سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

مژگان خسروی: شاید بتوان گفت که خسرو صالحی یکی از پیشگامانی است که با پژوهش و تحقیق درباره افسانه‌ها، دست به جمع‌آوری آنها زده است.

حاصل این کوشش چند کتاب است، از جمله مجموعه‌ای با نام «افسانه‌های سرزمین من». او تصمیم دارد به‌زودی دو مجموعه دیگر نیز در همین زمینه با عنوان «افسانه‌های موجودات عجیب و غریب» و «افسانه‌های اسب در ایران» منتشر کند که احتمالا  از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ خواهد شد.

   «خاله سوسکه»، «مورچه با پنیر»، «مدرسه زندگی من» و «قصه‌های حضرت علی(ع) در افسانه‌های عامیانه»  از جمله آثار اوست.

   یکی از دغدغه‌های مهم این نویسنده، کودکان کار و خیابان است. او به شکلی جدی در این زمینه فعال است و  مجموعه‌ای 01جلدی از داستان‌های کوتاه‌کوتاه در باره  این بچه‌ها توسط انتشارات درخت بلورین منتشر کرده است. او هم اکنون نیز به عنوان عضوی فعال، با گردآوری 2000 مطلب و مستندات و فیلم هایی در این زمینه مشغول تحقیق و پژوهش است و در واقع درصدد ارائه مجموعه‌ دیگری در باره کودکان کار و خیابان است.

صالحی برای کودکان هم کاری تصویری با نام «فتیال قرمز» زیر چاپ دارد که به‌زودی انتشارات درخت بلورین آن را منتشر می‌کند. تازه‌ترین اثر خسرو صالحی  کتاب «خاله سوسکه» است.  او 052 روایت از این قصه در ایران و سایر نقاط جهان  را پیدا کرده و از میان آنها 23 روایت  را در  این کتاب گنجانده است.  این مجموعه، که  تدوین و تالیف آن چیزی نزدیک به 5 سال زمان برده و انتشارات درخت بلورین آن را منتشر کرده است،  60 صفحه مقدمه دارد که تاریخچه‌ ساختاری  این قصه را توضیح می دهد. داستان این کتاب  قرار است برای مخاطب کودک و البته سایر مخاطبان به صورت فیلم سینمایی ساخته شود که هم‌اکنون فیلم برداری آن شروع شده است.

   تعجب می‌کنید اگر بگویم که خسرو صالحی مربی یکی از ورزش‌های رزمی است، آن هم بوکس. برعکس بعضی‌ها که ورزش بوکس را خشن می دانند، او معتقد است پرداختن به این ورزش به انسان یاد می‌دهد که چطور خود را حفظ کند و از نظر  روان‌شناسی نیز، به انسان اعتماد به نفس می‌دهد. صالحی پیشنهاد می‌کند که همه، خصوصاً نویسندگان، در یکی از رشته‌های ورزشی فعالیت داشته باشند.

   صالحی در پایان از شما نوجوانان می خواهد که در گام‌هایی که برمی دارید توانمند حرکت کنید، از هیچ چیز نترسید وحتی اگر با تمسخر دیگران روبه‌رو شدید، از شکست ناامید نشوید.

کد خبر 68078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز