مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه شهری: نخستین اجلاس شهرداران کلانشهرهای آسیایی که در روزهای 29 و 30 آبان ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود

فرصت خوبی است تا با توجه به کسب رتبه هشتم شهردار تهران در دنیا و رتبه دوم در آسیا به تشریح و انتقال تجربیات مدیریت شهری تهران به دیگر کلانشهرهای آسیا پرداخته شود.

به گفته هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران، تا‌کنون25 هیأت از 25 کشور آسیایی، سازمان‌های مختلف که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند از قبیل یونسکو، سازمان جهانی گردشگری، آیسسکو، اکو و... دعوت ایران را برای شرکت در اجلاس کلانشهرهای آسیا پذیرفته‌اند.

در این اجلاس برای نخستین بار از تمامی شهرداران بعد از انقلاب شهر تهران دعوت به عمل خواهد آمد.

ازجمله اهداف این اجلاس عبارت است از: گام برداشتن در جهت تقویت هویت مشترک آسیایی و همکاری بین شهرداران و شهروندان آسیایی، فراهم کردن بسته همکاری‌های بین شهری، تبادل تجربیات در حوزه حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، ‌اوقات فراغت، گردشگری، تجارت و سرمایه‌گذاری که این تبادل تجربیات می‌تواند در رشد و ارتقای مدیریت شهری تاثیرگذار باشد.

تهیه یک میلیون کیسه شن و نمک برای زمستان امسال و استقرار آنها در سطح تمامی مناطق و نواحی و بزرگراه‌های شهر،نصب 400 دوربین هوشمند تا پایان سال به‌منظورمدیریت و مشاهده ترافیک در معابر سطح شهر، برگزاری اجلاس قرآنی دانشجویان جهان در محل سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با حضور ریاست قوه قضائیه از امروز تا پنجشنبه و همچنین برگزاری دومین جشنواره نوآوری و شکوفایی با محوریت «انتخاب برترین‌های پژوهش» در حوزه مدیریت شهری در آذر ماه از دیگر برنامه‌های اعلام شده از سوی ایازی در جریان چهارمین جلسه خبری خود به‌عنوان سخنگوی شهرداری تهران بود.

ایازی با اشاره به اجرای طرح ممیزی املاک از سوی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: هر 5 سال یکبار تمامی عرصه‌ها، اعیان و نوع کاربری شهر مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد تا آخرین وضعیت شهر در بانک اطلاعات شهرداری کامل شود که در این راستا کار ستادی و اولیه طرح ممیزی از سال 86 آغاز می‌شود و از ابتدای سال 87 نیز کار اجرایی آن شروع شده است.

وی با اعلام اینکه 2میلیون و 700 هزار ملک مسکونی، تجاری، آموزشی و خدماتی در شهر تهران وجود دارد، گفت: طی 7ماهه اول سال‌جاری، یک میلیون و 200 هزار ملک مورد ممیزی قرار گرفته و همزمان با آن کار شناسایی و نامگذاری برای 28 هزار معبر فاقد نام با کمک شورای شهر به پایان رسیده است.

افتتاح 11 طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت کنترل نقاط در خطر آبگرفتگی  سطح شهر تهران با توجه به آغاز فصل بارندگی‌ها، تصریح کرد: 600 نقطه آبگرفتگی در شهر شناسایی شده بود که با اقدامات صورت گرفته به 100 نقطه کاهش پیدا کرده است.

ایازی با تاکید بر اینکه محدودیت اعتباری در مورد تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی داشته‌ایم و شبکه هنوز کامل نشده است، اظهار کرد: متأسفانه در زمان بارندگی نقص شبکه‌های آب‌های سطحی خود را نشان می‌دهد.

وی درعین حال از افتتاح 11 طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی در هفته آینده خبر داد و افزود: این طرح‌ها به ارزش 5/23 میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

بودجه 3 میلیاردی برای کارتن‌خواب‌ها

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ساماندهی کارتن‌خواب‌ها با توجه به فرا رسیدن زمستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3گرمخانه فعال با ظرفیت 700 تخت در شهر تهران وجود دارد که در میادین فتح، بهمن و جاده خاوران واقع شده است.

همچنین 4مرکز شبانه‌روزی برای متکدیان در اسلامشهر (زنان و مردان)، لویزان و صباشهر فعالیت می‌کنند.

ضمانت  برداشت از حساب ذخیره‌ ارزی 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده برای برداشت شهرداری تهران از حساب ذخیره‌ ارزی، عنوان کرد: امیدوار بودیم با توجه به هماهنگی‌های متعددی که با وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و دولت صورت گرفت، برداشت 5/1 میلیارد دلار از حساب ذخیره‌ ارزی بدون مشکل انجام شود، اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت اعلام شد که شهرداری بخش خصوصی نیست.

وی تاکید کرد: در زمان تصویب قانون برداشت شهرداری تهران از حساب ذخیره‌ ارزی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که شهرداری برای تایید ضمانت پرداخت این مبلغ باید مصوبه شورای شهر تهران را داشته باشد که این مصوبه به تایید شورا رسید؛

در عین حال تمام اعتبارات شهرداری تهران در اختیار بانک‌هاست و چنانچه شهرداری تهران نتواند مبلغ وام گرفته‌شده از حساب ذخیره‌ ارزی را باز پس دهد، بانک‌ها می‌توانند از محل این اعتبارات برداشت کنند، بنابراین مشکلی برای ضمانت بازپرداخت وجود ندارد.

انتخاب مشاور پدافند غیرعامل 

سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سؤالی در رابطه با انتخاب مشاور برای پدافند غیرعامل شهر تهران توسط شهردار توضیح داد: شهردار تهران با توجه به شخصیت حقوقی‌ای که دارد، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهر تهران را نیز بر عهده دارد تا در زمان وقوع حادثه یا اتفاق امنیتی باز هم مسئولیت اداره شهر را داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا شهردار تهران، آقای رودکی را که فرمانده لشکر فجر در زمان دفاع مقدس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجالس سابق بوده است به‌عنوان مشاور خود در این زمینه انتخاب کرده است.

کد خبر 67922

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز