همشهری آنلاین: سفیدکننده‌ها بیش از 200 سال است که برای کشتن میکروب‌ها به کار رفته‌اند، اما دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که این مواد چگونه میکروب‌ها را می‌کشند

 به گزارش خبرگزاری رویترز گروهی از دانشمندان ار دانشگاه میشیگان در ژورنال  Cell گزارش کردند به نظر می‌رسد که اسید هیپوکلریک، جزء فعال مواد سفیدکننده، به پروتئین‌هایی در باکتری حمله می‌برد، و باعث می‌شود که آنها مانند سفیده تخم‌مرغ جوشیده، کپه‌کپه شوند.

این کشف که ممکن است چگونگی مقابله بدن انسان با عفونت‌ها را  توضیح‌ دهند، به طور کاملا تصادفی انجام گرفت.

اورسولا جیکوب، سرپرست این تحقیق گفت: "همچنانکه اغلب در علم اتفاق می‌افتد، ما به دنبال پاسخ‌دادن به این سوال نبودیم."

 پژوهشگران در حال بررسی یک پروتئین باکتریایی به نام پروتئین ضربه حرارتی 33             (heat hock protein 33) بودند، که به این کشف را انجام دادند. این پروتئین نوعی مراقب مولکولی است که هنگامی که سلول‌ها در وضعیت اضطراری مثلا درجه حرارت بالای ناشی از تب قرار می‌گیرند، فعال می‌شود.

در این مورد، منشا وضعیت اضطراری، اسید هیپوکلریک یا هیپوکلریت است.

 گروه جیکوب دریافتند که ماده سفیدکننده و درجه حرارت بالا اثر مشابهی بر پروتئین‌ها دارند.

 هنگامی که آنها باکتری‌ها را در معرض ماده سفیدکننده قرار دادند، پروتئین ضربه حرارتی فعال شد تا از سایر پروتئین‌ها در مقابل از دست رفتن ساختار شیمیایی‌شان و شکل‌ گرفتن کلافه‌هایی که نهایتا یکی پس از دیگری می‌میرند، حفاظت کند.

 مارین ایلبرت،‌ فلوی فوق‌دکترا در آزمایشگاه جیکوب در این باره گفت: "بسیاری از پروتئین‌هایی که هیپوکلریت به آنها حمله می کند، برای رشد باکتری ضروری هستند، بنابراین غیرفعال‌کردن این پروتئین‌ها باکتری‌‌ها را می‌کشد."

‌این پژوهشگران گفتند دستگاه ایمنی انسان در پاسخ به عفونت هیپوکلریت تولید می‌کند. اما این ماده تنها باکتری‌های مهاجم را از بین نمی‌برد. سلول‌های بدن  انسان هم کشته می‌شوند و علت از بین‌رفتن بافت‌‌های بدن در التهاب مزمن هم همین است.

جیکوب گفت: "اسید هیپوکلریک بخش مهمی از دفاع بدن است. تنها ما نیستیم که از این ماده برای تمیز کردن سطوح استفاده می‌کنیم."

کد خبر 68305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز