سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: 12 آذر سال 1358 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

قانون اساسی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری اولین انتخابات که منجر به تعیین نوع حکومت و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران شد، بحث راجع به تعیین قانون اساسی نظام در محافل مختلف گسترش یافت.

در این مرحله با تیزبینی حضرت امام خمینی (ره) پیش‌نویس قانون اساسی که پایه نظام جمهوری اسلامی ایران را بر آموزه ها و ارزش‌های حیات بخش اسلام به ویژه عدالت اجتماعی و جامعه توحیدی قرار داده، نگارش یافت و با تاکید آن حضرت انتخاب مجلس خبرگان قانون اساسی در 12 مرداد 1358 برگزار شد.

این مجلس در 28 مرداد سال 1358 فعالیت خود را آغاز کرد تا این که پس از 3 ماه تلاش و کوشش فوق‌العاده و کار پرمسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری ایران را به انجام رساند.

دسن

پرونده‌ها:

more  اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران / سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی / اصل 110 قانون اساسی / مقررات مربوط به قوه ‏قضائیه در قانون اساسی

دسن

این قانون اساسی در نهایت در 12 فصل و 175 اصل توسط خبرگان قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت. سپس در یک همه پرسی در 12 آذر سال 1358 به تایید مردم مسلمان ایران رسید و بدین گونه قانون اساسی تازه ای بر مبنای حقوق انسانی و اصول اسلامی تدوین و فصلی تازه در برابر قوانین اساسی کشورهای جهان گشوده شد.

در سال 1368 بخش‌هایی از قانون اساسی پس از بازنگری در شورای بازنگری قانون اساسی و برگزاری همه پرسی به اجرا درآمد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 68102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز