مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: رئیس ناسا سه‌شنبه 31 اکتبر (9 آبان) در مورد سرنوشت تلسکوپ فضایی هابل اظهار نظر خواهد کرد.

تصمیم مایک گریفین به بحث در این باره پایان خواهد داد که آیا ارتقای این تلسکوپ قدیمی، ارزش مخاطره  را برای فرستادن شش یا هفت فضانورد بدون امکان پناه گرفتن در جایی در صورت بروز مشکل دارد یا خیر. در صورتی که ارتقای هابل تصویب شود،‌ ماموریت فضایی شاتل به همین منظور در اوائل سال 2008 انجام خواهد شد.

شان اُکیف مدیر سابق ناسا پنجمین ماموریت برای تعمیر این تلسکوپ را در پی حادثه فضاپیمای کلمبیا در سال 2003 لغو کرد. این کار موجب نارضایتی گسترده مردم و فضانوردان شد. وقتی گریفین جایگزین اُکیف شد، وعده کرد این موضوع را مجددا بررسی کند.

پیش از آنکه گریفین رئیس ناسا شود،‌ وی مسئولیت طرح امکان تعمیر هابل توسط روبات را برعهده داشت. نتیجه بررسی نشان داد این کار پرهزینه و زمان بر است. اکنون ناسا باید پیش از آنکه عمر فضاپیماهای موجود به پایان برسد، در مورد فرستادن انسان برای ارتقای هابل تصمیم بگیرد.

به نوشته نشریه نیو ساینتیست، در حال حاضر،‌  تمام ماموریت‌های برنامه‌ریزی شده فضاپیماهای رفت و برگشت به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی است. چنانچه سپر حرارتی فضاپیما دچار مشکل شود یعنی همان مشکلی که برای کلمبیا پیش آمد،‌ فضانوردان می‌توانند در ایستگاه بمانند تا فضاپیمایی دیگر آنان را برگرداند.

در این ایستگاه معمولا به اندازه 70 تا 80 روز ذخیره غذایی و امکانات برای یک گروه فضانورد بزرگ وجود دارد. اگر در ماموریت هابل مشکلی پیش بیاید، فضانوردان نمی‌توانند در ایستگاه بمانند، چون این دو وسیله در دو مدار جداگانه قرار دارند.

گسیل گروه امداد مستلزم تدارکات گسترده روی زمین است. ناسا باید شمارش معکوس پرتاب ماموریت امداد را پیش از پرتاب فضاپیمای رفت و برگشت آغاز کند. به‌علاوه،‌ فاصله کافی برای اعمال تغییرات طراحی سریع وجود ندارد. در نتیجه، ماموریت امدادی ممکن است با همان خطر مشکل ماموریت ترمیم هابل روبرو شود.

فضاپیماهای رفت و برگشت آمریکا در سال 2010 بازنشسته خواهند شد. تا آن زمان،‌ آنها 14 ماموریت دیگر به انجام خواهند رساند. احتمال دو ماموریت اضافه نیز وجود دارد. دیسکاوری در دسامبر امسال به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

اگر ترمیم هابل تصویب شود، امکان بهره‌برداری از آن دست کم تا سال 2013 وجود دارد. در غیر این صورت، دستگاههای آن به نوبت از کار خواهد افتاد. برق‌نماهای هابل تا سال 2008 و باتریهای تلسکوپ تا سال 2010 کار خواهد کرد.  ترمیم هابل شامل نصب شش برق نما، شش باتری، حس‌گر هدایت پرواز و چند وسیله دیگر است.  

کد خبر 6796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز