای مبارزه با عفونت‌های جدید آماده است. با این وجود به‌ عنوان والدین کارهای زیادی می‌توان انجام داد تا اطمینان حاصل کرد که سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌های خارجی قوی است.

برای شروع ساده‌ترین راه برای تقویت سیستم ایمنی کودکان تغذیه سالم‌ است.

چارلز بنبروک از مرکز کشاورزی پایدار و منابع طبیعی دانشگاه ایالتی واشنگتن ایالات متحده می‌گوید: غذاهای ارگانیک به‌ طور قابل‌ توجهی ۲۰ تا ۴۰ درصد آنتی اکسیدان بیشتر از اقلام غیرارگانیک دارد.

طبق انتشارات سلامت هاروارد این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی به تقویت ایمنی و از بین بردن رادیکال‌های آزاد ایجادکننده عوارض سلامتی کمک می‌کند.

غیر از مصرف میوه‌ها و سبزیجات فعالیت بدنی نیز نقش مهمی در مصونیت کودکان در برابر بیماری‌ها دارد. نتایج تحقیق در سال ۲۰۱۶ که در مجله پزشکی و علوم ورزشی اسکاندیناوی منتشر شد، داده‌های ۵۵ کودک پنج ساله را جمع‌آوری کرد که همگی دارای اختلالات خودایمنی بودند.

کارشناسان دریافتند کسانی که بیشتر در فضای باز بودند، قدرت بیشتری در ایمنی داخلی و تغییر قابل‌ توجهی در برابر التهاب نشان دادند.

برای سالم نگه داشتن سیستم ایمنی کودکان در داخل خانه نیز باید مراقب مواد شوینده، محصولات تمیزکننده و اقلام آئروسل مورد استفاده در خانه بود.

دکتر جوئل وارش، متخصص اطفال، در همین خصوص هشدار داد برخی از محصولات خانگی می‌تواند بیشتر از اینکه به مصونیت کودک کمک کند، به وی آسیب برساند.

کد خبر 683440
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha