از ابتدای سال ۲۰۲۱ بازار ارزهای دیجیتال همگام با بازار سهام وضعیت نزولی خود را آغاز نمود.

image-20220612103444-1.jpeg

طبق گزارش سایت خبری تحلیلی ارز دیجیتال میهن بلاکچین قیمت بیت کوین در هفته گذشته زیر ۳۳۰۰۰ هزار معامله شد که اختلاف بیش از ۵۰ درصدی با بیشترین قیمت خود در آذرماه ۱۴۰۰ (سقف ۶۹ هزار دلار) دارد. در حالیکه ریزش قیمت بیت کوین برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال امری نگران‌کننده است، اما بازار ریزشی فرصتی برای ورود افراد جدید در کف قیمت فراهم می‌کند. اما چه شاخص‌ها و معیارهای برای تشخیص بهترین زمان برای تعیین نقطه ورود به بازار ارزهای دیجیتال و خرید بیت کوین وجود دارد؟ چطور زمان مناسب برای خرید رمزارزها را تشخیص دهیم؟ در این مطلب استراتژی‌ها و ابزارهای متعدد برای تشخیص کف قیمت بازار را بررسی می‌کنیم. اما فراموش نکنید که با این ابزارها نمی‌توانید به طور دقیق زمان ورود و خروج به بازار را تعیین کنید و فقط می‌توانید به این زمان‌های مهم نزدیک شوید.

ابزارهای لازم برای پیشبینی بهترین زمان خرید ارز دیجیتال

برای تشخیص بهترین نقطه ورود می‌توانید از ابزارهایی که در بازار رمزارزها به آن‌ها تحلیل (Analysis) گفته می‌شود، استفاده کنید. تحلیل در بازار کریپتو به سه دسته تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال یا بنیادی و تحلیل احساسات بازار تقسیم می‌شود.

تحلیل تکنیکال

در این نوع تحلیل از بررسی و آنالیز نمودارهای قیمتی در بازه‌های زمانی (Timeframe) مختلف (دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه) استفاده می‌شود. در واقع در تحلیل تکنیکال گذشته قیمتی یک ارز دیجیتال بررسی شده و براساس آن نقطه خروج و ورود به بازار ارز دیجیتال در آینده پیشبینی می‌شود. برای تحلیل تکنیکال از ابزارهایی همچون بررسی خط روند، سطوح مقاومت و حمایت، اندیکاتور میانگین متحرک و حجم معاملات و اندیکاتورهایی مانند فیبوناچی اصلاحی و RSI استفاده می‌شود.

  1. خط روند: خطوط روند به سه دسته روند صعودی، نزولی و افقی تقسیم می‌شوند. در جریان روند صعودی، قیمت در حال افزایش بوده و سقف و کف جدید بالاتر از سقف و کف قبلی قرار می‌گیرند. در مقابل در روند نزولی قیمت کاهش یافته و در سقف و کف پایین‌تر از قیمت قبلی قرار می‌گیرد. در روندهای نزولی نیز قیمت قادر به ساخت کف و سقف جدید نیست و در محدوده سقف و کف قبلی شکل می‌گیرد.
  2. حجم معاملات: بررسی حجم معاملات در تایم فریم‌های مختلف کمک شایانی به شناخت روندهای بازار می‌کند. چرا که روندهای تاثیرگذار به دنبال حجم معاملات زیاد شکل می‌گیرند. این مفهوم در تحلیل فاندامنتال پروژه هم به کار می‌رود.
  3. اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی: این شاخص ابزاری است که تحلیلگران تکنیکال از آن برای یافتن نقاط مقاومت و حمایت در نمودار قیمتی استفاده می‌کنند.

تحلیل فاندامنتال

زمان مناسب برای ورود به بازار ارز دیجیتال و خرید بیت کوین؟

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی به معنای ارزیابی متغیرهای کلیدی یا اساسی برای سنجش ارزش یک پروژه کریپتویی است. در این نوع تحلیل مواردی که پتانسیل تاثیر بر قیمت ارزهای دیجیتال را دارند، سنجیده می‌شوند. از موارد مورد بررسی در تحلیل بنیادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیگیری اخبار ارز دیجیتال و اطلاعیه‌های پروژه
  • ابعاد اقتصادی یا توکنومیکس (Tokenomics)
  • رفتار جامعه (کامیونیتی - Community) طرفداران پروژه
  • قانون‌گذاری‌ها
  • فهرست شدن رمزارز در صرافی‌های بزرگ
  • همکاری با پروژه‌های دیگر
  • آپدیت فنی پروژه
  • کاربرد ارز دیجیتال
  • نقشه راه و برنامه‌های آینده
  • شهرت و تخصص توسعه‌دهندگان و موسسان

دانستن اینکه پروژه چه برنامه‌هایی در آینده دارد یا حجم معاملات روزانه آن به چه میزان است به شما در انتخاب نقطه خرید رمزارز آن پروژه کمک شایانی خواهد کرد.

تحلیل احساسات بازار

زمان مناسب برای ورود به بازار ارز دیجیتال و خرید بیت کوین؟

تجزیه و تحلیل احساسات بازار یا روانشناسی بازار که به آن تحلیل سنتیمنتال (Sentimental) هم گفته می‌شود، یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص نقطه ورود و خروج به بازار است. برخی اتفاقات بدون دلیل منطقی منجر به راه افتادن تب و تاب خاصی در بازار می‌شوند. تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال، نوعی تحقیق است که با کمک آن می‌توان تحرکات قیمتی را پیشبینی کرد. فشار افکار عمومی، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی از جمله عواملی هستند که تاثیر بسزایی بر نیروهای عرضه و تقاضای بازار دارند.

همچنین می‌توان گفت که احساسات بازار نشان‌دهنده نحوه نگرش سرمایه‌گذاران به یک بازار است. با تجزیه و تحلیل سنتیمنتال بازار می‌توانید تشخیص دهید که آیا در حال حاضر ترس، عدم قطعیت و شک (FUD) بر بازار حاکم است یا نه. مثلا در بازارهای نزولی، برخی از سرمایه‌گذاران به منظور جلوگیری از ضرر شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند که همین منجر به کاهش قیمت آن ارزش دیجیتال می‌شود. در این مواقع می‌گوییم که فاد بر بازار حاکم شده است.

ترس از دست دادن فرصت (FOMO) هم یکی دیگر از شاخص‌های تحلیل فاندامنتال است. در این حالت، قیمت یک ارز دیجیتال رو به افزایش است و کاربران ترغیب به ورود در این نقطه می‌شوند. چرا که نگران از دست رفتن فرصت سرمایه‌گذاری سودآور هستند. گاهی این امر منجر به خرید در سقف قیمتی و سپس مواجهه با اصلاح یا ریزش قیمت و ضرر می‌شود.

شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) بیت کوین یکی از معروف‌ترین اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص با آنالیز نوسانات قیمت، حجم معاملات، شبکه اجتماعی، میزان سلطه رمزارز در بازار، ترس و طمع را در مقیاس صفر تا ۱۰۰ نشان می‌دهد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال هنوز به بلوغ نرسیده و احساسات عامه می‌تواند منجر به نوسانات زیاد قیمتی شود. از بررسی احساسات بازار می‌توانید در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی استفاده کنید.

استراتژی میانگین هزینه دلار

یکی از استراتژی‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار ارزهای دیجیتال، میانگین هزینه دلار یا DCA است. در این استراتژی باید مبلغ مورد سرمایه‌گذاری را در فواصل زمانی منظم (هفتگی یا ماهانه) به بخش‌هایی با اندازه مساوی تقسیم کنید. هدف از این کار توزیع ریسک و منفعت بردن از بالا و پایین رفتن قیمت دارایی است. در واقع حتی اگر ارزش دارایی در وعده‌های خرید بعدی کاهش یابد، در قیمت پایین‌تری خرید می‌کنید.

بررسی شاخص سود تحقق یافته شبکه

یکی از اندیکاتورهایی که راهنمای خوبی برای تشخیص زمان مناسب ورود به بازار کریپتو است، شاخص سود تحقق یافته است. این شاخص نموداری دارد که در آن جهش‌های مثبت نشانه سود هولدرها و جهش‌های منفی نشانه فروش با ضرر است. این جهش‌های منفی را می‌توان ناشی از وحشت، ترس، عدم قطعیت و شک نسبت به بازار تلقی کرد که نشانه فشار فروش شدید در بازار و متعاقبا کاهش قیمت آن رمزارز است.

شاخص حجم ورودی به صرافی

با کمک شاخص Inflow می‌توان احتمال افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت یک رمزارز توسط سرمایه‌گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) را مورد بررسی قرار داد. از آن جایی که کاربران برای نقد کردن یا تبدیل، دارایی‌های خود را به صرافی انتقال می‌دهند، افزایش ناگهانی حجم ورودی به صرافی در بازار گاوی (صعودی) نشانگر این است که سرمایه‌گذاران بزرگ به ادامه این روند خوشبین نبوده و با فروش دارایی‌ها منجر به کاهش قیمت می‌شوند.

دنبال کردن اخبار سرمایه‌گذاران سازمانی

سرمایه‌گذاران سازمانی در مراحل مختلف سرمایه‌گذاری، عملکرد و خروجی تیم پروژه را بررسی کرده و با پیشبینی آینده آن اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و گاهی تاثیرگذاری آن‌ها به حدی است که با ورود و خروج سرمایه خود می‌توانند منجر به افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت شوند.  سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگ کریپتو اغلب شناخته شده هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  A۱۶z
  •  آلامدا ریسرچ (Alameda Research)
  • صرافی کوین بیس
  • پانترا کپیتال (Pantera Capital)
  • بلاکچین کپیتال (Blockchain Capital)
  • دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group)
  • سیرکل (Circle)
  • پارادایم (Paradigm)

در آخر نباید از یاد ببرید که انتخاب نقطه ورود به بازار ارزهای دیجیتال و بهترین زمان خرید کریپتو را نمی‌توانید با یقین تشخیص دهید. بلکه باید با شناخت میزان ریسک‌پذیری خود، سود مورد نظر و وضعیت مالی خود اقدام به سرمایه‌گذاری در یک پروژه کریپتویی کنید. مطالعه منابع معتبر و آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار و بررسی فنی پروژه‌ها و قرارگیری در جریان اخبار روز به شما در یافتن فرصت‌های جدید کمک خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که برای موفقیت در بازارهای مالی باید تمامی جوانب را بررسی کرده و با افرادی که با این تحلیل‌ها و ابزارها آشنایی دارند ارتباط برقرار کنید.

کد خبر 682731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha