عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی، وظیفه نمایندگان را قانونگذاری و نظارت توصیف کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها درباره عدم دخالت نمایندگان در انتصابات حجت را به مجلس تمام کردند.

امیرحسین بانکی پور فرد

به گزارش‌ همشهری‌آنلاین، امیرحسین بانکی پور فرد درباره تاکید رهبر معظم انقلاب به عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: مقام معظم رهبری بارها درباره انتصابات تذکر دادند و در قانون اساسی هم به موضوع تفکیک قوا تاکید شده است و هر کدام از قوا وظیفه مربوط به خود را دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: متاسفانه در دوره‌های گذشته رویه‌هایی توسط نمایندگان ایجاد شده بود و متناسب با آن مردم هم از نمایندگان توقع دخالت در انتصابات را داشتند که این رویه‌ها خلاف قانون است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: مدیران اجرایی باید پاسخگوی مقام بالادست خود باشند و نماینده هم موظف است به نحوه اجرای قانون نظارت کند. از طرفی اگر قرار باشد نماینده برای انتصاب مدیری فشاری وارد کرده یا سفارش کند، دیگر نمی‌تواند برای نحوه عملکرد فرد سفارش شده نظارت کند.

وی با اشاره به جایگاه مشورت در عزل و نصب‌ها اظهار داشت: برخی از وزرا یا استانداران و فرمانداران ممکن است اشراف کامل به مسائل برخی استان‌ها نداشته باشند که در این صورت از مشورت افراد امین آن استان برای انتصاب افراد می‌توانند بهره بگیرند، یکی از این افراد امین، نمایندگان مجلس هستند.

بانکی پور با بیان اینکه نمایندگان به مسائل استان اشراف کامل دارند، گفت: بر اساس مسئولیت نظارتی که نمایندگان دارند، در برخی مواقع لازم است درباره مدیرانی که احتمال دارد دچار فساد شده یا راه‌گشای کار مردم نباشند، تذکراتی داده شود تا نسبت به تغییر او اقدام شود. این موضوع  زمانی رخ خواهد داد که مدیر مسئولیت خود را به درستی انجام ندهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: البته نمایندگان نباید متوقع باشند که حتما مشورت آنها مورد قبول مسئولان استان واقع شود بلکه می‌توانند نظر مشورتی خود را برای بهبود امور استان منتقل کنند.

وی گفت: در قانون وظایف نمایندگان به درستی تبیین شده و رهبر معظم انقلاب هم بارها درباره عدم دخالت نمایندگان در انتصابات حجت را به مجلس تمام کردند.

نماینده مرد م اصفهان یادآور شد: البته برای اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در عدم دخالت نمایندگان به درستی اجرا شود، لازم است رسانه‌ها به نحوی فرهنگی سازی کنند که انتظار مردم و حتی نخبگان نسبت به نماینده اصلاح شود. زیرا همیشه نخبگان انتظار دارند که نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت کنند درحالی که وظیفه نماینده مجلس قانونگذاری و نظارت است.

بانکی پور ادامه داد: اگر این فرهنگ سازی ایجاد شود، افکار عمومی علیه نماینده‌ای که در عزل و نصب ها دخالت می‌کند، جبهه خواهند گرفت و سبب خواهد شد نماینده به این موضوع ورود نکرده و فقط در زمانی که نظر مشورتی وی را جویا می‌شوند، اظهارنظر کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی که قراراست مسئولی برای دستگاه یا ارگانی انتخاب شود، قطعا مشورت و تحقیق درباره وی می‌تواند به انتخاب درست و صحیح منجر شود و یکی از افرادی که ارتباط گسترده‌ای با مردم دارد، نمایندگان مجلس هستند.

کد خبر 680477
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha